Ombouw 115V naar 230V

steffie268

Stamgast
Lid sinds
9 mei 2014
Berichten
222
Hallo,

Mijn onlangs aangekochte Analogue Solutions Red Square Mk2 blijkt dus een 115V model te zijn - noobfoutje, voortaan altijd verifiëren bij de verkoper...

Over 3 weken zou ik hem kunnen binnendoen voor een ombouw naar 230V maar de persoon in kwestie heeft geen prijsindicatie gegeven...

Iemand enig idee wat een dergelijke ombouw mag/moet kosten? Dan kan ik in de gaten houden dat ik niet in de maling genomen word...

thx en grtz
Stef
 
Inschatting: 14,95 ex verzendkosten:

Omvormertje

Beetje flauw misschien, maar is dit geen goede oplossing voor je?
 
er zijn ook andere types, met aarde. op 'alle kabels' dacht ik ook wel, 25 euro. (ff zelf zoeken)

en geen brom hoor.

je kan ook ff een mailtje eraan wagen naar AS, of ff openschroeven hoe het zit met de voeding. soms is het een kwestie van stekkertje omzetten of 2 draadjes verbinden.
 
er zijn ook andere types, met aarde. op 'alle kabels' dacht ik ook wel, 25 euro. (ff zelf zoeken)

en geen brom hoor.

je kan ook ff een mailtje eraan wagen naar AS, of ff openschroeven hoe het zit met de voeding. soms is het een kwestie van stekkertje omzetten of 2 draadjes verbinden.

Thanks!
 
Zonder het "Maximaal vermogen" (zoals die 45 Watt in gelinked voorbeeld) te weten, ben je enkel goed op weg om brand te stichten.

Van AS kreeg ik intussen het advies om voor een transfo te gaan, info over een mogelijke ombouw willen ze niet geven vanwege aansprakelijkheid (alsof dit de VS zouden zijn lol)...
Ik wacht nu op antwoord op mijn vraag omtrent het wattage van de synth en dan neem ik een transfo die net iets zwaarder is...
Bedankt voor de waarschuwing ;)
 
Als je eenmaal weet wat de secondaire spaningen zijn van de trafo, dan zou 'm kunnen vervangen door een 230 Vtype met dezelfde secundaire spannigen en vermogen. Als het al niet zo is dat de bestaande trafo reeds omgeschakeld kan worden. Dat kan een tech wel uit volgelen. Maak anders eens een foto van die trafo die er in zit en het board waarde bedrading naar toe gaat. En plaats die hier.
 
Het nadeel van een omvormer is dat ie continue aan staat - ook als het apparaat wordt uitgezet. Dan kan je natuurlijk steeds de omvormer loskoppelen maar, echt handig is het niet.
 
Dat is zeker een betere oplossing dan helemaal niks of via een extension stekkerdoos met schakelaar.
Wel is het zo dat veel mensen hun stekkerdozen hebben weggewerkt op een plek die wat minder toegankelijk is.
 
Het nadeel van een omvormer is dat ie continue aan staat - ook als het apparaat wordt uitgezet. Dan kan je natuurlijk steeds de omvormer loskoppelen maar, echt handig is het niet.

welk probleem vormt een omvormer die altijd 'aan' staat?
 
ik begin overigens te geloven dat de beste oplossing is om met je Red Square te emigreren naar de USA of een ander land waar 110V uit de muur komt.
 
welk probleem vormt een omvormer die altijd 'aan' staat?

Stroomverbruik natuurlijk. Die dingen hebben een behoorlijke ruststroom.
Los nog van de risico's als gevolg van de warmte ontwikkelingdiehierdoor ontstaat.
 
Tom Carpenter zelve van AS herinnert het zich niet meer en "alle documentatie is verloren gegaan"...

Maar ik heb dus een Mk 2 en volgens het internet zou die over een schakelaar moeten beschikken om tussen 115V en 230V te switchen...

Ik vermoed dat het deze drukknop moet zijn, maar ik durf niet gokken of die nu ingedrukt moet of niet om 230V te selecteren - er staat wel een legende bij maar wat andere mensen logisch vinden staat soms haaks op wat ik zelf logisch vind, vandaar dus mijn verwarring...

IMG_20171127_154651.jpg

Mijn grote dankbaarheid aan degene die MET ZEKERHEID kan vertellen hoe het nu precies zit met dat knopje...

EDIT: dat knopje blijkt dan toch de aan/uit knop te zijn, en ik denk dat de voltage selectie switch aan de onderzijde vh toestel zit...
 
Laatst gewijzigd:
Dat is inderdaad de POWER knop.
Of de switch zit binnenin, dan wel dat de trafo om te solderen is.
Om daarachter te komen moet de zaak open en een goed foto van de trafo en entree board gemaakt worden.
 
Laatst gewijzigd:
FDat is inderdaad de POWER knop.
Of de switch zit binnenin, dan wel dat de trafo om te solderen is.
Om daarachter te komen moet de zaak open en een goed foto van de trafo en entree board gemaakt worden.

Ik wilde hem openmaken om wat foto's te nemen van de binnenkant, maar nadat de schroeven uit het frontpaneel gehaald waren kon ik het aan 1 kant een cm of zo optillen, aan de andere kant nog veel minder - dus maar weer dichtgemaakt want ik wil niet per ongeluk iets kapotmaken...
 
Back
Top