CrowBX logboek

En nu lijk ik eindelijk het probleem gevonden te hebben. In ieder geval een aanwijsbaar probleem in 1 onderdeel, dat weg is gegaan door het te vervangen: de integreercondensator van de kapotte VCO. Op de een of andere manier liep daar een lekstroom doorheen. Normaliter laadt de expo converter de integreercondensator op, maar die laadstroom was te zwak tov de lekstroom dus er gebeurde niks meer. Condensator vervangen en nu zie ik weer de verwachte sawtooth op de scoop.

Nu eerst nog stemmen, de voice card weer in gebruik nemen, en afwachten of hij het blijft doen. Maar dit voelt minder als hocus pocus dan alles wat ik tot nu toe heb geprobeerd. In mijn experimenten zat die condensator echt de boel te verzieken, en alles gedroeg zicht als verwacht toen ik hem weggeknipt had. En na het vervangen dus eindelijk weer de sawtooth terug.
 
Hieronder een illustratie van het experiment waarmee ik de kapotte condensator vond.

20200719-vco-experiment.png


Nabij punt A zie je een 'x', daar had ik het circuit onderbroken. Dat koppelt de output van de expo converter los. Op punt A had ik een draadje gesoldeerd waarmee ik een DC voltage tussen -15V en +15V de buffer (Q8/Q10/Q12) in kon sturen. Dat heb ik bovenaan in rood uitgetekend. Punt B is waar normaal een zaagtand te zien is.

(Om preciezer te zijn waren A1 en A3 verwijderd maar ik denk dat het om die 'x' ging.)

Dit was een beetje een gek experiment want op punt A en B zie je normaal AC signalen. Maar ik wilde weten of een DC signaal überhaupt goed door kon komen van A naar B. Het bleek van niet. Punt A zou met de trimmer mee moeten bewegen van +15V naar -15V maar het bewoog van +15V naar misschien +14,8V. Punt B bewoog van +2,6V naar +2,5V. Q6 weggeknipt, geen verandering. Op het moment dat ik C8 (de integreercondensator) wegknipte konden A en B weer bewegen zoals verwacht.

Hieruit concludeer ik dat er een lekstroom door C8 liep.

Na het verwijderen van de modificaties van het experiment en het installeren van nieuwe Q6 en C8 was de verwachte zaagtand weer te zien op punt B.
 
Iets heel anders; ik had wat ruimte over in de behuizing, en het host board had nog wat onbenutte patch points, dus ik heb maar een 4U panel gemaakt met daarin een paar leuke patch points en een 20HP eurorack slot.

crowbx-euro-expander.png


IMG_2866.JPG


De LFO van de originele OB-X is nogal karig. Deze modulatie expansie blijft globaal (geen LFO per voice), maar ik kan nu wat meer kanten op.

Een simpel voorbeeld, ik kon voorheen geen sawtooth LFO doen, en met de Maths kan dat wel.

https://crowbx-6d48f4aa5932532a5cd4216f.s3.amazonaws.com/audio/maths-saw.mp3
 
Back
Top