CrowBX logboek

OK dat de OB-X 3300uF filter elco's gebruikt zegt niet veel zolang we niet weten wat de secundaire spanning van de trafo is daar. Als de secundaire spanning hoger is dan bij mij dan zouden ze wegkomen met kleinere elco's, zolang de onderkant van de ripple boven 22V blijft.

Ik zie zo gauw niet in de service manuals wat voor trafo de OB-X gebruikt. Het is waarschijnlijk een custom ding, want ik zie twee verschillende center tap secundaire voltages. Een voor +/-19V en een voor +/-5V. Als het toch custom is zullen ze wel een mooie marge genomen hebben tov de 19V, en dan wordt het hele ripple verhaal anders.

In mijn geval daarentegen houdt ik het bij een kant en klare trafo-met-stekker en kan ik beter schipperen met de elco's.
 
Klinkt goed allemaal! Oberheim is/was natuurlijk ook gewoon een commercieel bedrijf dus die zullen misschien wat minder royale marges aangehouden hebben om de kosten wat te drukken. Maar 3300 uF is nog steeds ruim boven het minimum van 2500. Dus mn berekening zit in ieder geval in de juiste richting
Je zou nog eens met je scope op een condensator kunnen meten om te zien of hij inderdaad een piekspanning van net boven de 25V haalt.
 
Aan de bovenkant kun je best wat marge nemen. Je moet de elco's niet extreem groot maken, maar je hebt heus wel wat speling. Als je geen 3300u hebt, in dat geval kun je gerust 4700u pakken, bijvoorbeeld. Het is ook beter om het wat ruim aan te houden, vooral als je elco's hebt met een ruime tolerantie, zodat je altijd de minimale waarde haalt.
 
Misschien zit ik er naast, maar is het niet zo dat de CrowBX boards een alternatief circuit hebben voor de CEM 3310 ?
Kan het niet zo zijn dat dit leidt tot een hoger stroom verbruik en dus daarom de voeding tot de max belast?
Misschien zijn er wel meer modificaties toegepast die tot een hoger stroomverbruik leiden dan dat wat de originele OBX verbruikt ?
 
Dat klopt voor de eerste versies van de CrowBX voice cards, maar de latere gebruiken AS3310 IC's. Van mijn 8 voice cards zijn 4 het oude type, maar die heb ik gemodificeerd om AS3310's te gebruiken. Dus uiteindelijk allemaal AS3310.

Maar het is sowieso appels met peren vergelijken want ik heb zaken zoals de MIDI-CV converter indirect op de +/-19V hangen. De OB-X heeft een aparte secundaire winding op de trafo voor het digitale spul (+/-5V).

Ik heb nu 4400uF filter elco per rail. Het werkt en er gebeuren geen gekke dingen wanneer ik de synth aanzet (zekering die doorbranden, dimmende lichten :) ). Ik moet de ripple nog meten, daar zal ik later over berichten.
 
Ik zie nu 1V peak-to-peak met als laagste punt 21.04V. Dat is niet heel veel marge voor de LM317 om in te werken (mikkend op 19V) maar voor deze situatie blijkbaar genoeg.

Het zou allemaal net wat beter in zijn jasje zitten met een hogere secundaire spanning op de trafo maar dit is prima. Nu nog een keer alle oscillatoren op alle voices (8*2 VCO's) stemmen.
 
Stemmen is achter de rug en ik ben blij met het resultaat. Nu is het afwachten hoe stabiel dat blijkt over de langere termijn (met andere weertypes etc.).

Het viel me wel op dat de oude CrowBX VCO's veel minder opwarmtijd nodig hebben dan de nieuwe. Ik denk dat dat komt door de warmtekoppeling tussen de expo converter en de tempco. Bij de oude is de dubbele transistor een DIP8 (LS318 ), en de tempco een SMD, geplaatst onder de "buik" van de DIP8. Bij de nieuwe voice cards is de dubbele transistor kleiner (geen plaats op de PCB voor DIP8 ), en is de tempco een through-hole onderdeel. Het ziet er wat ouderwetser uit als een weerstand die op een IC "gebonden" is. Het lijkt aanzienlijk langer te duren voordat die configuratie goed op dezelfde temperatuur is. Ik ga nu uit van 5-10 minuten. Voor die tijd zie ik de frequentie langzaam omhoog kruipen wat stemmen onmogelijk maakt.
 
Gefeliciteerd! :okdan:

Wat een klus! Dank voor alle updates, het was leuk en leerzaam om te volgen. Petje af dat het je gelukt is!

Mocht je nog tijd en zin hebben om een demotje te maken, dannuh.. nou ja.. ik zit er klaar voor. :D
 
Misschien helpt het om wat thermal paste tussen de tempco en de transistors te stoppen? Ik was toevallig met een eurorack kitje van Zlob bezig waar ze dat deden. Ik kan niet zo goed uit je omschrijving opmaken of dat hier zou kunnen.
 
Misschien helpt het om wat thermal paste tussen de tempco en de transistors te stoppen?

Goed idee, maar daar had ik al aan gedacht. :) Het zou natuurlijk ook kunnen dat de voices die ik ongehoorzaam vind eigenlijk normaal zijn, en dat de voices met "SMD tempco onder de transistors" uitzonderlijk braaf zijn.
 
Laatst gewijzigd:
Is het ooit echt af? In dat filter sweep demo'tje hierboven viel me op dat de filter envelope amount opeens hard naarbeneden keldert, terwijl ik een gelijkmatige sweep met de knop maakte.

Nu ik nog eens goed naar het host board kijk zie ik dat die CV (en die voor resonance) niet gebufferd is. Het is gewoon een pot tussen 0V en 5V, een 100R weerstand, en dan parallel de voice cards in. En op de voice cards is de input ook niet gebufferd, dat gaat via een weerstand in de emitter van een PNP transistor.

Nou heb ik het geluk dat er nog een paar lege sockets voor TL072's op het host board zitten, voor de 1-voice configuratie. Met wat creativiteit en losse draadjes kan ik waarschijnlijk die twee ongebufferde pots door een TL072 leiden. Weer een puzzel!
 
Om het wat beter uit te leggen, dit gaat over hetzelfde probleem wat je soms met modulaire synthese hebt wanneer je 1 CV output naar meerdere CV inputs stuurt, waar de CV "zwakker" wordt naarmate hij over meer inputs wordt verdeeld. Dit zelfde probleem heb ik nu ontdekt binnenin de CrowBX.

De reden dat de CrowBX dit soort probleempjes heeft is dat het ooit begonnen is als een monosynth. Één voice card, en een "host board" met daarop alles wat de voice card niet zelf kan. Draaiknoppen, schakelaars, maar ook de LFO en noise generator. Dat systeem heeft old crow gaandeweg uitgebouwd zodat het 4 voices aan kan sturen, en ik gebruik het nu voor 8 voices. In dat eerste scenario met maar 1 voice was er nauwelijks buffering nodig voor de CV's, dus dat zat er dan ook niet op. In de tweede versie heeft hij voor een aantal dingen buffers toegevoegd, maar alleen waar het echt nodig was, met 4 voices. Eigenlijk moet alles gebufferd zijn en met 8 voices "voel" ik dat nu.

De gelukkige keerzijde van "ooit als monosynth begonnen" is dat er op het host board ruimte is voor circuits die ik niet nodig heb, omdat ze op het 8-voice moederboard zitten. Ik kan een deel van die ongebruikte ruimte gebruiken om een buffer te maken voor die twee pots die het nodig hebben maar het nu niet hebben.
 
IMG_2822.JPG


Ik heb nog geen tijd gehad om dit terug te plaatsen in de synth, maar dit zou het filter envelope amount buffer probleem op moeten lossen. De rode draadjes leiden de ongebufferde CV's van de pots via een 1K weerstand naar de inputs van de op-amp. De blauwe draadjes leiden de outputs van de opamp naar de connector waar de CV's deze PCB verlaten. Je ziet jumpers naast de opamp die voor de feedback zorgen. Omdat de positieve inputs van de opamp op de PCB naar ground gingen heb ik die pootjes niet in de socket gedaan, en de draadjes daar op de IC gesoldeerd.
 
Bufferen van die CV's is gelukt. Maar nu is voor de derde keer alweer VCO1 van voice 6 stuk. De vorige keren hielp het vervangen van de J112 JFET input buffer. Na de tweede keer dacht ik dat het aan soldeerverbindingen op de dubbele transistor lag (pietepeuterige SMD) en die heb ik toen uitgebreid bijgewerkt. Maar nu is het weer mis.
 
Iets blaast blijkbaar die JFET op. Ik snap nog niet goed hoe dat kan of waar ik het moet zoeken, behalve dan bij componenten die direct in contact staan.

De VCO is een sawtooth core. Het gebruikt een JFET om de spanning over de timing condensator op te pikken. Die oppik-JFET gaat stuk.
 
Ik weet nog steeds niet of het aan die JFET lag. Ik denk nu van niet. Ik heb hem nog een keer vervangen en de VCO bleef stuk. Toen de dubbele transistor van de expo converter vervangen en nu werkt hij weer. Was dat het dan? Geen idee.

Door overmoed / ongeduld wel de PCB beschadigd terwijl ik bezig was. Om bij die dubbele transistor te komen moest ik wat andere onderdelen uit de weg halen. Die had ik beter kunnen knippen en vervangen, dat kost geld maar is minder risico voor de PCB. Ik heb ze nu kunnen hergebruiken maar de PCB beschadigd. Gelukkig was het schade die ik ook wist te repareren. Maar toch, volgende keer weer lekker knippen.
 
En nu is het weer mis. Zelfde VCO. Heb nog meer zitten meten en kijken met de scoop. Krijg sterk de indruk dat het probleem bij de expo converter zit. De ontladings-transistor staat "uit" maar de spanning op het pootje van de condensator waar het moet gebeuren blijft constant. De rechter helft van de expo converter hoort met een negatieve stroom de "bodem" van de condensator naar beneden te trekken vanaf 15V maar de bodem blijft op 15V zitten. Dus de rechter helft trekt niet. De linker helft lijkt wel te werken, als ik naar de emitter van de linker helft kijk en aan de tune knop van VCO1 draai zie ik dezelfde beweging als bij VCO2. Ik zie ook de verwachte beweging op de base van de linker helft.

Ik vraag me af of ik ergens een haarfractuur op de PCB heb waardoor de rechter helft contact verliest. Ik ben nu 1 voor 1 de pootjes van de rechter helft met wire wrap draad aan het verbinden met waar ze naartoe moeten. Als ik dat goed doe moet ik de fractuur, als die er is, daarmee kunnen omzeilen.

Een haarfractuur zou kunnen want de PCB zou onder spanning kunnen staan door niet perfect oplijnen van de connectors. Of buiging tijdens het aansluiten/verwijderen.
 
De puzzel is nog niet opgelost. Ik heb de expo converter opnieuw opgebouwd op een breakout PCB, met een andere transistorchip (LS318 )

IMG_2855.JPG


Nu werkt de VCO af en toe. Het vreemde is dat wanneer hij ermee kapt, en ik genoeg aan de tune knop draai, dat hij dan op een gegeven moment terugkomt.
 
Back
Top