CrowBX logboek

Als ik het goed begrijp bedoel je je oude 'crowboards' voorzien van een AS3310 ?
Heb je nu (8?) boards die identiek zijn qua werking maar verschillend qua revision?
 
Uiteindelijk wel ja!

Ik moet eerst wel nog "even" 7 envelope generators ombouwen naar AS3310 op de 4 oude voices, en 3 lege nieuwe voice board PCB's volbouwen. :) Ik heb nu alleen nog maar 1 oude envelope generator omgebouwd om uit te vinden of het kan.
 
Alle 4 envelopes in dat fragmentje zijn dus AS3310; het vertelt mij dat de envelopes nu prima matchen. Ik wil wel voordat ik klaar ben alle filters en VCO's nalopen qua stemmen.

Volgende stap: de rest van mijn oude voices ombouwen naar AS3310. En daarna, of parallel, gaan werken aan de 8-voice behuizing.
 
Kwam een raar detail tegen op de nieuwe voice cards. In vergelijking met de oude voice cards heeft oldcrow 1 TL072 vervangen door een TL074. Dat is niet raar. Maar dat hij dan 2 van de 4 opamps in die TL074 "afdopt"? Daarmee bedoel ik IN+ naar ground, IN- naar OUT, en OUT verder nergens op aangesloten. Zo voorkom je stroomverspilling dus dat noem ik maar afdoppen.

Ik begrijp prima dat je soms delen van een IC ongebruikt laat. Maar hier had hij net zo goed een TL072 kunnen gebruiken. Daar zitten er toch al meer van op de PCB.

Enfin, ik ga R241 en R242 installeren om nog een opamp in die TL074 af te doppen want voor de originele VCA heb je maar 1 opamp nodig.
 
Wat ik hierboven schreef over die TL074 klinkt een beetje mopperig. Zo bedoel ik het niet, ik ben alleen verbaasd. Het maakt mij niet uit dat het een TL074 is.

Ik heb nu van twee oude voices de envelopes geupgrade naar AS3310. Ik krijg het langzaam beter door hoe het handig kan.

Daarnaast ben ik, geïnspireerd door een ander draadje hier waar ik over de AS3340 las, nu ook maar de timing condensators aan het vervangen door mica. Ik doe dat ook omdat het me opviel dat de originele (echte) OB-X voicecards styroflex condensators hebben voor de timing, en ik had daar Wima FKS2 gepakt. Ik weet niet goed hoeveel het nou echt uitmaakt maar zo'n timing condensator lijkt me toch vrij belangrijk dus daar wil ik wel een beetje meer betalen om het stabieler te krijgen.
 
(Ik vind het eigenlijk een beetje onzin van mezelf, om onderdelen te gaan vervangen zonder te begrijpen waarom het nodig is, maar goed. Kom me maar uitlachen als ik de TL072's ga vervangen door opamps die muzikaler klinken oid.)
 
Ik heb het hierboven over de mica-condensators. Van het vervangen door AS3310 van de envelopes is mij heel duidelijk waar het goed voor is. :)
 
Nog wat meer gelezen over timing condensators. De "Art of Electronics X chapters" raadt aan: mica, C0G, glas of polymeerfolie. Als ik kijk in de catalogus van Wima dan had ik FKP2 moeten nemen, niet FKS2. Dus je zou kunnen zeggen dat ik de verkeerde condenstators heb gebruikt voor de VCO's en dat vervangen door mica beter is.

Of ik het ga merken in de praktijk is een tweede. Ik was al best tevreden met de VCO stemming.
 
Demian: dank je!

Heb inmiddels de derde oude voice omgebouwd met AS3310 en mica condensatoren. Kost toch wel een uur of 2-3, per voice. Het ziet er nu in mijn ogen ook al wat netter uit dan in het begin omdat ik een beetje weet wat handig is nu.

IMG_2682.JPG


Op deze voice had ik de transistors heel laag op de PCB gemonteerd. Daar was ik nu niet zo blij mee, bij het verwijderen. Wegknippen ging niet goed. Gelukkig had ik laatst een hetelucht reworkstation gekocht en dat kon ik hier nu wat uitproberen. Het blijkt dat je na een tijdje föhnen aan de achterkant de transistors er aan de voorkant gewoon uit kunt trekken met een tangetje, zonder dat je spoortjes van de PCB meetrekt. Mooi.
 
Ik begrijp prima dat je soms delen van een IC ongebruikt laat. Maar hier had hij net zo goed een TL072 kunnen gebruiken. Daar zitten er toch al meer van op de PCB.

Ik weet niet of het hier het geval is, maar het kán zijn om redenen van routing van de PCB. Het kan zijn dat twee opamps aan dezelfde kant van een IC handiger is voor de PCB layout.
 
etaoin: ja het moet wel routing geweest zijn, al zie ik niet zo snel wat het probleem was. Maar ik heb nog nooit een PCB gelayout dus dat ik het niet zie zegt niet zoveel. :)

Ik ben ondertussen bezig met nadenken over de behuizing en het uitbreiden van de MIDI-CV (van 4x CV+gate naar 8x CV+gate).

Voor de behuizing ben ik hierop uitgekomen: https://www.apra.de/en/products/19-universal-plug-unit/?cat=13. Kost ongeveer €130 voor 4U en 36cm diep. De voorplaat is een aluminium rechthoek van 4mm dik. Ik kan dan alle gaten etc van de huidige frontplaat in FrontDesign copy-pasten naar een nieuw paneel, van 4U. Dat lijkt me een praktische manier om zonder heel veel extra werk naar een grotere behuizing te verhuizen. Kost wel weer €180 bij Schaeffer, zo'n paneel.

Aan de achterkant van die nieuwe behuizing ga ik gaten boren voor de 2x19V AC, MIDI en main out L/R. Die gaten voor power en MIDI zijn 16mm. Ik wist lang niet hoe dat moest zonder kolomboor maar ik denk dat dat gaat lukken uit de hand met zo'n boorkop: https://www.ruko.de/en/products/step-drill/101051F.

Voor de MIDI-CV heb ik, als het goed is, een oplossing waar ik op de bestaande protoboard 4x CV en gate erbij kan proppen. Er zit namelijk al een 8-kanaals DAC op met 4 ongebruikte kanalen. En op de microcontroller heb ik genoeg IO over om 4 gates te maken, als ik goed geteld heb.

Het enige is dat ik 2 connectors moet verwijderen en vervangen. Maar dat moet wel lukken, al helemaal nu ik mijn heteluchtstation onder de knie begin te krijgen.

Dit is grofweg de indeling van de MIDI-CV converter nu:

crowbx-midi-cv-v1.png


Op de 8-pins connector voor Gate 1-4 zijn 4 pinnen ongebruikt. Dus daar kan ik zowel CV als gate voor voice 1-4 op kwijt. Power is een veel te grote 10-pins IDC connector a la eurorack die hier nergens op slaat, die gaat weg. De 4-pins connector voor CV 1-4 vervang ik door een 8-pin connector, dat wordt dan CV en gate voor voice 5-8. En dan moet er een kopie van de LT1014+weerstandsnetwerk bij. Dat is omdat de outputs van de DAC van 0-2.5V gaan en ik wil voor mijn pitch CV 0-7V dus dat gaat door een non-inverting opamp. Zou er zo uitzien:

crowbx-midi-cv-v2.png


Ik denk dat dat gaat passen maar ik kijk het nog een keer goed na allemaal. En als het niet past, dan maak ik gewoon een nieuwe protoboard en trek ik wat draadjes daarnaartoe. Ruimte genoeg. Maar als het erbij past op de oude is dat fijner.
 
Ik ben nog steeds bezig met de behuizing. Ik heb de bovengenoemde behuizing besteld en meteen weer teruggestuurd omdat hij niet goed ingepakt was in de fabriek: verkeerde onderdelen in de doos. Ik kreeg wel een indruk van hoe zwaar die behuizing was; daardoor ben ik verder gaan zoeken en hierop uitgekomen: https://schroff.nvent.com/en/schroff/24571-790 . Mooie aluminium tafelbehuizing met eurocard rails systeem. Beetje behelpen om dat als particulier te kopen (er staat van alles in hun catalogus dat ik niet kan vinden in online winkels) maar dat model kan je dus wel krijgen (bij Distrelec). Ik heb helaas wel eerst een maat te klein van hetzelfde systeem gekocht, en dat het te klein was werd pas duidelijk toen ik het niet meer terug kon sturen. Beetje jammer van een item €180 wat nu nergens goed voor is.

Enfin, waar ik nu op uitgekomen ben:

- 19" 4U alu desktop case van 37cm diep met horizontale rails a la eurorack (alleen is eurorack 3U en dit is 4U, een ongebruikelijke maat voor eurocard)
- 2 standaard alu blindplaten van 42HP voor de achterkant; daar ga ik gaten in boren en de voeding etc op monteren
- op de bodem van de kast, op de rails, komt een 2.5mm alu plaat met netjes geboorde gaten die ik bij Schaeffer laat maken. Duur maar praktisch gezien de goedkoopste / beste manier voor mij om die gaten goed te krijgen. Het is belangrijk dat die gaten goed opgelijnd zijn met de PCB en de kast.
- 8-voice PCB gaat met 18x M3 verzonken bouten op de custom bodemplaat. Bodemplaat wordt gedragen door 3 alu profielrails van de kast met in totaal 12x M3 bouten. Omdat de bouten voor de PCB verzonken zijn rust de bodemplaat als het goed is vlak op de rails.
- aan de voorkant komt een 54HP of 56HP Schaeffer 2.5mm frontpanel met dezelfde gaten / graphics als ik nu voor mijn 4-voice heb

Afgezien van het 56HP panel met de knoppen laat ik de voorkant nog even open. Ik weet ook nog niet of ik actief wil gaan ventileren. Het wordt nu een desktop unit maar ik heb ook een paar rackoren besteld zodat het evt in een rack kan.

Het heeft veel voeten in aarde maar ik denk dat ik er straks blij mee ga zijn.
 
Als het goed is is de hardware-kant van de MIDI-CV converter nu klaar: er zit een connector op voor kanaal 5-8 en een weerstands-netwerk om DAC-kanalen 5-8 te versterken van 0-2.5V naar 0-7.5V. Was weer een mooi gepriegel maar het is gelukt (hoop ik). De volgende stap is kalibreren in software en dan kom ik erachter of het echt goed zit.

IMG_2704.jpg

De nieuwe weerstanden etc. zitten links onderin. De nieuwe connector zit onder in het midden. Twee rode draadjes (DAC naar opamp, opamp naar connector voor CV) plus één blauw draadje (MCU naar connector voor gate) per kanaal. Plus wat blauwe draadjes voor de MIDI IN en SPI interfacing met de DAC.
 
Kalibratie geslaagd! De MIDI-CV converter is helemaal klaar voor 8 voices. Ik heb mijn 4 bestaande voices aangesloten op de nieuwe DAC kanalen en alles werkt en is in tune. Wacht nu op panelen van Schaeffer.
 
Frontpaneel en bodemplaat voor de behuizing zijn binnen. Bodemplaat was spannend om te zien of ik goed gemeten had waar de boorgaten moesten zitten; het past allemaal dus dat is mooi.

IMG_2709.jpg


IMG_2711.jpg


Volgende stap: bestaande synth inbouwen in de nieuwe behuizing, zodat de voeding, MIDI-CV, audio jacks etc. allemaal ingebouwd zijn. Op dat punt zou het een 100% functionerende 4-voice zijn. Dan het 8-voice moederbord volsolderen en de 4+1 bestaande voices daarop aansluiten. Op dat punt heb ik een functionerende 5-voice. Dan als laatste de 3 voice cards waar ik nog niet aan begonnen ben bouwen en erin zetten.
 
Weer een stapje verder. Ik heb de bestaande 4-voice CrowBX aan de praat in de nieuwe behuizing. Dat was vooral een kwestie van gaten boren in het achterpaneel en de voeding en MIDI-CV daarop zetten.

IMG_2715.jpg


Nu is de volgende stap om de 8-voice backplane vol te solderen, en dan de 5 voices die ik al heb aan de praat krijgen op dat 8-voice backplane.
 
En nu is het een 5-voice CrowBX.

IMG_2736.JPG


Nog wel met kuren in de mixer. De voices laten zich aan 1 kant niet hard pannen. Een beetje een vreemd probleem omdat het asymmetrisch is en uniform; alle voices tot nu toe laten zich op het ene kanaal wel 100% pannen, en op het andere kanaal laten we zeggen 70%.

Zelfs als ik het niet opgelost krijg vind ik het geen enorm probleem want 100% pannen is meestal toch niet wat ik wil, muzikaal / qua mix. Maar het is technisch gezien onbevredigend dat dit niet klopt.

Het goede nieuws is dat ik nu rustig de laatste 3 voices kan gaan bouwen en dan is het een 8-voice. Ik moet misschien nog even rommelen met de key tracking weerstand op het host board maar dat merk ik vanzelf en dat is niet moeilijk.
 
Back
Top