Het jupiter voice kloon project

De VCF/VCA is bijna zover na zorgvuldig de componenten te kiezen om het orginele Jupiter-8 geluid te krijgen.

Morgen de BA662 vervangers erin en het geheel aan de test.

Spannend!

image_134485.jpg
 

Attachments

  • Sam_4007.jpg
    Sam_4007.jpg
    67,3 KB · Bekeken: 125
De VCF/VCA is bijna zover na zorgvuldig de componenten gekozen te hebben om het Jupiter-8 geluid te krijgen.

Morgen de BA662 vervangers erin en het geheel aan de test.

Spannend!

wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw==
 
Jeroen van AR verkoopt zijn ir klonen nu ook aan ontwikkelaars, ik had hem benaderd laatst om te vragen of ze al in de verkoop zijn. Als we daar mee beginnen dan kun je doorknallen in ieder geval. Voordeel van die is dat ze minder kosten dan originelen, en je ze niet meer uitvoerig hoeft te controleren. Uli komt met ba ic clonen binnenkort, daarna zal zijn Roland feestje wel beginnen.
Ik denk dat het qua materiaal prijs niet scheelt, zijn lm's zijn ook niet veel goedkoper dan origineel. Voor ons althans , voor hem wel uiteraard.
 
De IR3109 clone is helemaal geen probleem. Puur een kwestie van de Lin/Log converter oplossen met courante transitoren die ook in smd verkrijgbaar zijn. De BA662 is ook al opgelost met mijn 'clonen'. Dat kan makkelijk in het uiteindelijk ontwerp worden ingepast. Dat is geen raketwetenschap.
 
Ik denk dat het voor de verkoopbaarheid van deze synth misschien wel uit kan maken dat er een goed verhaal bij zit waarom het gekozen circuit en parts zo dicht mogelijk bij de originele specs zit als je kiest voor een eigen ontwerp van obsolete parts. Mensen gaan daar over struikelen als het verhaal niet sluitend genoeg is. In dat opzicht kan het veiliger zijn om met bestaande clone chips te werken. Maar misschien ook niet. Geen idee, wel iets om rekening mee te houden misschien als je de markt wil bestormen.
 
bedankt voor het meedenken, er zijn geen bestaande kloon chips. Het systeem werkt met losse voice kaarten, het kan zodoende altijd anders indien nodig of gewenst. Er is geen intentie de markt te bestormen. Ik wil graag een serie van 10 maken zodat die van mij niet duurder gaat worden dan een origineel, met alle ontwikkelkosten en hoge kosten per stuk indien er maar 1 stuks is. Vooral soldeer assemblage is duur bij 1 stuks en bijna verwaarloosbaar vanaf bepaalde hoeveelheden. Er is ook geen intentie serieus winst te maken op zo'n kleine eerste kleine serie. Als er daarna nog meer belangstelling is dan wordt het herhaling van zetten en kan het eventueel verder. Er zijn los daarvan wel een aantal zaken waarmee het zich zal onderscheiden van een Uli kloon, die uiteraard goedkoper zal zijn.
 
Gezien de nodige inspanning dit project opslurpt zou ik lange-termijn denken en zou dus zoveel mogelijk custom third-party chips/circuits uitsluiten als het kan.
 
@egres: dat is wel de bedoeling. Dit board is dan ook de ontwikkelversie. Eerst opbouwen met originele transistoren, fet’s en chips. Dan testen of deelcircuits goed werken en daarna het stuk voor stuk vervangen door de courante componenten. Dat is iets wat je niet allemaal tegelijkertijd kan doen want dan kom je er moeilijk achter waar iets 'fout' gaat.

@Antal: De lin/log conversie van het VCO werkt met de CA3046. Die is niet meer courant. Tevens is die anders geïmplementeerd dan voor de VCF nodig is. In beiden gevallen dient er een courante dubbeltransistor gevonden worden die de functie op een zelfde wijze vervuld.
 
even mooi momentje, top is binnen. Kost geen drol, per 10 zijn ze 30 euro per stuk, ruw alu. Gewoon in NL, step uploaden, enter klaar, bizar.
 

Attachments

  • 20200123_170412.jpg
    20200123_170412.jpg
    41 KB · Bekeken: 129
  • 20200123_171038.jpg
    20200123_171038.jpg
    46,1 KB · Bekeken: 125
  • 20200123_170049.jpg
    20200123_170049.jpg
    42,8 KB · Bekeken: 123
  • 20200123_165612_Richtone(HDR).jpg
    20200123_165612_Richtone(HDR).jpg
    44,9 KB · Bekeken: 128
  • 20200123_165447.jpg
    20200123_165447.jpg
    43,1 KB · Bekeken: 133
ja ik vind het ook vet, na al dat geteken dat je het zo opeens kan vasthouden. We gaan m eerst even donker spuiten met een spuitbus en laser graveren voor de looks. Alhoewel ik denk dat het blank ook best leuk eruit kan zien. Het kan ook in andere materialen, gepolijst messing , vraag me af hoe dat staat.
 
Poedercoaten kan je ook redelijk betaalbaar laten doen. Maar niet waar je nu naar op zoek bent waarschijnlijk.
 
Mooie ontwikkelingen
 
Back
Top