Yamaha QY700 - gotek floppy emulator

Hilltree

SoundDesign and MusicArts
Lid sinds
28 december 2004
Berichten
6.495
Locatie
Winethereswick
moin,

Na een paar jaar verschillende gotek usb emulatoren te hebben ingebouwd, waaronder die in mijn korg karma https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=179216 , is het nu tijd om mijn yamaha qy700 onder handen te nemen.
De qy700 is al jaren in mijn studio als hoofd sequencer, en heeft een goed aantal interessante extra's.
Ik hoop met de inbouw van de emulator af te zijn van de floppydrive en dat die daarna nog jaren op een modernere manier meekan.
Dus de floppy drive word eruit gesloopt en de gotek emulator gaat er in.
We zijn alweer een paar jaartjes verder dus ik heb al wat info gewonnen op internet , en zie dat ik niet de eerste ben die een qy700 om ga bouwen.
[alleen maar makkelijk , weet ik ook dat zo iets gaat werken]

De usb emulatoren zijn de laatste jaren wel een stukje duurder geworden en sommige typen zijn wat moeilijker te vinden .
Deze emulator was voor 16 euro te koop bij een chinese manufacturer , dus nog redelijk bestaalbaar.
Voor mijn yamaha qy700 is de keuze gevallen op de gotek SFR1M44-U100K
Deze heeft een zelf-format functie maar kan ook met de bijgeleverde stukje software geformatteerd worden en tot 1000 partities aan gemaakt worden van 1.44mb.
Hier staat een lijst met beschikbare modellen .. https://www.synthforum.nl/forums/attachment.php?attachmentid=97754&d=1405773259 Dus bijna elke floppy drive in synth , sequencer of drums is wel een vervangend modelletje te vinden.
Voor info over de hXc modellen kan men terecht bij forumlid blom.
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=196401
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=196434
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=196664

attachment.php


De montage was maar 10 minuten werk, en alles doet het
Een stuk of 20 schroeven aan de onderkant eruit en een paar op de achterkant.
Vergeet ook niet de schroef bij het "voedingskabel haakje" van kunststof .
Achterkant eraf , en men heeft genoeg ruimte om de floppydrive te verwijderen en de emulator te plaatsen.
De bijgeleverde half Chinese software is wel erg "gewenning"
De default taal chinees ... en laat dat nu iets wezen waar ik een beetje roestig in ben ;).
Maar , er is een modern stukje freeware software hiervoor wat ook onder win 8 en 10 [32 en 64] te draaien is .
http://www.ipcas.com/support/usb-floppy-emulation-download.html
Denk eraan dat alle instellingen onder dat stukje software eerst op tijdelijk staat.. dus als men wat definities wel op "save " drukken.
Dat heeft me meer dan een uur gekost om daar achter te komen :)

Binnenkort maar weer eens wat kleine usb stickjes bestellen die er niet zo'n eind uit steken.

attachment.php



attachment.php
 

Attachments

  • gotek yamaha qy700 inside.JPG
    gotek yamaha qy700 inside.JPG
    160,6 KB · Bekeken: 170
  • gotek yamaha qy700 screen.jpg
    gotek yamaha qy700 screen.jpg
    73,9 KB · Bekeken: 165
  • gotek yamaha qy700 working.JPG
    gotek yamaha qy700 working.JPG
    85,8 KB · Bekeken: 173
Tof project hill!

Maar wat ik me afvraag: Floppies waren van een soort van cassettetape materiaal. Mis je die floppy sound niet, ik bedoel, je mist nu wel een stukje saturatie.

-C-
 
Cool! Bij mij zijn 2 Gotek's ook binnen.

Als je goedkope flash USB stickies hebt gevonden: zet hier neer. Heb er ook interesse in van die kleine.

1000 360 k floppies = 360 mb. Dus 1,44 zal 1,44 gb zijn. Maar dat terzijde.
 
Ik vind het wel wat hebben met floppies werken, zeker als het om zo weinig data gaat. Maar de wat nieuwere samplers met meer dan 1,5MB geheugen dan wordt het vervelend.
 
Lijkt me erg interessant om die Gotek's te proberen voor mijn samplers, Akai MPC2000xl, yamaha SU700 en A4000.
Hill, diegene die jij hebt zou ook werken op de SU700 alleen kan daar niet meer dan 1 floppy inladen. Dus je kan maar max 1,44 mb opslaan/laden en dat is natuurlijk wel erg jammer zo'n beperking. Is dit op de QY700 ook zo?

Het lijkt er dus op dat dit type werkt bij yamaha en dus wellicht ook voor de A4000.

Voor de MPC lees ik wel het een en ander over de classic 2000 maar niet zo veel over de XL
 
Ik vind het wel wat hebben met floppies werken, zeker als het om zo weinig data gaat. Maar de wat nieuwere samplers met meer dan 1,5MB geheugen dan wordt het vervelend.
Mwa, het is al nuttig in de zin dat je snel even een backup kunt trekken van je disk images.

Ik heb hier ettelijke schoenendozen vol met DD schijfjes voor de Amiga, daar werkt een heel groot deel niet meer van.
 
Mwa, het is al nuttig in de zin dat je snel even een backup kunt trekken van je disk images.

Ik heb hier ettelijke schoenendozen vol met DD schijfjes voor de Amiga, daar werkt een heel groot deel niet meer van.

Grappig, ik had de omgekeerde ervaring. Al mijn disks werkten nog toen ik ze probeerde. Maar goed dat lag wel buiten de lijn der verwachtingen, een floppy gaat maar een paar jaar mee.
 
MadR waar ga jij je Gotek's inbouwen?

Iig in mij mirage. Daar doet de floppy drive het niet zo lekker. Misschien ook in mijn sp1200 maar die floppy doet het nog goed.
 
Hill, diegene die jij hebt zou ook werken op de SU700 alleen kan daar niet meer dan 1 floppy inladen. Dus je kan maar max 1,44 mb opslaan/laden en dat is natuurlijk wel erg jammer zo'n beperking. Is dit op de QY700 ook zo?

Op een stick gaan dus 1000x een image van 1.44MB.
Dus je kunt 1000 floppys opslaan.
Selecteren van een image gaat met de 2 knopjes aan de zijkant , dus dat gaat erg snel.
 
Laatst gewijzigd:
Wordt het laden / saven nou ook sneller met zo'n ding? Denk het niet toch? En zit er zoveel verschil tussen al die emulators? Ik had meer het idee dat het gewoon een combinatie is van de juiste jumpersettings vinden voor ieder apparaat.
 
Nee klopt , het laden word er niet echt veel sneller van [ maar iets sneller merk ik toch wel hier]
Het gerammel van de floppydrive hoor je natuurlijk niet meer , dus dat is wel even wennen.
De verschillen tussen de emulatoren ligt toch meer in de firmware volgens mij.
 
Ik heb het niet kunnen vinden maar is er ook een sd-kaart versie van die gotek? de prijs is aantrekkelijk ja maar vind sd-kaart toch wel erg fijn in de hxc in mijn DSS-1.
 
Zat te vinden... maar dat moet je toch niet willen ?
Ik heb nog ergens een doos met incourante geheugenkaarten uit het verre verleden liggen waar niemand meer wat mee kan , sommigen waren al verouderd toen ze in de winkel lagen.
usb kan volgens mij nog jaren mee.
Zo te zien zijn de geheugenkaart versie's zijn toch een stuk duurder.
 
Nou weet ik niet. Sd is inmiddels al zooo lang een standaard en daarnaast vind ik het geen gezicht zo'n usbstick uit m'n apparaat. Ok, ok, er zijn dan wel bijzonder lowprofile sticks op de markt als de sandisk cruzer fit maar ik heb inmiddels al een redelijke verzameling sdkaartjes.
 
Mooi werk hill.

Ik ben het effe kwijt (niet helemaal perfect gerelateerd, maar toch) maar is er ook iets qua USB voor de RS7000 met zn gare kaartsleuf? Hij werkt nog bij mij maar dat zal niet zo heel lang meer duren ben ik bang.
 
interessant project .
Voel ineens de behoefte om mijn oude yamaha a4000 sampler van onder het stof te halen en zo een emulator erin te stoppen .

Zou een zip drive emulator ook werken /bestaan ?
 
Mooi werk hill.

Ik ben het effe kwijt (niet helemaal perfect gerelateerd, maar toch) maar is er ook iets qua USB voor de RS7000 met zn gare kaartsleuf? Hij werkt nog bij mij maar dat zal niet zo heel lang meer duren ben ik bang.

http://www.ebay.com/bhp/smartmedia-adapter

Is dat geen optie? SmartMedia er in laten zitten en gewoon XDtjes er in schuiven.
 
Leuk dit soort projecten.. :mega:

@ Yoozer: Dat lijkt een hele mooie oplossing idd. :mega:
Ben wel benieuwd of je daarmee ook grotere SD kaartjes werkend krijgt in de RS7000.
Heb geloof ik nog een 512mb SD liggen maar ben benieuwd wat ie met een kaartje van bv 8gb doet.

Edit: hij slikt XD kaartjes... niet goed gelezen... :o:
Die XD's zijn er ook in redelijk hoge capaciteit (GB's) ben benieuwd of dat werkt :)

Sorry voor de off-topic.. maar waarom heeft de RS7000 eigenlijk geen eigen draadje? :D
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top