Casio CZ chorus ruis

GentleG

Virtueel lid
Lid sinds
19 februari 2003
Berichten
2.196
Locatie
Voerendaal
Vorige week door ruil een CZ 3000 verkregen met veel ruis / zachte output.
Helaas kon ik alleen de service manual vinden van de CZ 5000. Gelukkig zijn ze bijna hetzelfde.

Als eerste natuurlijk de voeding gecontroleerd en alle interne kabels / stekkers, niks mis mee.
Wat nu? Het output signaal terugvolgen?

De volume schuif van de CZ wordt niet gebruikt als weerstand in serie of naar grond, maar om de stuurstroom te regelen voor de output ic: NJM13600. De output is dus een VCA
Aangezien ik dit als eerste begreep en er relatief makkelijk bij kon heb ik dan ook eerst deze vervangen door een recentere LM13700. Dit leverde helaas slechts een paar dB extra signaal op, niet minder ruis.
Wat nu?

Het output board was verbonden met het controle paneel dat ik liever liet zitten, ivm tientallen drukknoppen...

Dan maar andersom het signaal volgen, vanaf de bron.
Gelukkig was het digitale board hetzelfde als de CZ 5000 en kon ik vrij snel de analoge uitgang daarvan vinden. (En meteen afgesteld zoals in de service manual voor de 5000 staat).

Met een weerstand aan de tip van een jack heb ik het signaal verder gevolgd op het chorus board. Daar werd duidelijk dat de eerste opamp niet meer werkte.

Aangezien ik het chorus board los moest maken heb ik meteen maar alle drie de opamps vervangen. En tot mijn blijdschap werkte de CZ 300 weer prima.

attachment.php

Links het chorus board met drie opamap (TL082) op voetjes en rechts het output board met de LM13700 op een voetje.

Dat was leuk :)
 

Attachments

  • IMG_20160312_191313.jpg
    IMG_20160312_191313.jpg
    73,3 KB · Bekeken: 68
Nice. Hoe klinkt ie?

Als een CZ3000 :D

Verder veels te groot en zwaar en geen velocity / aftertouch, dus deze is al weer verkocht.

Het was gewoon leuk om te doen en daarna even leuk om er wat mee te mogen spelen.
En aangezien ik bij mijn zoektocht weinig tips kon vinden online, dacht ik: laat ik even een korte samenvatting schrijven.
 
Wegens een brakke chorus in mijn CZ1 kwam ik op dit draadje terecht :mega: Die mijne valt ook afentoe uit maar dat lijkt ook iets met de fader zelf.. en ja, ruizen doet die van mij ook. :D
Ik denk dat ik aan deze info nog wel wat ga hebben als ik de mijne ooit nogeens wil aanpakken.. thanx!! :mega:
 
Back
Top