DIY Yamaha RX5 usb-Ram card (eigen samples!)

als mijn rx5 blijkt te werken die hier staat te wachten, you can count me in
 
Ik heb 2 van die teensie flash ram kaarten uit Japan gescoord. Gelukkig beter verpakt dan die Duister die online klaagt. Rare site verder. Je kan dus extra verpakking kopen. Wat ik onzin vond maar ik denk dat het ook komt omdat ik er 2 kocht dat ze iets beter hebben verpakt.

Werken alle 2 gewoon alleen er nog niet aan toe gekomen om eigen samples er in te gooien.

Liefst uit mij SP die native op 12 bit sampelt maar daar moet ik dus mijn oude Macs van zolder voor halen.

909,808 en linndrum die je op zijn site kan downloaden klinken nergens naar. Deed mij heel erg denken aan .sf2 samples uit het jaar 0. Veel ruis en zooi. Wat misschien komt door up of down sampling van originele sample.

12 bit moet gewoon strak kunnen klinken maar denk dat maker gewoon snel ergens wat online qua samples heeft gescoord.

Iemand anders hier die zo’n kaart ook heeft? heb het zelf nog te druk ivm andere onknap projecten maar was wel benieuwd want online kan ik niemand vinden die er wat mee heeft gedaan.

Ik ben erg benieuwd naar de d/a’s van deze bak. Zullen niet hetzelfde zijn als SP1200 maar vermoed dat ie toch even dik moet kunnen klinken mits je goede samples maakt.

Mijn sp blaast mij 909 zo weg namelijk. En dan gebruik ik niet de filters van de SP.

Mac trouwens wel geprobeerd maar starte niet meer op. Dus drm effe opzij gelegd dit project.
 
Het kan goed dat die samples digitaal voorgebakken moeten worden. Op de computer gebruik je normaal "lineaire PCM" samples, die eigenlijk allemaal bits dynamisch bereik verspillen aan zachte geluiden die het menselijke gehoor toch niet goed kan onderscheiden. In jaren 80 bakken hadden ze die luxe niet, en werden de beschikbare bits in samples volgepakt volgens logaritmische schalen.

Als die samples die je erbij kreeg uit Japan bagger klinken dan kan dat misschien zijn omdat ze qua dynamiek niet goed omgezet zijn naar de RX5.
 
Nou ja in principe zou deze tool van GliGli https://github.com/gligli/rx5usb/tree/master/gui_tool het allemaal goed moeten doen met de samples voorkoken. Ik lees ook tussen de regels door dat je de oude truc kunt gebruiken van samples op hoge snelheid in het geheugen zetten en dan traag afspelen. Daarmee druk je de sample rate. Is dat misschien wat je hoort?

Dit filmpje gebruikt GliGli kaart. https://www.youtube.com/watch?v=Ouy0Qb8nVFc In de omschrijving staat ook dat sommige samples lo-fi zijn wegens de "snel opnemen" truc.
 
Het lijkt erop dat de GliGli tool niet "voorkookt", de data gaat erin als lineaire PCM. Ik zie niks gebeuren in https://github.com/gligli/rx5usb/blob/master/gui_tool/rx5classes.pas wat erop lijkt dat iets van/naar lineair wordt geconverteerd. Wel gedoe met sample rate conversion maar dat is denk ik voor de snel opnemen truc. Ook gedoe met 8-bit en 12-bit samples, het lijkt alsof de RX5 intern twee formaten ondersteunt. Gebruik van 8-bit was misschien "goed genoeg" voor sommige geluiden, en opslagruimte was duur.

De tool zelf is geschreven in Lazarus, een open source Delphi kloon. Dit staat nergens uitgelegd maar ik zie hints die daarop wijzen. Behoorlijk uitgebreid, je kunt samples inladen in je eigen maffe formaat (bijv. MP3) , loop points zetten, de envelope bepalen. Indrukwekkend allemaal.
 
Nog meer zitten lezen. De Franse forum thread van GliGli heeft de beste informatie. http://forum.anafrog.com/phpBB/viewtopic.php?f=36&t=9672

Hij heeft dat ongedocumenteerde formaat van de RX5 ROM's mooi zelf uitgepuzzeld. Dat programma van hem is dan dus het meest RX5-specifieke van het hele project. De hardware lijkt "niet meer" dan een via Teensy USB programmeerbare flash chip. De RX5 praat alleen maar met de flash chip. De enige taak van de Teensy is om een brug te vormen tussen de computer en de flash chip, tijdens het uploaden van ROM data. Als ik het goed begrijp -- het klinkt misschien simpel hoe het ik nu uitleg maar ik doe dit allemaal niet na...
 
Ik heb eindelijk via windows my gligli voorzien van geluiden, maar nu plots reageert de rx5 niet meer op 'key assign' - ik kan geen andere geluiden toewijzen aan de pad(s). Volgens de handleiding is dat key assign / job 01 en een pad kiezen maar ik krijg geen andere keuzes te zien dan het ene intern geluid. Vorige week werkte dit wel. Idem met yamaha hun WRC ROM cartridges. Ik kan geen andere geluiden kiezen :?
 
Je zou factory reset kunnen proberen met die gligli er in. Heb geen gligli,. Snap soms niet dat met dat job 2. Sound edit. Hoe dan van sound naar sound kan gaan, om te editen. Ding staat er onhandig..Staat ook niet zo vaak aan. Het is een leuke ding.
 
sound per sound editten lukt me vorige week vanzelf, nu ook maar enkel de interne sounds. En opslaan moet je met de bovenste rij doen, dacht job 8, dan kan je de volgende sound aanpassen. Ik wacht even op reacties, heb net de rx11 die ik kocht opgezet voor 't eest en die heeft double triggende keys dus die verdient deze weken onderhoud.
op YT kan je filmpjes zien hoe ze de sound editten op de rx5, enkel niet hoe ze andere sounds laden/ toewijzen...
 
Aha je moet eerst opslaan. Idd bovenste rij. Wou gewoon extern seq en dan sound edit. Wou dan na de ene sound de volgende doen. Ging allemaal niet zo soepel. RX11 ken ik niet wel de en RX15 en RX7.
 
Voor een of andere reden stuurt het forum geen reminders meer als er replies in een topic zijn hmm..
Hoe bevalt de gligli? zijn er dingen die fout zijn / beter kunnen / etc..
Hebben in feite alles (pcb + behuizing) gereed om prototype te maken van compacte versie, mochten er eventuele problemen zijn die alvast meegenomen kunnen worden hoor ik het graag. Is jammer dat de software enkel voor Windows beschikbaar is, is ook wel een beetje een struikelblok (software herschrijven heb ik momenteel echt geen tijd / ambitie voor)
 
tja ik weet nt of het toeval is, maar sinds ik de gligli in de rx5 stop doet hij niet meer wat ie moet doen volgens de manual. Ook niet zonder kaart, of met een originele er in, ik luk er nt meer in om de geluiden te kiezen per pad. Wat in elk geval idioot is is dat je 'm er in stopt met de led en schakelaar NAAR BENEDEN dus dat is wel erg ver van handig :P
 
Ik geef niet snel op en gelukkig. Blijkbaar moet ik na edit voice en key kiezen, (vb A) job 01 kiezen en dan een soort van hold key assign en job 01 en dan wijzigt de display zodat je op de key (a dus uit t voorbeeld, ja ik zou 't eerder pad noemen maar men noemt 't key) anyway - dan krijg ik dus de mode om de geluiden te veranderen vanaf de (gligli) kaart
Ik vind 't zo'n gedoe dat ik er een YT filmpje van plan.

over het inhouden van key assign wordt nergens gesproken, ook niet in de manual update van (!) 2002 =)

https://usa.yamaha.com/support/faq/music_production/2063.html
 
je kan naart schijnt bizare dingen doen door kaarten te wisselen, loop points die verkeerd staan enzo
 
Ik veronderstel kaart wisselen, geen init doen en dan geluiden toewijzen. Of dat laatste net niet. Ik heb tot nu daar nog niets van gemerkt maar ook niet expliciet gepoogd.
ben bezig aan zijn broer onderhoud te geven, die had een shitload dubbel triggende of dode knoppen. Rx11
als die klaar is doe ik de rx5 zijn manko’s en probeer ik t eens.
 
Back
Top