Midi en aarding

sales_b

Stamgast
Lid sinds
26 juni 2008
Berichten
295
Locatie
België
Wie kan mij ervaring delen van aansluitingen met MIDI en aardingsproblemen ?

Waarom ?

Ik heb een midi switcher gebouwd. Zeer rudementair : zie schema.

bedoeling is om de input van een synth module te kiezen met een schakelaar.
Dubbelpolig zoals te zien is .
Ik heb dit getest. Dit werkt. Cruciale vraag is : moet ik aardingen doorverbinden ???

Wie o wie heeft ervaring
 

Attachments

  • Midi_switch.jpg
    Midi_switch.jpg
    13,9 KB · Bekeken: 67
Midi is een current loop via een galvanisch gescheiden verbinding (optocouplers op de ingangen) en is daardoor dus (in principe) nooit de oorzaak van aardlussen.

Bij een goed ontworpen midi apparaat is de aarde op de ingang niet aangesloten, alleen op de uitgang, om enigszins afscherming te bieden voor de kabels. Een switch box moet de aarde dus in principe niet doorverbinden, omdat anders de aardes van de twee uitgangen met elkaar verbonden worden, waardoor je potentieel een aardlus creëert. Je behoudt dan de galvanische scheiding, ten koste van dat de kabel aan de uitgang geen afscherming meer heeft. Je zou er eventueel wel voor kunnen kiezen om de aarde van de uitgang met één van de ingangen door te verbinden.

Een nettere oplossing zou natuurlijk zijn om de ingangen te voorzien van optocouplers, maar dan heb je geen passieve switch meer.

De enige uitzondering op deze regel zijn midi-powered kastjes, die hebben de massa van de ingang wel aangesloten omdat ze anders geen spanning krijgen. Maar die zijn eigenlijk sowieso een no-go omdat die er vanuit gaan dat een van de midi aansluitingen aan +5V hangt, terwijl sommige apparaten een current source als bron gebruiken. Aan de andere kant zijn dat vaak losse "tussen" kastjes. De eindbestemming zal weer netjes een optocoupler op z'n ingang hebben.
 
Duidelijk. En bevestigd wat ik dacht uit alle schema's die ik gezien heb.
Dan heb ik met mijn passieve switchbox geen probleem.

Thanx Etaoin !
 
Back
Top