PPG Realizer

DD626

Stamgast
Lid sinds
28 juli 2006
Berichten
277
Locatie
Holland
Hallo,

Ik loop al jaren met een idee rond waar ik nu toch eens wat feedback op kan gebruiken.

het betreft de bouw van een moderne versie van de PPG realizer.
Ik weet het... geen bescheiden wens maar ik vind het toch een ontzettend spannend idee.

Het is in mijn ogen gewoon doodzonde dat de realizer nooit echt functioneel in productie is genomen .

Het idee van een pre pc totaal workstation blijft me fascineren en zeker het ontwerp van de controller/console spreek mij zeer tot de verbeelding.
een dergelijk cabinet met knoppen sliders touch screen/pad /lightpen en een toetsenbord lijkt mij nog steeds een nuttige studiotool.
in 2013 zou een dergelijk systeem kunnen draaien op een krachtige pc.

Het zou te gek zijn als je als gebruiker zelf virtueel analoog synth engines zou kunnen kiezen en samenstellen waarbij je dan gelijk over de controller beschikt.
En wat voor een controller.
multitrack recording en sequencing zijn tegenwoordig net als effecten volop virtueel voorhanden.

het idee lijkt wellicht vergezocht maar het lijkt me een te gekke oplossing om al het digitale spul in een verrijdbaare console onder te brengen. een console die dan ook nog eens het sexapeal zou moeten hebben van de PPG realizer.

Ik heb enige tijd geleden Wolfgang Palm gepolst en zijn reactie kwam neer op. ...: ik wil niets meer met de industrie., geldschieters en synthbouwers te maken hebben maar mijn zegen heb je.
Hij benadrukte nog dat hij zelf niet meer over de rechten kon beschikken maar vond het idee wel sympathiek.

Zijn er op dit Forum mensen die willen bijdragen aan de totstand koming van een realizer die geschikt is voor de gebruiker van tegenwoordig ?
Een open discussie op dit forum lijkt me een zinnig startpunt voor een dergelijke onderneming al kan ik me daarin natuurlijk vergissen.

Ik ben zelf een fan van vintage instrumenten (analoog en digitaal) en werk zelf helemaal niet met de pc.
Wellicht daarom lijkt het me wel fantastisch om het hele moderne pc circus onder te brengen in een console., ik zou me kunnen voorstellen dan het een opensource platform zou kunnen worden.


http://wolfgangpalm.com/about/ppg_blogs/c14/

http://wolfgangpalm.com/about/ppg_blogs/c15/


Ik vind persoonlijk het concept van de realizer dusdanig sterk dat ik het gevoel heb dat deze nog altijd geralizeerd zou moeten worden.
ik vermoed dat alle benodigde hardware onder te brengen is in de console zelf.

Het mooiste zou zijn als een moderne versie voledig door de gebruiker zelf in te richten is en tevens open genoeg is om aangevuld te kunnen worden met nieuwe soft en hardware van verschillende fabrikanten/gebruikers.

Wat is de kijk van de forum bezoekers op dit idee ? ik ben zeer benieuwd.

m.v.g.
David
 
er bestaan tegenwoordig al best wel wat realizer achtige apparaten, waar je zelf wat voor synth dan ook kan proggen.

het idee is best goed, en ik heb er ook al mee gespeeld., maar ik denk dat een praktische uitvoering nog wel een hele lange weg te gaan is.

:mega:
 
Mijn gevoel hierbij is een beetje "knoop een Arturia Origin en een Roland V-Studio 2480 aan elkaar in een leuk kastje en klaar".
 
leuk bedacht
maar :halleluja ; een concept op new bedenke / uitvinden ...
er zijn denkik suburb veel .. vervangers van .. oldie .. mischien nog wel beter dan ..




trouwens mooi soon oldie van ppg ... love my vst stuff van ,,ome waldorf
:okdan:
 
wat ik had gedacht zelfs een maand terug was zo een arturia kopen,die helemaal laten herspuiten en bedrukken door customsynth im de PPG kleurtjse en met naam PPG realizer erop ipv het arturia merk.

ik heb het project laten vallen ik heb geen tijd ervoor,mischien later
 
Bij de arturia "mis" je het recording/mixing gedeelte van de Realizer, wat uiteraard door de reeds aanwezige apparaten van je studio overgenomen kan worden.
 
een dergelijk cabinet met knoppen sliders touch screen/pad /lightpen en een toetsenbord lijkt mij nog steeds een nuttige studiotool.
in 2013 zou een dergelijk systeem kunnen draaien op een krachtige pc.
Op een iPad, zelfs. Het enige wat je mist is een omhulsel met een setje draaiknoppen en sliders waar je 'm in kunt slotten.

Het zou te gek zijn als je als gebruiker zelf virtueel analoog synth engines zou kunnen kiezen en samenstellen waarbij je dan gelijk over de controller beschikt.
Jups, en dat deed de Nord Modular al. Het punt is alleen - het uberhaupt in elkaar draaien van synths is niet zo makkelijk, tenzij je het terugbrengt tot het Diva principe - kies een oscillator van de Mini, de filter van de Oberheim en de envelopes van de Jupiter en laat de routering gewoon fixed blijven.

Alle onderdelen zijn al gemaakt. Wat mist is eenvoud in het aansluiten, een doorvoering van "do what I mean" tot in het extreme. Helaas wordt het dan meer speelgoed dan iets anders, omdat mensen die meer willen uiteindelijk toch weer bij Reaktor of hardware modulars o.i.d. uitkomen.

Lichtpennen zijn in de tijd van touchscreens hopeloos uit de tijd. Je kunt natuurlijk wel de hele CRT-look-and-feel nadoen, en dan een stylus voor een pad toepassen, mocht je het met alle geweld willen.

Toendertijd was het revolutionair, tegenwoordig niet echt meer. Al zou het natuurlijk wel leuk geweest zijn als Steinberg enorm vooruitstrevend was geweest en gelijk multi-platform seamlessly resizable GUI kits had gemaakt en het af had gedwongen dat er maar een paar mogelijke groottes toegestaan werden voor je interface.

aan de andere kant, als Wolfgang zijn code beschikbaar gaat stellen, dan wil ik er wel eentej bouwen.....

:koffie:

Is die ooit werkbaar geweest of nooit verder gekomen dan prototype-stage? Eigenlijk absurd dat een of ander bedrijf nog op het concept of de code zit, het is niet alsof ze er ook maar een rooie cent aan verdienen.
 
Wat leuk dat er nog gedacht wordt aan de Realizer.......een zeer vernuftig iets dat na de "Wave" series niet van de grond is gekomen. Het zelfde idee heeft de eveneens uit Duitsland afkomstige Armin Stöwe gehad, hij was ook bezig met de Realizer......maar dan eigen concept ! Zelf heb ik de ASK Waveloader van Armin in 1984 gekocht om de ppg's te voorzien van samples en de sequencer paterns op te slaan enz.
 
Ja er word idd nog aan de realizer gedacht.
Het blijft gewoon een uber geil instrument.

via google lees ik dat Steinberg een van de prototypes moet hebben.,

Only Two in the world, besides the prototype. One is still at Steinberg and the other in the USA. Check the Wolgang Palm's blog on Myspace for more @ http://blogs.myspace.com/index.cfm?fuseaction=blog.view&friendId=454207875&a mp;blogId=499503242

het komt er een beetje op neer dat de synth community nou de ins en out van deze machines wel eens zou willen zien.

Zoals J. Baars al zegt. (Ik hoopte al dat u zou reageren : 0 )
Eigenlijk absurd dat een of ander bedrijf nog op het concept of de code zit

Er zijn intussen verschillende totaal oplossing op de markt maar ik merk dat ik totaal niet geintereseerd ben in de moderne varianten.
Ik werk ook heel graag met de cmi waarom ?,vragen sommigen zich af. je hebt toch een pc..

Het is dus weldegelijk een vintage technologie affaire heb ik voor mezelf bedacht.
intressant verhaal ook van de ASK waveloader.

Wellicht is het realizer idee te hoog gegrepen maar ik ben toch niet de enige die het zo zonde vind dat de realizer alleen maar een fototje op het net blijft.
wellicht toch de hr. Palm of Steinberg met zn allen proberen te bewerken. wie weet.
 
@David, neem aan dat je weet waar veel over de Blue things geschreven wordt ? zit je op FB, dan moet je maar eens kijken op de page van LJ oftewel Lars Johansson en nog veel andere sites.
W. Palm is erg blij met de release van de Wavegenerator, heb hem hier ook....samen met de 2.2 en 2.3 is het leuk om de parameter settings te vergelijken, groeten John
 
Er zijn intussen verschillende totaal oplossing op de markt maar ik merk dat ik totaal niet geintereseerd ben in de moderne varianten.
Ik werk ook heel graag met de cmi waarom ?,vragen sommigen zich af. je hebt toch een pc..

Ja, maar eigenlijk is dat een beetje dubbel. Er zijn twee kanten aan het verhaal.

De CMI is ook een computer. Alleen eentje van toendertijd met custom software; maar we hebben het wel degelijk over het soort spul wat je als kit of in sommige incarnaties als compleet systeem kon kopen. Het verschil is dat alle software veel eenvoudiger was, op slechts 1 systeem hoefde te lopen (en dus makkelijker en grondiger te testen was) en een heel bescheiden GUI had.

Er zijn twee factoren die meespelen:

- betrouwbaarheid
- interface

Dat eerste bereik je door een harde limiet te stellen op het aantal mogelijkheden wat er is. Een PC doet dat niet en gaat vrolijk door totdat z'n rug compleet breekt; de verantwoordelijkheid om CPU te sparen zit bij jezelf.

Het tweede kost een hoop geld; volgens mij quootte Waldorf dat 50% van de ontwikkeling in de verpakking gaat zitten; het ontwerp, maar ook het instellen van alle machines om de vormen te vouwen/stansen/boren etc. Knoppen, toetsen, sliders - het moet allemaal van te voren gekocht worden en brengt (nog) niks op. Vandaar de keuze om voor goedkopere toetsenborden of brakke potjes te gaan; op de 100,000 exemplaren scheelt dat een hoop geld.

En ja, je kunt voor non-plus-ultra gaan, maar de kans dat mensen het ding gaan kopen neemt boven een bepaald bedrag scherp af. Je moet dan iets bieden wat echt uniek en baanbrekend is, want een groot stuk van de markt heeft toetsenborden die prima aanvoelen en de rest maakt zich er niet druk om omdat ze nooit formeel les hebben gehad.

Lees het blog op http://nonlinear-labs.de/ maar eens - iedere bouwer van een hedendaagse Realizer maakt dezelfde afwegingen.
 
Back
Top