roland sh5 switches, vilt of rubber, ervaringen ?

sunny pedaal

ALL (Anna Loog Lid)
Lid sinds
27 augustus 2002
Berichten
12.812
Locatie
limburg
hallo, heb een "mint" ( groene) sh5 aangeschaft.
nu viel me iets later op dat 4 a 5 van de stofbeschermingetjes van de switches er niet meer in zitten, je kijkt dus tegen het koper/bovenkant van de switch/ijzer aan.
lijkt me niet fijn voor stofvergaring en ook minder fraai dan mint doet vermoeden.
ik wil ze dus vervangen/ herstellen.
nu zat ik te denken aan een ovaaltje met gat om erin te wurmen.
vraag 1 heeft iemandhier ervaring mee , gaat het makkelijk of moet alles eruit zo onegeveer en hoe groot zou ik de stukjes die erin moeten moeten maken?
vraag 2 is het nu dun zwart vilt ( hoe dik ?) of een soort rubber waarvan het gemaakt is.
kortom wie heeft dit ooit al eens meegemaakt met een sh5, of een system100 of zo, een roland-switch ?

bij voorbaat hartelijk dank voor het meedenken
 
ik heb een SH-5 waar ik zelf wat electronisch aan gerepareerd heb. k heb 'm "even" opengeschroefd om te kijken hoe 't ook weer zat. 't is een mooi systeem maar wel een overkill aan schroeven. eerst 't toetsenbord eraf en dan bijna alle schroeven van het controlpanel eruit. op 2 na die naar beneden schuiven zodat jet het open kan klappen.

Dan kan je makkelijk bij de electronica. maar niet bij de sliders en pots. daar zitten nog wat lagen tussen. echt een kløte werk om die te bereiken. niet ingewikkeld maar gewoon veel schroeven.

wat erop zit is wel vilt inderdaad. kan je gewoon nog kopen in elke naaiwinkel in verschillende diktes volgens mij. 't zit in bijna alle Roland synths boven een bepaald budget.

ondanks de tijd die je kwijt bent aan openmaken 't blijft een van de mooiste Roland synths die ze gemaakt hebben. 't is zeker de moeite waard :)
 
dank je wel,
kan je die viltjes er misschien ook tussen voegen zonder alles open te halen?
neem aan dat iemand te fanatiek met een stofzuiger in de weer is geweest ...
 
ik ben bang dat dat niet gaan...

't is best te doen hoor maar kost wel even tijd.

er zitten 13 schroeven aan de buitenkant waarvan er 11 uit moeten. eerst degene aan de onderkant voor het keyboard, dan alle anderen aan de buitenkant op de bovenste van de 2 die midden zijkant na.
onder dat plasticen plaatje dit een gleuf waar de control-plaat om scharniert. om te kunnen scharnieren moet wel het keyboard er helemaal uit.

die kan je dan naar beneden klappen om alle prints eraf te halen. die zitten erop geklikt. daaronder zie je dan de achterkant van de pots en faders op een plaat metaal zitten. die plaat moet er dan weer afgeschroefd worden zodat je bij de voorkant van alles komt waar ook de viltjes zitten.

Heb je de servicemanual? daar staat in het begin ongeveer beschreven hoe je 'm deel open moet doen. helaas niet het deel tot aan de viltjes...
 
heb een service manual gevonden, had hem ook al zelf opengemaakt om de viltrand van op het keyboard terug te leggen, met jouw aanwijzing zal het volgende keer handiger gaan, dank je wel. nog even zoeken hoe het keyboard los moet
eerst vilt gaan zoeken, neem aan dat het allemaal stukjes ovaaltjes of zo zijn/ moeten worden ?
tja en links of rechts een krakende schuif, wat callibreren, kijken of de resonantie van de parallellen filter wat scherper kan worden afgesteld ergens want die vind ik wat tam en mat vergeleken bij de eerdere sh5 die ik had ( maar misschien vergis ik me daarin ) .
vind dit wel een synth waarbij het extra belangrijk is dat beiden oscillators goed tracken , pas dan komt de helderheid goed tot z'n recht, als ie goed gestemd is over het toetsenbord.
kortom er is nog wat werk aan de winkel
ziet er verder wel echt puik uit.
 
graag gedaan :) blij dat ik van enige betekenis kon zijn.

ik weet niet meer of 't losse stukjes zijn of een stuk. misschien net zo als bij de juno's een paar sliders in een stukje vilt... maar vilt kost toch maar 2-3 euro per 25 cm2?

ik heb maar 1 sh-5 en dus nooit met een andere kunnen vergelijken. wel met andere roland synths. ik vind dat ie een soort helderheid heeft die je niet in de andere synths hebt. misschien de jupiter 4...
en inderdaad wat je zegt, gaat de resonantie niet heel ver (geen zelf oscillatie) en is een beetje liefjes.

nou, sterkte met de reparatie!
 
dank je wel, ga van de week eens langs de lapjes/ naaigaren winkel
 
Back
Top