programmeerbare chips/microcontrollers

jnvnnnn

Ingeburgerd
Lid sinds
30 Maart 2010
Berichten
38
Locatie
Rotterdam
Ben al een tijdje bezig met het maken van CMOS/lunetta achtige synthesizers. Nu leek het me leuk zelf eens een chip te programmeren. Zodat bv de oscillator, sequencer, besturing op een chipje staat. Dacht zelf aan pic. Of is dat ouderwets? Arduino kan bv ook en heb ik ervaring mee, maar vind dit nogal groot en duur voor de kleine noise synthesizertjes die ik wil maken. Gaan voor de pic? En wat zou dan een goede programmer zijn. Denk dat ik veel pinnen nodig heb. Ik werk op een mac.
 
Losse Atmels (c.q. Arduino?) zijn zo rond de 5 .. 15 euro per stuk, afhankelijk van de behuizing, memory en MIPS/frequentie. De dsPIC lijn van PIC is erg interessant omdat er DSP-achtige zaken in de instructieset zitten en die dingen 40 mips zouden kunnen halen. Ik heb ze echter nog nooit geprobeerd.

Wellicht een leuke inspiratie: http://www.linusakesson.net/chipophone/ ; dit is met een Atmega88 gemaakt.
 
Ik denk bij arduino meer aan die grote boards van rond de 25 euro. Maar allen de atmel zou idd wel een optie zijn. Die dsPIC lijkt mij ook wel interessant. Ga daar eens goed naar kijken.
 
als je gewoon wat wilt progammeren, dan zou ik voor een avr gaan.
een werkende basic compiler (tot 4K) kan de ervoor downloaden.
dankan je voor een paar euro heel wat lfo´tjes programmeren.

en in een wat grotere avr past ook een hele synth.

:koffie:
 
Aduino's zijn lekker klein en €25,- is niet duur. Je kunt er namelijk veel meer mee doen dan alleen een synth mee maken. Zou er toch eens naar kijken. Is echt een revolutie.
Ik vind arduino ook tof. Heb dit (niet synth gereleteerde spam) er eens mee gemaakt. Zoek alleen iets in DIP behuizing van rond de euro.

De opties zijn geloof ik PIC of AVR. Dan ga ik voor AVR. Iemand nog tips voor een goede AVR programmer die werk op de mac?

Dat Chipophone orgel is wel goed gelukt :)
 
ben nog niet zo lang bezig met dit soort electronica, maar aangezien de lage prijzen ga ik mij er ook eens in wagen.

wou beginnen met een drumcomputer te bouwen op een breadboard en de sequencer in een microcontroller maken. (met midi, als ik snap hoe het signaal omgezet kan worden naar een trigger signaal)

ik kwam (zoals hierboven) de AVR tegen en de aduino. Welke is beter geschikt, makkelijker, ...
 
Het verschil is niet groot, de Arduino is zelf gebaseerd op een Atmel AVR Atmega 328. Het grote verschil is dat een Arduino 'plug-and-play' is: je sluit em aan via USB en je hebt al een knipperend ledje in 2 minuten tijd. Dit komt omdat de bootloader al voorgeprogrammeerd staat en de software heel straightforward is (typ je code, klik op upload).

Een Atmel AVR of PIC programmeren met een programmer is een stuk moeilijker voor je echt op weg bent. Deze werken ook vaak met een seriële kabel (RS232) ipv USB zoals de Arduino.

Ik zou voor de Arduino gaan, deze kan je namelijk ook als programmer gebruiken voor AVR's. Bovendien bestaan er goedkopere Arduino's die bedoeld zijn om permanent in een apparaat gebruikt te worden, zonder gesoldeerde headers en zo (Pro en Pro Mini).
 
geen idee, waar je die van €5 tegengekomen bent, vind alleen maar van rond de €25
14 inputs/outputs. Dat gaat moeilijk worden met een 16 step sequencer waarbij ook nog wat triggers bij komen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Multiplexer ik denk dat die wel goed te pas kan komen:D
dan nog kijken hoe ik de leds ga aansturen...(de mulitplexer kan maar 1 ding tegelijk schakelen)
 
Een Arduino gebruiken voor een 16 staps sequencer is wat overkill imo, daar zijn genoeg CMOS IC'tjes voor. Tenzij dat-ie echt volledig MIDI moet zijn natuurlijk, maar ik zou persoonlijk toch voor analoog gaan.
 
Een Arduino gebruiken voor een 16 staps sequencer is wat overkill imo, daar zijn genoeg CMOS IC'tjes voor. Tenzij dat-ie echt volledig MIDI moet zijn natuurlijk, maar ik zou persoonlijk toch voor analoog gaan.

Waarom overkill? zijn meerdere arduino projecten te vinden die dit doen....
 
de meeste arduino sequencers sturen gewoon een midi uit signaal die dan een ander instrument bestuurt. of koppelen hem aan een softsynth.
 
Back
Top