Yamaha SK20 reparatie

Olaffel

Toetsenist
Lid sinds
7 mei 2010
Berichten
134
Locatie
Amsterdam
Hallo,

Tijd geleden had ik een SK20 aangeschaft op marktplaats. Hij werkte maar er mankeerde nogal wat aan. Defecte schuifpotmeters, gebroken toeten en missende knopdopjes. Ook miste hij intern wat schroefjes zodat de prints er niet echt stevig in hingen.
Dus echt een leuk projectje om aan te grijpen, ook omdat de orgelsound van de SK20 samen met een leslie simulator heel gaaf is.

Een korte lijst wat er allemaal is gedaan:

  • Alles uit elkaar gehaald en gereinigd
  • 2 potmeters gerepareerd
  • Potmeters met contactspray behandeld
  • 2 nieuwe toetsen geplaatst
  • 5 nieuwe knopdopjes geplaatst
  • Nieuwe bovenplaat geplaatst
  • Intern alles weer netjes vastgezet
  • Nieuwe houten behuizing gebouwd
  • Alles in de nieuwe behuizing gebouwd
De SK20 ziet er naar mijn mening nu mooier uit dat toen hij nieuw was, gewoon wat minder lomp door het dunnere hout aan de zijkant.
En een beetje zo'n Hammond kleur misstaat hem ook niet.8)

Hieronder volgt een kleine fotoreportage, enjoy *D

Groeten

Olav
 

Attachments

  • collage.jpg
    collage.jpg
    191,4 KB · Bekeken: 125
  • PICT5241.jpg
    PICT5241.jpg
    101,6 KB · Bekeken: 115
  • PICT5239.jpg
    PICT5239.jpg
    66,9 KB · Bekeken: 104
  • PICT5237.jpg
    PICT5237.jpg
    92 KB · Bekeken: 118
  • PICT5235.jpg
    PICT5235.jpg
    177,3 KB · Bekeken: 104
Mozes kriebel... blijf 't toch een mooie bak vinden!

En die nette behuizing maakt 'm echt af! Chapeau! :okdan:
 
Mooi gedaan :okdan:,

Pas wel een beetje op met contactspray.
Sommige sprays vreten na verloop van tijd letterlijk je apparaat op. Dat zou zonde zijn.
Ik gebruik sinds een jaar Video-90 van Kontakt Chemie. Laat helemaal geen residu achter en doet wat het moet doen.

Apparaat ziet er overigens zeer mooi uit.
 
Dat zou zomaar de SK20 kunnen zijn waar ik ook op had geboden (zo veel zijn er niet van)! Gefeliciteerd dat je hem voor mijn neus hebt weggekaapt ;)
Goed te zien dat hij toch nog goed terecht is gekomen. Plezier ermee!
 
Mooi gedaan :okdan:,

Pas wel een beetje op met contactspray.
Sommige sprays vreten na verloop van tijd letterlijk je apparaat op. Dat zou zonde zijn.
Ik gebruik sinds een jaar Video-90 van Kontakt Chemie. Laat helemaal geen residu achter en doet wat het moet doen.

Apparaat ziet er overigens zeer mooi uit.

Goede tip!
 
Mozes kriebel... blijf 't toch een mooie bak vinden!

En die nette behuizing maakt 'm echt af! Chapeau! :okdan:

Vind ik ook..het is een van de eerste keer dat ik een retrofit behuizing zie en denk...hmmm beter dan het origineel! Want de Yamaha panelen zijn echt foei lelijk.
 
yep netjes
 
Allereerst, bedankt voor alle positieve reacties. Had gisteravond een optreden, zet mn pc net aan en meeteen veel reacties:)

Behuizng netjes gedaan! MDF?


Hij is gemaakt van hardhout. Welke houtsoort weet ik niet precies, vond het in de buurt komen van Teak. Heb hem nu in de beits staan zodat de kleur wat rooier werd.Zo heb ik een mooie kopse kant en bij een beschadiging on the road is er met dit hout niet meteen een buts verf af.

Mooi gedaan :okdan:,

Pas wel een beetje op met contactspray.


Bedankt voor de tip, dat wist ik helemaal niet. Ik heb contacspray van Philips gebruikt, weet niet precies welk productnummer daarbij hoort.

Dat zou zomaar de SK20 kunnen zijn waar ik ook op had geboden (zo veel zijn er niet van)!


Als je er een in Doetinchem wilde ophalen dan gaat het om dezelfde. Ik kreeg van de koper als tip dat je op vintageplanet onderdelen kon bestellen. Deze tip had hij weer van een potentiele koper. Als jij dat bent, echt bedankt voor die tip :okdan:

Ik ben erg blij dat de behuizing past bij de synth en wat ralphvanzeel zegt ben ik het helemaal mee eens. Ik vind de behuizing zo veel mooier dan het origineel, bedankt voor het compliment.


Groeten,


Olav
 
Was het lastig om de oude houten zijkanten eraf te krijgen en de nieuwe erop te schroeven? Heb zelf een CS40M die ook van dat soort lompe zijkanten heeft.

Maar ze bestaan uit 2 delen per kant: een deksel en een rust-blok, volgens mij net zoals bij jouw SK20. Lijkt me dan ook lastig om dat 'even' los te schroeven, of valt dat wel mee?
 
Was het lastig om de oude houten zijkanten eraf te krijgen en de nieuwe erop te schroeven? Heb zelf een CS40M die ook van dat soort lompe zijkanten heeft.

Maar ze bestaan uit 2 delen per kant: een deksel en een rust-blok, volgens mij net zoals bij jouw SK20. Lijkt me dan ook lastig om dat 'even' los te schroeven, of valt dat wel mee?

Hallo, Je schroeft de metalen plaat los en die scharnier je dan open.Op die manier kom je in de synth. In feite is al het hout de bak waar alles in ligt, de prints zitten hier aan vast en op het hout schroef je de metalen plaat vast.

Het is dus geen kwestie van panelen losschroeven maar een geheel nieuwe buitenkant maken en alle elektronica daar opnieuw inbouwen.

Ik heb een geheel nieuwe onderkant, voorkant, achterkant en zijkanten gemaakt en alle elektronica uit de oude behuizing gehaald en in de nieuwe behuizing gelegd en vastgeschroefd. Bijgevoegde afbeeldingen laten dat denk ik wel duidelijk zijn. De ene geeft de oude behuizing weer, de ander de nieuwe.

Gave bak trouwen zo'n CS40M!:okdan:
 

Attachments

  • PICT5077.jpg
    PICT5077.jpg
    151,4 KB · Bekeken: 107
  • PICT5132.jpg
    PICT5132.jpg
    95 KB · Bekeken: 94
Oh jeetje, ik zie het nu.
Ja dat is inderdaad een flink karwei!

De CS-40m is inderdaad een gave bak, vooral de sound is heel erg lekker, scheurt enorm oa. door het aparte multimode filter (HP BP LP).
Sowieso zijn de CS synths een welkome afwisseling op de Roland SH/JP/JU overvloed :)
 
Had al eens op youtube zo'n CS gehoord. Echt gaaf. Een nieuwe behuizing is trouwens na goed uitmeten in een weekend te maken, kwestie van netjes werken en opmeten.
Alleen dat hardhout is zo duur... Wel zal het een flinke boost geven aan de waarde van de synth.
 
Back
Top