Diy project T.M.K [too many knobs]

Die schakelaar die je daar hebt is een DPDT = Double Pool Double Throw On-On, ik zou daar maar geen stroom aanhangen als ik jou was, althans niet samen met je audio pad. Doe de stroom met SPST= Single Pool Single Throw, dus gewoon een on/off schakelaar. Deze heeft maar twee pinnen. Je hebt ze ook met 3 pinnen en dat is dan weer een enkelpolige On-On.
Nog even over de 2PDT...die 6 pinnetjes bepalen of aan of uit met de schakelaar naar boven is of naar beneden. Het is dus een on/on schakelaar. Je kan er ook achter komen door je multimeter eraan te hangen en een pieptest te doen.

Ben ik duidelijk of heb je zoiets van huh? :?

:D

Ik geloof dat ik het bijna snap.. :D

Die schakelaar die ik nu heb schakelt dus alleen audio, maar de spanning op het circuit niet. (als ik hem juist toepas dus)
Dus, dan moet ik een aparte schakelaar gebruiken voor het circuit, die heb ik ook wel, en dat kan ook wel, maar liever heb ik alles in 1 schakelaar, moet ik dan een 3PDT schakelaar hebben? Er is ook nog 4PDT zag ik net.

Mijn multimeter komt van de week binnen, dan ga ik eens de DPDT die ik nu heb eens testen, ik denk dat dat wel leerzaam gaat zijn. :W

Thnx!

Ik begreep trouwens dat ik mijn DPDT wel in true bypass kan gebruiken maar dan moet er een speciaal schema geintegreerd worden, ook wel bekend als het Millenium Bypass Schema

Maar dat zou allemaal niet nodig zijn als je een 3PDT footswitch zou hebben?

Wat ik wil dat mijn schakelaar kan is :

Circuit inschakelen
Ledje laten branden
Bij uitschakelen, True Bypass

's ff zien hoe dat het makkelijkst kan.. :krabkrab:
 
Maar als je met een 3PDT gaat schakelen dan schakel je hem uit als true bypass toepast...snap je hem? Je hebt maar 1 schakelbeweging op en neer...dus als op de 2 polen de true bypass zit en op 1 pool je stroomvoorziening....



Ik geloof dat ik het bijna snap.. :D

Die schakelaar die ik nu heb schakelt dus alleen audio, maar de spanning op het circuit niet. (als ik hem juist toepas dus)
Dus, dan moet ik een aparte schakelaar gebruiken voor het circuit, die heb ik ook wel, en dat kan ook wel, maar liever heb ik alles in 1 schakelaar, moet ik dan een 3PDT schakelaar hebben? Er is ook nog 4PDT zag ik net.

Mijn multimeter komt van de week binnen, dan ga ik eens de DPDT die ik nu heb eens testen, ik denk dat dat wel leerzaam gaat zijn. :W

Thnx!

Ik begreep trouwens dat ik mijn DPDT wel in true bypass kan gebruiken maar dan moet er een speciaal schema geintegreerd worden, ook wel bekend als het Millenium Bypass Schema

Maar dat zou allemaal niet nodig zijn als je een 3PDT footswitch zou hebben?

Wat ik wil dat mijn schakelaar kan is :

Circuit inschakelen
Ledje laten branden
Bij uitschakelen, True Bypass

's ff zien hoe dat het makkelijkst kan.. :krabkrab:
 
Dat is de bedoeling ook, dat het circuit wordt uitgeschakeld en de audio overgaat naar true bypass in een schakelbeweging, en andersom, dat het circuit wordt ingeschakeld en de audio door het circuit gaat lopen. Dat kan dus met de 3PDT ?

Loop ik dan nog risico op kliks en plops waar ik op moet anticiperen?
 
Maar waarom wil je dat? True bypass is juist dat het circuit aanblijft terwijl het signaal direct van in naar out wordt geroute. Met stroom in of uitschakelen heb je wel kans op tikjes en of plopjes.
 
Ow, dan heb ik het niet goed begrepen..

Laat ik het zo zeggen, ik wil met 1 knop, de TMK aanzetten en audio over het circuit laten lopen, als ik de TMK uitschakel wil ik dat de audio niet doodloopt in het circuit wat uit staat, maar dat het ge bypassed wordt.

Waarom wil ik dit op deze manier, omdat ik wil voorkomen dat je de TMK niet volledig uitschakelt wanneer je het circuit bypassed en je batterij leegloopt, of de adapter onnodig stroom blijft geven.

Maar zoals ik het nu begrijp heb je dus een aparte schakelaar nodig voor power, en een aparte om te bypassen, hmm, da's nou jammer.. :D
 
Mja..voor jou schakeling heb je dus 3x wissel nodig.Die "millennium" schakeling lijkt er dus bijna op [alleen die rechtse schakelaar moet de p op de outputjack] zelfde dus als de linker schakelaar. Dan heb je pas een echte thu bypass.
Voor plopjes kun je twee weerstanden plaatsen , 1 over de ingang en 1 over de uitgang.
Het is vaak een condensator die leegloopt en daardoor die plop veroorzaakt .
De weerstanden moeten ergens in de buurt van de 250k tot 1M wezen.

Aan uit is niet echt nodig als je via een [goed gestabiliseerde] voeding werkt.
In 1 van de eerste page's word al aangegeven dat het hele ding erg weinig vermogen trekt.
Ik denk dat zelfs als je een batterij gebruikt deze een week of wat mee gaat als die constant aan is.

succes.....waar blijven de soundsnippets en de picts ? ;)
 
Thnx! Ik ga 's kijken hoe ik 't ga doen, ik heb ook een aansluitschema gevonden waarbij het circuit uitgeschakeld is als er geen input jack is aangesloten.

Het ding is dat mijn kastje van onderen wordt dichtgeschroefd, dat is dus de enige manier om bij de batterij te komen, een aparte schakeaar kan ook wel, maar dan zou die aan de achterkant moeten komen en het liefst niet te veel uitsteken ivm mogelijk afbreken, dan kom ik al weer snel bij van die pc-voeding achtige schakelaars, maar die zijn niet rond, en een vierkant gaatje boren is vooralsnog niet mijn sterkste punt.. :D

Hehe, maar goed, een picje dan, ben dus nog niet klaar d'r mee. 8)

attachment.php


Uiteindelijk zal die mint/blauw worden denk ik.

Snippets komen nog, ik heb een beetje last van een brom als ik de output van de TMK op mijn geluidskaart aansluit en ik moet alle pots gaan omdraaien, alles werkt nu precies verkeerd om.. :W
 

Attachments

  • mijntmk.jpg
    mijntmk.jpg
    89,7 KB · Bekeken: 85
De brom komt omdat die nog niet in een metalen kast zit.
Hij vangt dus alles op wat in de buurt zit aan signalen.

Ziet er al wel goed uit.
Misschien een schakelaartje ergens voor de bias mod ?. Deze voegt echt wat toe aan het totale geluid.
Gewoon de potmeter daarvan weghalen en een klein schakelaartje voor in de plaats ;)
 
Thnx!

Ik zal eens even kijken hoe 't zit met de bias mod. :okdan:
 
Bias mod is must have. Ik heb gisteravond even een paar uurtjes zitten circuitbenden met wat gekke modificaties (en extreme sonische terreur) als resultaat. Zodra ik de boel netjes heb aangesloten zal ik even wat soundbites posten :)
 
De brom komt omdat die nog niet in een metalen kast zit.
Hij vangt dus alles op wat in de buurt zit aan signalen.
Aha, niks om me zorgen te maken dus. Mooi. :)
Ziet er al wel goed uit.
Misschien een schakelaartje ergens voor de bias mod ?. Deze voegt echt wat toe aan het totale geluid.
Gewoon de potmeter daarvan weghalen en een klein schakelaartje voor in de plaats ;)

Even zodat ik het goed begrijp, potmeter 3 weghalen, en daar een schakelaartje voor in de plaats,

maar als ik het schema bekijk, sluit je een condensator aan achter pootje 2 van potmeter 3, en daar komt dan een potmeter van 10K aan te hangen die je met de GND verbind.

Dan snap alleen even niet hoe potmeter 3 komt te vervallen ten gunste van een schakelaar ?
 
attachment.php


Hier wat fotos van mijn TMK Deluxe. 2 kanalen en de meeste van de hier beschreven mods. Hij krijst als een dolle. Heb geprobeerd een wet/dry knop te maken, die werkt wel maar nu doet de volume uit knop het niet goed meer. Moet ik nog eens na kijken. Vind hem vooral goed werken voor beats. Zelfde signaal door de 2 effecten is tof, 2 TMKs achter elkaar is wat teveel van het goede. Bedankt voor het schema en printjes. Leuk effect dit!
 

Attachments

  • small_P1010270.jpg
    small_P1010270.jpg
    81,1 KB · Bekeken: 83
  • small_P1010335.jpg
    small_P1010335.jpg
    76,1 KB · Bekeken: 71
  • small_P1010337.jpg
    small_P1010337.jpg
    68,6 KB · Bekeken: 78
  • small_P1010395.jpg
    small_P1010395.jpg
    60,5 KB · Bekeken: 80
Even zodat ik het goed begrijp, potmeter 3 weghalen, en daar een schakelaartje voor in de plaats,

Neeeeee !!! :)
De "bias potmeter" van 10k vervangen door een schakelaar.[met daarin serie die condensator van rond de 2uF]
Dus pot 3 gewoon laten zitten.

@jnvnnnn mooi gemaakt :okdan:
 
Ah ok, gelukkig was ik er nog niet aan begonnen dan.. thnx!

Heb vandaag mijn 2e TMK'tje in elkaar gezet, heb er eentje met alpha potmeters gedaan (iets duurder) en eentje met Piher potmeters, grappig genoeg klinkt de TMK met de Piher potmeters beter, minder ruis, minder gegil, meer vettigheid en controle.

Ik zal als ik de kastjes af heb wat mooie pics plaatsen (als ik mijn decalfolie binnen heb) en geluidsvoorbeeldjes, echt superzware maar gelijkertijd cleane deathmetal komt er uit die TMK (als je een gitaar als input neemt). :halleluja
 
hmm...aan een potmeter moet eigenlijk niet hoorbare verschillen zijn .
Ik denk dus eerder dat je een ander component ergens op de 2e tmk hebt gebruikt .
Alle diodes/ledjes goed ?...alle waardes hetzelfde ? alles goed aangesloten ?...niets te veel verbonden met een kloddertje tin ?
 
Dat zou ook kunnen, ik zal de printjes vanavond even nalopen, als ik een verschil ontdek noem ik 't een mod. :D

Hier nog wat tussenpics, kastjes gespoten met motip, is vrij aardig gelukt en meer stofvrij dan ik had durven hopen.

Monteren doe ik als de lak is uitgehard en ik de decal binnen heb.

attachment.php
 

Attachments

  • tmks-medium.jpg
    tmks-medium.jpg
    113,6 KB · Bekeken: 77
ziet er strak uit die kastjes, binnenkort ook maar eens een of twee maken op breadboard.
 
Thanks!

Mijn eerste TMK is nu definitief klaar, ik heb de bedrading zo gedaan dat je er een adapter op kan aansluiten, als je dat doet wordt de batterij gebypassed, en als je een jackplug in de input steekt dan wordt daarmee spanning op de TMK gezet, andersom, trek je die jackplug er uit, dan is de TMK daarmee uitgeschakeld.

Ik wilde eigenlijk een schakelaar op de TMK, maar ik voelde er niet zo heel veel voor om nog te gaan boren in het gespoten kastje.

Hier wat pics :

attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php




En ook even een (nieuwe) korte opname van gitaar door de TMK, zoals je hoort klinkt ie aardig bruut, helaas kan ik nog niet echt gitaar spelen .. :D

Ga ik aan de volgende TMK beginnen.. :halleluja
 

Attachments

  • DSCF0587-medium.JPG
    DSCF0587-medium.JPG
    142,6 KB · Bekeken: 77
  • DSCF0590-medium.JPG
    DSCF0590-medium.JPG
    126,6 KB · Bekeken: 81
  • DSCF0592-medium.JPG
    DSCF0592-medium.JPG
    136,3 KB · Bekeken: 79
  • DSCF0594-medium.JPG
    DSCF0594-medium.JPG
    122,7 KB · Bekeken: 81
  • TMK.mp3
    2,9 MB · Bekeken: 84
Laatst gewijzigd:
Probeer ook eens met de volume pot van de gitaar de ingangs dynamiek te regelen.
De hele t.m.k is daar gevoelig voor, en alles veranderd daardoor.
Daarom is de ingangsvolume mod ook zo handig.

Verder mooi gemaakt hoor demian
 
De volgende TMK's die ik maak zullen in ieder geval die ingangsvolume en de bias mod krijgen, bij deze TMK had ik 'r met boren nog geen rekening mee gehouden, hoewel het misschien nog wel zou kunnen al ik die ledjes verplaats naar tussen de knoppen, dan kunnen daar 2 knoppen komen voor die mod's, maar ik weet niet of dat bij deze al ga doen omdat ik het te spannend vind om in het afwerkte kastje nog te gaan zitten boren.

Maar daarom ook dat, maar dat kan je niet goed zien op de foto, deze 'TMK Original' heet. :D
 
Back
Top