Diy project T.M.K [too many knobs]

Hilltree

SoundDesign and MusicArts
Lid sinds
28 december 2004
Berichten
6.488
Locatie
Winethereswick
oi,

Bij deze beschrijf ik een diy project die T.M.K heet [ too many knobs]
Nu is het voor de verandering eens niet een ontwerp van mij maar van een zekere Tim Escobedo.
Nu ligt zijn site al een hele tijd plat , en het zou jammer wezen dat deze overdrive /dist/fuzz verloren ging.
Erg sympathieke schakeling omdat alles opgebouwd is rond een redelijk kleur vrije tl062 [dubbele opamp].
Dus de opamp versterkt en de componenten erom heen regelen het effect.
En daar zit nu de kneep...hiermee zijn leuke dingen te doen, en is er veel plaats voor experimenten .
Het originele schema heeft al 6 potmeters om de boel te regelen , en daar zit nog niets tussen in de vorm van een tone regeling.
3 diode overdrive versies zijn zichtbaar in het schema.
Dus redelijk universeel , en kan als het goed is veel overdrive/dist/fuzz peNdalen vervangen, die er op de markt zijn.
attachment.php

Mijn versie is nog in aanbouw [is dus nog niet klaar] en heeft bij de eerste opzet al 9 potmeters ,ook nog zonder tone regeling .Aan de bovenkant zit een extra potmeter om de ingangs spanning te regelen voor een "circuitbended "geluid.
Extra zijn ook nog 2 regelaars om tussen silicium en germanium diodes te regelen.
Hieronder staat mijn versie...ik denk dat er nog wel wat schakelaartjes bij komen ;)
 

Attachments

  • tmk.gif
    tmk.gif
    7,1 KB · Bekeken: 185
  • tmk.JPG
    tmk.JPG
    45,6 KB · Bekeken: 188
Leuk projectje! Heb nog een aantal tl062's liggen. Welke (silicium) diodes kan je hier het beste voor gebruiken?
 
Leuk projectje! Heb nog een aantal tl062's liggen. Welke (silicium) diodes kan je hier het beste voor gebruiken?
Standaard 1n4148 is goed genoeg, maar anderen doen het natuurlijk ook wel, ruimte genoeg voor experimenten.
Er zijn wat mensen die project ook gemaakt hebben.
Hier staat nog een part list
http://gaussmarkov.net/layouts/tmk/tmk-parts.txt
 
Ik vind het ook een leuk project.

Hoe werkt die p6 knop?
Is de tweede helft van de TL062 een soort devider ofzo?
 
Ik zou compleet tuureluurs worden van al dat gepiel. Desontdanks wel geinteresseerd in t eindresulaat!

Hoe lang denk je er over te gaan doen?
 
Ik zou compleet tuureluurs worden van al dat gepiel. Desontdanks wel geinteresseerd in t eindresulaat!

Hoe lang denk je er over te gaan doen?

Ligt er aan ...
Ik heb alle componenten er al liggen.
Het hoeft alleen dus nog in elkaar gesoldeerd te worden.
Moet de tijd en zin er dus voor vinden :).... denk dat eind van volgende week de eerste mp3's hier al staan....of eerder ;)
 
sick! en leuk!

succ6 ermee!
 
Ik vind het ook een leuk project.

Hoe werkt die p6 knop?
Is de tweede helft van de TL062 een soort devider ofzo?

de schakeling voor P6 is een soort van enkelfasige gelijkrichter, en geeft een soort van freq. verdubbeling.
ik ieder geval erg veel 1e harmonischen.

dit is wel een geinig ding, alle knoppen hebben een duidelijke functie ( als je eraan draait, dan gebeurt er ook wat)

:mega:
 
Even een update.
De kast is klaar en alles zit erin.
Het is met een p2p [point to point] systeem gemonteerd zoals het bij de gitaristen bijna standaard is.
Ziet er wat rommeliger uit maar de lijnen zijn dan wel een stuk korter , en dus "eerlijker" in het geluid ;).

De eerste geluids resultaten zijn zeer goed...en komen ook binnenkort hier te staan.
Ik heb al menig overdrive/dist/fuzz geprobeert en in mijn handen gehad , maar ik kan nu al zeggen dat deze erg veelzijdig is , en zo iets nog niet vaak gezien hebt.
 

Attachments

  • tmk a.JPG
    tmk a.JPG
    39,8 KB · Bekeken: 167
Nou..de eerste test snippets zijn hieronder te beluisteren.
Moet nog wat gefinetuned worden..maar de eerste indruk is er.
Binnenkort een snippet maken met een echt dynamisch instrument, in plaats van die platte synth geluiden, zoals met de stick ;)

Hieronder nog een foto van de scoop hoe een gemiddeld output signaal eruit ziet.
Blokgolf dus met wat eigen signaal.
Ik denk dat een groot gedeelte van de forumleden dit niet echt begrijpt...maar cool ziet het er wel natuurlijk uit, zo'n scoop ;)

attachment.php
 

Attachments

  • tmk drums.mp3
    1,9 MB · Bekeken: 186
  • tmk lead.mp3
    1,4 MB · Bekeken: 194
  • tmk bass.mp3
    1,5 MB · Bekeken: 182
  • tmk scoop.jpg
    tmk scoop.jpg
    29,9 KB · Bekeken: 160
Ziet er interessant uit Peter.....ben zelf ook aan 't stoeien met een bass-bigmuff en een russische-bigmuff aan elkaar voor m,n basgitaar.....maar wil ook wel 1 inelkaar solderen.
Hoe ziet jouw schema eruit?? met die extra pots op papier??

grt Gert-Jan
 
Hoe ziet jouw schema eruit?? met die extra pots op papier??

grt Gert-Jan

Nou..het leukste is natuurlijk als men zelf wat probeert. ;)
Elke condensator of diode is te vervangen voor een andere , met het resultaat dat je ook een andere klankkleur krijgt.
Op dit moment heb ik een silicium/germanium optie inzitten [250k] , en een simpele high cut [100k] door middel van een 100 nF ker. condensator.

Maar er is van alles te verzinnen.
Je kunt extra diodes bij/uit schakelen , echte tone regeling er achter gooien, simpel germanium diode in serie in het signaal voor nog een vlakkere blokgolf [ instant heavy metal] ,eind signaal ontkoppeld naar de ingang brengen voor 2e stage feedback. Diodes groter of kleiner maken of schakelbaar/regelbaar met potmeter...enz.
De fantasie is de limit ...........
 

Attachments

  • tmk extra.jpg
    tmk extra.jpg
    23,9 KB · Bekeken: 158
Klinkt goed man....deze is zeker de moeite waard om te bouwen...:)
 
:halleluja:halleluja:halleluja:halleluja

die geluiden klinken heeeeeerlijk smerig!
Obees hoor dit! (das gevaarlijk vet ouwe!) :okdan::okdan::okdan:
 
Back
Top