De Grote Reparatie Tips & Tricks thread

Hilltree

SoundDesign and MusicArts
Lid sinds
28 december 2004
Berichten
6.495
Locatie
Winethereswick
Hallo ,
In deze tread kun je wat "geheime' tips laten zien die het leven van een reparateur wat lichter maakt.
Als het kan plaats ook even een foto .
Misschien kun je een ander er ook mee helpen.
succes

----------------------------------------------------------------------------



Eerste tip van mijn kant.
Dit is een eenvoudig truukje om toetsen te "repareren" die kleven of die door de ouderdom meegaan, als je een andere toets indrukt.
Dit kan men oplossen zonder het keyboard gedeelte geheel te demonteren of te openen.
Een smalle vijl tussen de voorkant of eventueel aan de zijkant voorzichtig insteken en de toets zachtjes verschillende keren indrukken.
Werkt erg goed [zelf al wel honderden malen toegepast]
En de "reparatie" is totaal niet zichtbaar.

attachment.php
 

Attachments

  • phillie_vijl.JPG
    phillie_vijl.JPG
    20,8 KB · Bekeken: 224
Over het oxideren van de female jackplug contacten aan de binnenkant.

Bij gebrek aan een goede reinigings tool ,heb ik in het verleden heb ik al eens een bromfiets staalborsteltje zo gemaakt, dat deze een jack contact kan reinigen ,zonder gelijk het apparaat open te maken.
Werkt perfect.

Borsteltje is verkrijgbaar bij de betere fietshandel enz.
De "haren" van het borsteltje op maat knippen met een fijne tang ,dat deze in het jackcontact past.
Bij gebruik natuurlijk geen geweld gebruiken.

attachment.php
 

Attachments

  • jack_ragger.JPG
    jack_ragger.JPG
    66,2 KB · Bekeken: 206
Gewone jack pluggen ,maar ook andere pluggen, zijn mooi schoon te maken met scotch brite [ brillo zonder schoonmaakmiddelen]
Eenvoudig een paar keer rond schuren hiermee.
Schoon zonder vloeistoffen of beschadigingen met schuurpapier.

attachment.php
 

Attachments

  • scotchbrite.JPG
    scotchbrite.JPG
    63,3 KB · Bekeken: 199
Moeilijk bereikbare contacten die schoon gemaakt moeten worden , zoals voor eventueel toetsen.
Maar ook voor componenten zoals i.c's en printstekers , is een fiberpen zoals je bij de fotohandel kunt kopen een mooie oplossing.

attachment.php
 

Attachments

  • fiberpen.JPG
    fiberpen.JPG
    67,7 KB · Bekeken: 209
Om enkele carbon kontakten schoon te maken, zonder gelijk de strippen van een keyboard of een algehele pcb los te maken , is dit truukje makkelijk.
Men knipt een strookje papier van een +/- 1 cm breed en 5 cm lang [ niet smaller of korter ivm scheurgevaar].
Dit strookje schuift men tussen de pcb en het carboncontactje die problemen geeft.
Daarna drukt men de toets of schakelaar wat in zodat het strookje vast zit.
Het strookje word er nu zachtjes uitgetrokken waar het papier een zeer licht schurende dus cleanende werking heeft.
Eventueel deze procedure paar keer herhalen.

attachment.php
attachment.php


Dank aan @wouw voor pict nummer 2 ;)
 

Attachments

  • juno contacten (WinCE).JPG
    juno contacten (WinCE).JPG
    6,4 KB · Bekeken: 206
  • contacten (WinCE).JPG
    contacten (WinCE).JPG
    5,6 KB · Bekeken: 198
Misschien onnodig dat ik deze post..
Als je krasvrij cd'tje weer eens blijft haperen, vijs dan de cd speler even open neem een wattenstaafje(aka oorstokje) en wrijf vervolgens heel zacht in rondjes op de lens..
(Soms zien deze lenzen echt wit van het vuil, zeker bij cd spelers uit dancings of van bij rokers... :) )
 
Ik krijg nog al eens apparatuur onder handen die al eens eerder uitelkaar is geweest.
De schroeven zijn door de vorige techneut vastgeschroefd met een elektrische schroevendraaier.
De schroefdraad van de meeste van deze schroeven zijn beschadigd geraakt hierdoor. Ook is vaak het kruisje zo beschadigd geraakt dat ik er geen goed passende schroevendraaier meer voor kan vinden.
Vaak lubbert ook het schroefgat uit waardoor de schroef uiteindelijk geen grip meer heeft. Als het een plastic schroefgat betreft zit daar soms helemaal geen grip meer in of is zelfs opengebroken.
Mijn advies is dus: Gebruik een gewone goedpassende schroevendraaier en draai de schroeven er met de hand in. Je voelt zelf wel aan wanneer je moet stoppen met kracht zetten voordat het te laat is.
Houdt er rekening mee dat er ruw-weg twee soorten kruiskop-schroevendraaiers bestaan. Philips en Pozidrive. Meestal beide verkrijgbaar in 3 maten. Pozidrive heeft dat extra kruisje.
De schroevendraaier moet goed passen. In principe mag de schroevendraaier niet uit de schroef vallen als je de schroevendraaier los laat. Soms moet je dus de schroevendraaier iets afvijlen. Dit is alleen nodig bij Philips.

Bovenstaande lijkt dom maar je hebt geen idee hoe vaak ik bepaalde apparaten niet eens meer fatsoenlijk open kan krijgen omdat alles beschadigd is geraak.

Ik heb zat tips en tricks maar ik kijk eerst even wat deze draad gaat doen qua input.
 
Een paar pre-reparatie tips:

Gebruik stofhoezen voor je synths!
Dit voorkomt al een hoop gezeik, doordat je je synth in ieder geval beschermt tegen stof en andere zaken die er op of in kunnen vallen.

Bij krakende pots of sliders: Eerst eens rustig je pots of sliders 20 keer achter elkaar van links naar rechts (of open naar dicht en terug) bewegen in 1 rustige beweging. Hiermee kan je wat stof meenemen wat aan de uiteindes blijft zitten. Heeft 90% van mij krakende pots hersteld.

Wat ikzelf altijd doe is m'n nieuwe (2ehands) gear even opmaken om minimaal te cleanen. Voor de zekerheid ff op het net checken hoe het opengaat, zodat je weet dat je niets forceert. Even stof vrij maken en evt met een beetje vochtige doek wat rotzooi wegpoetsen.

Zolang je fatsoenlijk met je gear omgaat, blijft het over het algemeen erg lang goed.
Al dat spul wat ouder is dan een jaar of 5 a 10, is gemaakt om te blijven bestaan (dus niet om na 2 jaar kapot te gaan zodat er weer wat nieuws wordt gekocht).
Voorkomen is beter dan genezen.
 
Laatst gewijzigd:
Sommige synths, met name die van orgelfabrikanten (denk aan Siel, Crumar), gebruiken een klavier met kleine ronde contactveertjes die soms kapot gaat of te erg verbogen zijn om nog te gebruiken. Nieuwe veertjes heb ik meerdere malen succesvol gemaakt van oude (omwonden) gitaarsnaren van een western waarbij ik de massieve kern eruit heb getrokken met een tang en de overgebleven omwinding als veer gebruikt heb.

Groeten,

Rutger
 
Bij mooie buizen versterkers of oude orgels , in de voedingen zitten vaak van die grote aluminium elco's [ electrolytische condensatoren] .
Deze drogen door de jaren uit en werken daarom [bijna] niet meer.
Nu zijn aan de originele ,vaak moeilijk aan te komen.
Dus af en toe deze reparatie.

De onder kant voorzichtig openbuigen , afzagen of dat "karton" eruit steken.
Alles wat erin zit verwijderen , en een moderne variant er weer in monteren.
Pas op voor het vloeibare bruin /gele goedje [electrolyt] wat erin zit.
Als dit in je huid trekt , krijg je het er niet meer af , en moet het eraf slijten. :)
Vastmaken gaat met siliconenkit.

Zo hou je het apparaat uiterlijk mooi origineel.

attachment.php
 

Attachments

  • elco (Small).jpg
    elco (Small).jpg
    38,7 KB · Bekeken: 190
Maar dan moet je er wel dezelfde waarde inzetten natuulk ;), mocht je idd een oud apparaat hebben die lang niet heeft aangestaan en je wil na ca 20jr oid de stekker in het stopcontact steken, doe het NIET.
Grote kans dat idd de elco's uitgedroogt zijn en binnen de kortste tijd om je oren vliegen, goede manier om zo'n oud beestje op te starten is met een gloeilamp van ca 40Watt in serie met de 220V, de lamp werkt dan als stroombegrenzer.
De lamp mag heel even volluit gaan branden, dat is het opladen van de elco's maar moet daarna zwak branden of uit gaan, dan kijken of alles goed werkt en veilig is, het beste is om ook de voeding na te meten of alle spanningen kloppen, is dat goed dan kan de lamp er tussen uit.
Het kan zijn dat de te meten spanningen wat lager uit komen, dat kan komen door de serie gloeilamp.
Blijft de lamp vel branden dan is er iets niet goed in je apparaat en moet deze gerepareerd worden, NOOIT deze dan direct op de 220 zetten.
 
Als men [oude] knoppen op een dun asje moet monteren , maar de knop is gemaakt voor een dikke as zijn er verloop stukjes voor weinig te koop.
Maar bij oud gear waren er nog geen gestandaardiseerde asmaten, dus dat past niet.
Ook versleten gaten kom je wel eens tegen.
Bij zulke gevallen schuif ik om deze dunne asjes ,een stukje kabelmantel.
Even zoeken , en je vind verschillende diktes waar er wel eentje van past.

attachment.php
 

Attachments

  • as (Small).JPG
    as (Small).JPG
    46,7 KB · Bekeken: 190
als een cd door kras(sen) niet meer leesbaar is, de kras groen maken met een cd marker, je hoort dan wel een tik, maar hij kan weer gelezen worden.
doet ie helemaal niets meer, dan een copietje ervan maken, deze doet het meestal wel gewoon

Als ik een totaal bekrasde c.d/dvd heb die niet meer leesbaar is, dan word die door mij behandeld met tandpasta.
Met een zacht doekje wat tandpasta opbrengen op de bekrasde kant [nooit aan de drager kant].
En cirkel vormig gaan poetsen.
Op deze manier heb ik al heel wat c.d's gered .
En ze ruiken gelijk lekker fris :D
 
In de electronica winkel zijn metalen kastjes te koop die je om een trafo kan zetten zodat de storing door magnetische wordt beperkt.
Deze kastjes zijn niet altijd in de maat te krijgen die je wilt hebben.
Dit probleem heb ik meerdere malen opgelost door een soepblik af te wassen en om mijn trafo heen te zetten.
verbinden met aarde en klaar.
 
Gebruik altijd een speciale chipwipper als je DIP's moet verwijderen (ter upgrade of vervanging) en let bij het terugplaatsen op de uitsparing zodat dit op de juiste manier gebeurt.

attachment.php
 

Attachments

  • IMG_6010.jpg
    IMG_6010.jpg
    153,1 KB · Bekeken: 192
Is idd een goede maar pas wel op bij ringtrafo's, als je daar een gesloten blik omheen doet is het een kortgesloten winding, de trafo vind dat niet leuk en het is ook vaak niet nodig bij een ringkern want die hebben veel minder strooiveld.
Met een gewone bloktrafo wil het ook wel eens helpen als je deze een kwart slag draaid tov de electronica die de brom op pikt.
 
Back
Top