Schema's/docs gezocht voor Böhmat PM1

etaoin

Mystic Loges
Lid sinds
16 januari 2004
Berichten
12.743
Locatie
Vleuten
Heeft er misschien iemand iets liggen over de Böhmat PM1? Een 1U doos van Böhm met Yamaha FM-chips erin. Waarschijnlijk destijds ook geleverd als zelfbouwproject, dus met schema's.
 
Thanks. Schema is inmiddels wat minder belangrijk geworden, want (zoals dat gaat...) had ik 'm 10 minuten na het plaatsen van de vraag aan praat.

Handleiding staat bovenaan de wishlist op dit moment.
 
Het is een "begeleidingsautomaat". Maar mogelijk kan ie ook als synth gebruikt worden. Er zitten dezelfde Yamaha chips in als in de Dynamic 12/24, en dat is een echte 4-OP FM synth en die klinkt als een klok (soms letterlijk).

Maar... die chips (YM2203) zijn 3-stemming FM plus 3-stemming SSG. Dus theoretisch gebruiken ze mogelijk alleen het SSG stuk (voor de jaren '80 retro home computer sounds). Maar dat verwacht ik eigenlijk niet. De 12/24 gebruikt het SSG-stuk zover ik weet helemaal niet, behalve dan misschien voor de "percussion" in de orgelgeluiden.

Vooralsnog gaat hij aan en reageert hij op midi, maar omdat ik niet weet wat hij verwacht op z'n midi-in ben ik nog niet veel verder dan dat.
 
Correctie: de 12/24 gebruikt wel beide. Er zitten geluiden in met witte ruis, bijvoorbeeld. Die komen zeker niet uit het FM-stuk.
 
Back
Top