Formant modular revisie + uitbreiding

Ik ben gelukkig een grote jongen. :) De Gele blijft uiteraard gewoon de Gele, maar in tegenstelling tot de foto zal het tweede kabinet naast zilveren frontjes ook een drietal zwarte frontjes krijgen. Dit omdat ik de verdeling van de modules over de kabinetten wat op de schop gegooid heb om de synth veel logischer te maken. Hierbij heb ik gemerkt dat er veel varianten originele Formant frontjes zijn: zwart met "elektor formant", zwart zonder "elektor formant", en die laatsten bestaan ook in het zilver. Daarbij wisselt de dikte van de frontjes ook enorm. Maar dat terzijde. :) In het kader van dit jongleren met modules dus deze lichtjes ondergesneeuwde maar nog niet beantwoorde vraag:

Formant is normaal ontworpen voor +15V +5V GND -15V voeding. Ik heb een kabinet dat werkt op +12V +5V GND -12V.

Kan iemand me zeggen wat er moet gebeuren als ik bestaande (15V) Formant modules in mijn 12V kabinet plaats. Moeten er componenten vervangen worden? Moet er opnieuw afgeregeld worden? Dit voor:

-VCA
-VCO
-VCF

Ik zal ook eens een simpel scoopje scoren, want als ik het zo bekijk is het afregelen van een module die op zich al werkt niet zo moeilijk. Maar goed, ik hoor dus graag van de experts of ik de circuits ook moet modificeren om ze op 12V te laten werken, of enkel afregelen.
 
het merendeel van de modules zal er niet om malen of ze met 12 of 15 volt gevoed gaan worden.
voor de vco´s, hang er voor de gein eens een aan 12 volt, zeer waarschijnlijk werken die ook gewoon.

ik ben overigens ooit expes voor synths overgestapt naar een 12 volt voeding ipv. 15 volt.
met maakt voor de werking helemaal niets uit.
en de dissipatie in de chips neemt wat af, waardoor het erop lijkt dat dingen minder snel stukgaan.
:mega:
 
maar moet je de tracking enzo dan niet opnieuw afregelen? Zoneen, zou dat helemaal super zijn.

@RSB: op die foto is het qua kleuren wat eenduidiger dan het uiteindelijke resultaat gaat zijn, doordat er dus ook wat zwarte formant frontjes bij komen in het bovenste kabinet. Maar de layout en formaat zijn identiek, dus het ziet er zeker fatsoenlijk uit en het ziet eruit zoals zowat elke modular in deze wereld. :)
 
Ik heb op Ebay een formant VCA gekocht (15V, maar daar gaan we ons dus niks van aantrekken :)). Ik ben benieuwd hoe die zich gaat gedragen met de ADSR, omdat in de manual staat dat je de VCA moet afregelen voor zijn specifieke ADSR. Daarvoor zou ik nog een scope moeten regelen. Maar goed, dat komt wel in orde. Die procedure klinkt niet zo moeilijk als je eenmaal een scope hebt.
 
Voor mijn eigen scoop heb ik de tweedehandssites afgeschuimd en heb uiteindelijk een hoogbejaard scoopje (laten we 't vintage noemen) hier in de buurt op de kop kunnen tikken. Is dus aan te raden, als je het geluk hebt een goed (werkend) modelletje voor een goede prijs te vinden.

Want zeg nu zelf, je hebt toch geen digitale vierkanaalsgeheugenscoop met ABS en centrale vergrendeling nodig, toch?
 
LOL, maar handig is het wel, vooral de meetfunctie, golfvormpje, druk op't knopje, ah 300Hz, 4,2volt p-p. Ben er wel op een bijzondere manier aangekomen, uit de ton gevist, met het idee "die zal wel kapot zijn, maar misschien kan ik er nog wat bruikbaars af slopen (knoppen, pots e.d.)" kwam ik thuis, inpluggen en gaan! Dikke vierkanaals Tektronix scoop.
 
Voor een Formant is een trage 1 kanaals eigenlijk al voldoende. Ik ben eentje op het spoor, maar het is weer een gevalletje "veel teveel vragen en vooral niet reageren op de enige contactmogelijkheid mail"...
 
Het is jammer dat je dit niet een week eerder heb gevraagd, want ik had namelijk nog een ouwe (wel dubbelstraals) oscilloscoop staan die je zo op had mogen halen, staat nu bij de kringloper in Rosmalen :-) Ik had hem op marktplaats, maar kwam er niet vanaf. Heb nog een ouwe scoop die ik van een collega heb gehad, maar die bewaar ik nog even tot de dikke Tektronix toch defect blijkt :-)
 
Linkje? Zou handig zijn, want ik heb besloten de vocoder toch maar persoonlijk bij hem op te halen. Verzenden is zo'n risico.

Edit: ah, die Velleman. Is die goed genoeg om Formant modules mee af te regelen Jeroen? Op de screenshotjes zag ik geen division lijnen op het scherm, verder lijkt het me een handig ding. Hem inbouwen in de modular wordt wel een uitdaging met al die olijke rondingen, maar hij is wel lekker compact...
 
Laatst gewijzigd:
Holy F! (hee, dat is een mooie pun in dit geval, die ik niet van tevoren had bedacht! Maar goed: ik ontdek nu net dit draadje (nou ja, draadJE...). EN ik ben dus bloednieuwsgierig naar die Formant! Bestaat'ie nog of beter gezegd, is'ie nog in je bezit en werkend? Ik klikte op een foto maar die bestaat niet meer dus helaas. De hele draad doorlezen is verleidelijk, maar daar kom ik nu zo gauw niet toe. Ik kwam hier terecht omdat ik zocht naar een antwoord op de vraag of ik FOrmant-modules op Eurorack-voeding kan draaien. Ik meen uit wat ik heb gelezen tot nu toe dat dat geen probleem is; wat de VCO's en VCFś betreft heb ik nog geen antwoord p de vraag of die opnieuw moeten worden afgeregeld. En verder, ik neem aan dat je ondertussen allerlei modules hebt uitgewisseld tussenm beide systemen, of ze ondertussen zelfs beide op 12 hebt, en ben dus erg benieuwd met je ervaringen ook met met name de ADSR en LFO, of er iets verandert in tijden enz.
De rede dat ik het vraag is dat ik een oude FOrmant die ik op m'n 16e-18e heb gebouwd nu in losse delen werkeloos in 2 kartonnen dozen heb. Was eerst van plan de hele zwik te verkopen om Eurorackspul voor de opbrengst te kopen, maar hoe meer ik rondkijk wat dat spul allemaal kost, en al een beetje de stap te hebben genomen in m'n hoofd dat ik dan mar het meeste zelf moet bouwen, van kits of printen ofzo, wordt het steeds een zinniger idee om een aantal FOrmant-modules om te bouwen tot een eurorackblokje, of nog een stapje verder, het zal uiteindelijk minder werk zijn waarschijnlijk en een stuk minder kosten. Aan de andere kant, een deel of zelfs alles verkopen is verleidelijk als ik er een goed genoege prijs voor kan krijgen om tenminste een redelijk deel aan equivalent EUrorack-spul voor te krijgen, of wellicht een ruil met iemand. Want het liefst wil ik gewoon lekker kunnen spelen en met verder niet of nauwelijks meer hoeven bezig houden met bouwen en prutten, kost allemaal zoveel tijd en soms frustratie. Aan weer een andere kant, het is ook wel weer leuk, maar ik heb nog zooooveel andere restauratie- en bouwprojecten op de plank liggen.
Tjee, ik lul wel een eind weg hier, laat ik afronden. Groet uit voormalig en wie weet toekomstig Formantland van een nieuwe Eurorack-junkie in de dop (tot zover heb ik alleen een Behringer Neutron en een Behringer Model-D met de bedoeling er een Eurorack-case bij te maken met extra modules, waarschijnlijk deels zelfbouw en ook wat eigen ontwerp wat het simpele spul betreft).
 
Mijn Formantmuur is een aantal jaren geleden naar Sonar Traffic gegaan. Daar staat hij in het gezelschap van onder meer een Roland 700, dus eenzaam is hij niet. Hier zie je hem rechts staan in de staat zoals hij bij mij vertrokken is.

Afbeeldingsresultaat voor sonar traffic


Goed kijken, de kasten stapelen door tot aan het plafond! Er zat ook een complete Elektor vocoder bij en hij werd aangestuurd door oa een Roland 184 polyfoon CV klavier om alle bakken tegelijk te kunnen bedienen en arpeggio's te kunnen gebruiken. Er zat ook nog een Roland CSQ-100 (?) CV sequencer bij. De onderste kast is de beruchte "Gele Formant" die een rijke geschiedenis heeft op Synthforum en daarvoor. Het is een enorm degelijk gebouwde Formant met oa een gelast frame voor de modules.

Je kan Formant op 12V ipv 15V draaien, maar daarmee zit hij nog niet in je Eurorack systeem. De frontjes hebben andere afmetingen, en de PCB's ook. Dus zelfs met een ander frontje gaan de grotere modules nog niet in een Eurorack kast passen. Het lijkt me handiger om een Formant kast te maken en daarboven een Eurorack kast. Dan kan je beide systemen nog steeds met elkaar patchen, want de signaalsterktes van audio en CV zijn compatibel bij mijn weten. Je Formant zal je na al die jaren in de doos toch opnieuw moeten afregelen.
 
Dat ding net onder de buis hoort er ook nog bij.

witte kast met zwarte units
bruine kast met zwarte units
bruine kast met zilveren units
bruine kast met gele units

En dan nog wat los spul wat je niet op de foto kan zien. Maar ik upload hier even een foto in vol ornaat met alles wat erbij hoorde (Roland 100M 184, Roland CSQ-100, spring reverb, Elektor vocoder):

53fk2telk87g.jpg


Nuja, alles...tenzij dat al los verkocht was, hoorde er nog een derde klavier bij dat niet op de foto staat (Roland 184 polyfoon, Gele Formant monofoon, en een kleiner monofoon).
 
Back
Top