Cool Diy Project --- De Cymbal plate Reverb

Hilltree

SoundDesign and MusicArts
Lid sinds
28 december 2004
Berichten
6.487
Locatie
Winethereswick
oi.

Ik heb weer een nieuw diy project opgepakt in navolging van de glassilizer.
Dit word dus de "cymbal plate reverb"
Dus een platereverb , dat met een cymbal/bekken van een drumstel word gemaakt.
Voordeel van een cymbal is ,dat deze gelijk al goed klinkt door het getrokken en gehamerde metaal.
Bij de lichtste aanraking gaan deze al resoneren.
Ook de oppervlakte van deze kan dus een stuk kleiner blijven dan de oude plate reverbs die zo al een paar vierkante meters meten.
En aan het gewicht til je een hernia.

Eerst dus een cymbal aangeschaft ,en het begin van een vertikale mdf hang kast gemaakt.
De kast word op het eind in donker mahonie geschilderd.
En de frontplaat is verwijderbaar om toch een mooi stukje kunstwerk aan de muur te hebben ;)

De driver om de cymbal te laten resoneren ben ik overigens nog niet geheel uit.
Ik dacht aan een piezo element, maar als forumleden een ander idee hebben....graag.
Een luidspreker werkt overigens niet.

attachment.php
 

Attachments

  • cymbal.jpg
    cymbal.jpg
    48,3 KB · Bekeken: 56
  • cymbal assesoires.jpg
    cymbal assesoires.jpg
    49 KB · Bekeken: 57
  • cymbal kast.jpg
    cymbal kast.jpg
    42,9 KB · Bekeken: 54
De insteek van mijn diy projecten is bijna standaard ,dat deze met goedkope onderdelen en goed verkrijgbare componenten.
En door iedereen met een klein beetje tecnische kennis , te maken zijn.
 
Een oude (grote) VU meter gebruiken..? wijzer eraf kwastje/hamertje erop..?

Hahaha zou dat niet werken?

Turbo
 
Hmmmm grappig ik zat laatst hier ook over na te denken om een eigen gefabriceerde plate reverb te maken.....dus ik zoeken en zoeken naar schema's. Uiteindelijk kwam ik uit op de EMT 240 etc....maar die zijn voor een gewone sterveling bijna niet te betalen en daarbij wegen ze, net wat Hilltree zegt, zwaar...heel zwaar.
De EMT240 maakt gebruik van strak gespannen goudfolie van een paar tiende van een millimeter dik.....eigenlijk een soort van aluminiumfolie maar dan van goud.
Maar hoe die pick-ups enzo werken van geluid ben ik ook nog niet helemaal achter...bij die EMT zijn het volgens mij wel gewoon drivers (van speakers?) die het geluid op de plaat brengen en daarna weer worden opgevangen door pickup elementen of kleine microfoon elementjes.

Maar Peter is die cymbal niet te dik voor dit soort werk? Dus te dienen als plate reverb?

Hierbij als attachment drie schema's van EMT plate reverbs misschien heb je er wat aan en kan je misschien het 1 en ander duidelijk maken?
 

Attachments

  • EMT140ST.jpg
    EMT140ST.jpg
    221,2 KB · Bekeken: 63
  • EMT140TQ.jpg
    EMT140TQ.jpg
    132,8 KB · Bekeken: 64
  • EMT140TS.jpg
    EMT140TS.jpg
    115,7 KB · Bekeken: 66
Misschien een middentoonluidspreker zoals een Philips AD0211SQ, daar voorzichtig de
kap afhalen, de spreekspoel met dome in de centrering plakken dat-ie blijft zitten,
en dan de dome er voorzichtig afhalen en de kale spreekspoel met centrering aan een einde van die cymbal "bevestigen"...de "pot" van de magneet afhalen zodat de "driver" wat platter wordt zodat deze onder de cymbal past, en aan de andere kant dezelfde constructie als opnemer? is maar een idee.
Of de dome laten zitten aan de top aan de rand van de cymbal? aan beide uiteinden "plakken"

is dat wat???
 
Met een piezo speakertje heb ik al wel redelijke resultaten mee gehaald.
Met wat peakers ook al geprobeert om de boel aan het trillen te krijgen.
[ze liggen nu in de afvalemmer ;)]
Of ik moet op de speakerconus een metalen stangetje monteren en deze aan de rand bevestigen [zo als mijn springreverb]
Wat groters of zwaars op de cymbal is geen optie.
Dat heeft invloed op het geluid.
 
De emt plate heeft een buisje waaromheen een spoel gewikkeld is.
Dit buisje loopt taps toe en eindigt in een punt met een gaatje
Door dat gaatje gaat een schroef dir dwars door de plaat gaat en aan de andere kant met een moer wordt vast gezet.
De spoel zit dus op de plaat vastgeschroefd.
Het principe werkt verder als een speaker.

De pickups werken op dezelfde manier maar dan andersom.
 
Even een update van de vorderingen.
Kast heeft een kleurtje.
Cymbal heeft een easy middenbevestiging ,en is zwevend opgehangen..
Onder de cymbal zit een grote plaat mdf met een groot gat erin.
Hier kun je dus via de achterkand makkelijk elementen/mics plaatsen.
En de in en uitgangen zitten erop.

Ziet er luxe uit :)
 

Attachments

  • verf.jpg
    verf.jpg
    42,9 KB · Bekeken: 55
Een megafoon voor je bekken(dat hij'm net niet raakt)kast afsluiten en het geluid op het bekken keihard laten resoneren. Zo heb ik in een opname de springreverb als mic gebruikt(zonder kast erom heen). Ik zou de megafoon aan de onderkant doen en de piëzo boven(bolle kant). Hoop dat je hier wat aan hebt. gr.jeroen
 
Lijkt meer op een best drummer award. Of cymbalist of the year 2009. 8o)
 
Je zou ook een speakerbox achter je behuizing kunnen plaatsen, voor een iets minder lo-fi geluid. En die heb je vast nog wel ergens staan. Maar ik zou er wel een gesloten constructie van maken.
 
Ja hoor.
Intern is nu de boel wat gedempt met een stukje op maat gesneden tapijt .
Eventueel kan de voorkant afgesloten worden .
De cymbal in namelijk verzonken gemonteerd.
Komen ook nog een potmeter voor de ingang op en een draaikeuze schakelaar voor wat opneem elementen.
 
Ik kan me voorstellen dat je tegen impedantie mismatches aanloopt, waardoor geluid wat zich eerst door lucht laat voortbrengen volledig wordt teruggekaatst door het bekken ipv dat het bekken gaat meetrillen.

Misschien kun je aan een hefboom-achtige constructie denken om grote uitwijkingen van bijv. een luidspreker te kunnen overbrengen op kleine, maar sterke uitwijkingen op het bekken?

Leuk idee trouwens!
 
Mss. sla ik het bekken mis, maar als je met een speaker gaat werken, komt tijdens gebruik het brongeluid dan ook niet gewoon de kast uit? (dat lijkt me niet zo prettig in een studio setup)
 
Mss. sla ik het bekken mis, maar als je met een speaker gaat werken, komt tijdens gebruik het brongeluid dan ook niet gewoon de kast uit? (dat lijkt me niet zo prettig in een studio setup)

Dat vertelde ik dus al in mijn eerdere post ;)
Een luidspreker is leuk om geweld te produceren met een cymbal resonantie randje aan dat geluid.
Maar om de cymbal goed te laten resoneren en met de minste bijgeluiden ,heb ik al goede test gedaan met wat piezo elementjes.

@ Mono ...samples ?
Ben nog aan het bouwen ...of wil je dat ik boormachine geluiden ga opnemen ? :W
 
Nou , de eerste test mp3 is nu hier geplaatst.
Met de laaste driver/luidspreker in de kast wie het nog doet op dit moment.
1 speaker is compleet doorgescheurd en een ander is net in rook opgegaan.
Zitten er 3 in het totaal in.
Ook de potmeter voor de high pass is nog niet goed afgeregeld [moet ik vervangen voor een kleiner waarde] en de dipool elco is net opgeblazen :)
jaja...het leven van een diy'er is niet eenvoudig.

Maar hieronder staat dus de eerste ruwe test mp3 met die laatste speaker.
Zoals met de eerste mp3 van mijn verengalm is er nog niets [componenten] afgeregeld en is er nog geen mix gemaakt.
Het eerste geluid wat je hoort is de tik tegen de plaat.
Op het eind word de mix terug geregeld naar pure plate geluid.
De resonantie van de cymbal is mooi te horen.

Binnenkort de boel dus gaan repareren ...... zucht :)
 

Attachments

  • cymbal_1e.mp3
    1,1 MB · Bekeken: 66
Back
Top