Cool Diy Project --- De Cymbal plate Reverb

Nog even een paar picts hoe het gedaan is met 2 van de speakers .
Gewoon erop gelijmd :)
De 3e is een piezo element die bevestigd is met een stangetje aan de cymbal rand.
Het project naderd zijn einde en de resultaten worden ook steeds beter.
 

Attachments

  • 100_1688 (WinCE).jpg
    100_1688 (WinCE).jpg
    11,2 KB · Bekeken: 56
  • 100_1689 (WinCE).jpg
    100_1689 (WinCE).jpg
    11,9 KB · Bekeken: 46
Sorry dat ik deze thread even omhoogschop, maar het is naar mijn mening een best interessant onderwerp. Ik zit ook steeds te denken om een plate reverb te maken, maar ben helaas zelf niet echt een handige klusser. Wat voor onderdelen kan je het beste halen als driver van de plate en als ontvanger? Alvast bedankt.

Die cymbal reverb klinkt goed man! Heb je misschien nog meer samples gemaakt?
 
Als driver is er kennelijk nu iets wat normaal gesproken gebruikt wordt om geluid uit vanalles en nog wat te halen, tafels en zo. Een behoorlijk stevige actuator. Als je googled op diy plate reverb kom je hem wel tegen, niet dirt-cheap overigens. Weet niet meer wat ze als pickup gebruikten.
Heb er wel eens naar gekeken in het kader van een zelfbouw emt plate reverb.
 
is dit geen optie:
ipv de conus van de speaker te gebruiken om de trillingen daarvan over te brengen op de cyymbal, zou je ook misschien een stuk ijzer op het cymbaal kunnen plakken die je dan door middel van electro magneten laat vibreren (oftewel, zet de magneet van een speaker op het kastje vast onder het cymbaal en laat de magnetische fluctaties niet de speaker, maar de cymbaal zelf direct vibreren)
Zo zou je een bijna volledige wet-mix moeten krijgen....denk ik...

sik
 
inderdaad!

je zou als opnemer misschien ook een spoel met kern kunnen gebruiken misschien...
die hoeft dan geen contact te maken met de plaat of cymbal zelf!

en andersom zou het ook moeten werken misschien. als driver. mits de plaat van metaal is.

een gitaar element/ pick-up bijvoorbeeld.

deze week ook bezig geweest met het idee van een zelfbouw galmplaat en vond de volgende dag meteen dit bij de vuilnis. een mooie plaat van IKEA. waar het echt voor is weet ik niet, en ook niet of het echt geschikt is voor galm, maar ga het proberen:

afmetingen: 117 cm x 37 cm en 1,37 mm dikte
 

Attachments

  • plaat.jpg
    plaat.jpg
    452,1 KB · Bekeken: 40
Laatst gewijzigd:
Of de plaat geschikt is voor een plate reverb is makkelijk te testen.
Hou het ding met 2 vingers vast of plak er tijdelijk een stuk tape op om deze vrij te kunnen laten hangen.
Tik er daarna tegenaan met je nagel of een potlood , enz.
Klinkt die leuk uit ...is die geschikt.
Klinkt die niet uit of hoor je een doffe "pok" ............. mja ;)
 
ja, zo had ik hem al gevoelsmatig getest:

hij klinkt heel leuk! mooie egale warme donkere volle klank die heel netjes afbouwt en uit-fadeert in 9 seconden.

straks blijkt dit de nieuwe hit: de IKEA pläte-verb!
 
wel lullig dat hij altijd op zijn eigen frequenties resoneert..dat is weer minder..
 
plate-reverb met meerdere resonantie patronen?

plate-reverb met meerdere resonantie patronen?

Wat betreft resonantie frequentie, is het niet een idee om een plate-reverb te maken waarbij deze vanuit het midden wordt ge'drived' door middel van magnetisme. Waarvan uit er stroken metaal van verschillende lengte, dikte en vorm naar buiten toe lopen, die dan ieder op hun eigen frequentie mee resoneren en hun eigen pick-up hebben?
sik
 
ik denk dat hele slimme geluids-techneuten al vele malen hebben geprobeerd plaat en andere soorten galm-technieken te verbeteren. en dit vooral ook al jaren en jaren geleden toen er nog geen digitale galm was.
wat ik denk: bij jouw idee krijg je juist met meer resonerdende eigen-frequenties te maken en dat is nu juist wat je niet wilt lijkt me. mooist zou zijn een galmplaat die geen eigen-frequenties heeft waarop hij mee kan resoneren, dan krijg je een evenwichtig geluid onafhankelijk van de input. denk ik .....
 
ben ook al een tijdje van plan om een plate achtige galm te maken, van mn ride bekken vind ik een beetje zonde, maar we hebben hier nog een flink (thee)blik staan van 40x25x30 cm,
met een geweldige galm, een soort opgevouwen plate dus..
ik wil er gewoon simpel een speakertje en een mic in hangen, deksel erop klaar,
alleen mn kids hebben het blik ingepikt momenteel :)
 
ben ook al een tijdje van plan om een plate achtige galm te maken, van mn ride bekken vind ik een beetje zonde, maar we hebben hier nog een flink (thee)blik staan van 40x25x30 cm,
met een geweldige galm, een soort opgevouwen plate dus..
ik wil er gewoon simpel een speakertje en een mic in hangen, deksel erop klaar,
alleen mn kids hebben het blik ingepikt momenteel :)

dat moet ook leuk werken!

jammer dat je Kids het hebben ingepikt. ik neem aan voor hun eigen kinder-geluidsstudio?


ik zit ook wel eens te fantaseren aan een soort galmplaat die heel klein is doordat hij is opgebouwd uit meerdere plaatjes die verbonden zijn door veren. ofzoiets dergelijks...en dat dan in een houten kubus niet groter dan zo 25 x 25 cm.

en ik wil ook nog een vogelkooi (metaal) gebruiken als galm-ding. een vogelkooi gebruikte ik al op mijn 16de als geluids-percussie effect. microfoon erin en slaan!
 
jammer dat je Kids het hebben ingepikt. ik neem aan voor hun eigen kinder-geluidsstudio?

ik durf niet te kijken wat erin zit, maar hij voelt zwaar aan..

wat betreft resonantie frequenties; ik ben zelf een groot voorstander van een (parametrische) eq
in serie met een galm, ik heb 2 verengalmen die dat er standaard op hebben zitten, echt geweldig
 
dat is inderdaad gewoon de gemakkelijkste en simpelste oplossing: EQ!

stom..vergat ik al weer en zag alleen de problemen..
 
Nog even een paar picts hoe het gedaan is met 2 van de speakers .
Gewoon erop gelijmd :)
De 3e is een piezo element die bevestigd is met een stangetje aan de cymbal rand.
Het project naderd zijn einde en de resultaten worden ook steeds beter.

Het lijkt meer op knutsel werk maar klinkt veel belovend :)
 
Ik heb nu een los speakertje gekocht , maar waarschijnlijk zal ik daar een amp voor nodig hebben. Weet iemand wat voor een versterker ik nodig heb misschien? De speaker stelt haast niks voor, maar ik heb geen idee, wat voor amp er bij zou moeten passen. Alvast bedankt.
 
Kijk voor de onderdelen eens bij de plaatselijke kringloop ;)
Daar liggen vaak bakken met oude speakers .
En versterkers vind je er ook wel eens.
Zo nodig een oude computer versterker ........

succes
 
Back
Top