reparatie carbon keyboard contacten

Nou begin maar zou ik zeggen,

Roland, meestal toetsen geborgd met een doorzichtig plastic strip (gelijmd)

Na verwijderen van de keys zie je zo de rubbers zitten
Dit zit vanst met een soort van drukkertjes

Let op veertjes van zwarte en witte toetsen zijn niet even lang,,, niet mengen


suc6

Vic
 
dank, zal hem eens gaan openleggen.
( moet verlijmde plastic strip worden losgemaakt , of kunnen alle toetsen ineens worden weggehaald ? )
waarop zou ik met meer succes kunnen zoeken voor de strips met drukkers/ de keyboardcontacten, enige tips bv om te googlen of zo ?
 
niemand?
 
Oh Sorry,

De gelijmde strip moet juist weg om de toetsen er uit te schuiven.

Had nog fototje van een roland jx keyboard onderkant key-assembly

je ziet de doorzichtige strips met de bruine lijm (tape)

Het is niet meer als een borg,,, al plaats je ze niet terug, het maakt voor de werking van het toetsenbord niets uit.

Veertje er af en toets wat verschuiven zo gaat ie er uit.

Onder de toets verschijnen dan de famous Rubbers!
Die trek je met beleid van het pcb af en rondo:baco:
 

Attachments

  • plastic.JPG
    plastic.JPG
    115,2 KB · Bekeken: 86
De plasticjes kun je maar beneden drukken met de botte kant van een stanley-mesje.
Je drukt de plasticjes naar beneden en dan kan je de bijbehorende toets zo naar voren trekken. Bij de D-toetsen gaat dit iets moeilijker omdat daar de onderbreking zit.
Als je de plasticjes toch weghaalt en niet meer terugzet zal dat inderdaat niets uitmaken in de werking van het klavier maar hou er wel rekening mee dat je dan zonder al te veel problemen de toetsen uit het klavier kunt spelen.
Die plasticjes zitten er niet voor niets.
 
Thx voor het trukje ;-)

Handig om snel toetsje te vervangen.

Als hobbyist maakt de snelheid van de reparatie niet veel uit natuurlijk

Alle toetsen eruit, schoonmaken, alles netjes terug plaatsen ,lijmen is ook leuk om eens te doen.
Een namiddagje knutselen
 
morgen een flesje isopropyl alcohol halen bij de apotheek en dan de toetscontacten van m'n Poly-61 schoonmaken.
 
Ik ben met een MMT8 bezig die ik bijna door de tafel moest drukken voordat de knoppen het deden... ik heb hem nu schoongemaakt met alcohol en de meeste toetsen zijn al iets beter... maar nog niet echt goed.
maar nu viel met het volgende op...
als ik een knop ingedrukt hou bv een track knop dan werken alle andere toetsen ineens heel soepel... Misschien komt dit omdat doordat er een knop is ingedrukt de 'spanning' in het circuit al iets is veranderd en hij sneller een andere druk op een toets opmerkt?
Ik weet niet precies hoe dit type toetsen werkt ... maar mijn gevoel zegt dat je dus ook aan de electronica kant iets zou kunnen doen aan slechte carbon contacten...
heeft iemand hier een idee over?
 
Ik kwam deze tegen:



Hij verkoopt strips met 76 stickertjes voor $26 incl. verzenden. Lijkt me handiger dan prutsen met 2 componenten spul.
 
ff een oud draadje omhoog schoppen :geslaagd:

Zit met een dillema. Wil een ouder yamaha apparaat aanschaffen.

Het schijnt dat een aantal contacten niet goed werkten. deze zijn nu behandeld met een coating die zilverhoudend is.
Ik lees her en der niet zo veel positiefs over het aanbrengen van coatings. Het betreft koolstof contacten maar dat is hetzelfde carbon toch (of.. ??)

Het 'goedje' wat gebruikt zou zijn staat garant voor 50.000 succesvolle contacten.. maar ik wordt toch wat sceptisch nu ik me er een beetje verdiept heb..

Alle input is welkom. :mega:
 
Tot nu toe houdt het beschilderen met zilverhoudende emulsie van die carbon contacten het bij mij goed uit. Wel zijn die contactvlakken eerst goed schoongemaakt en is er een dubbele laag aangebracht in twee fasen.

Zie ook de draad:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=120932&page=8
Hierin wordt dieper in gegaan op die zilverhoudende emulsie.
 
De grote reparatiedraad.. die was ik nog niet ingedoken... Maar ik ben nu weer positief. :)

Had ergens gelezen dat het zilver kan oxideren en dan minder geleid. En nog iets over behandelde contacten die voorgoed verpest waren..

Het blijft natuurlijk een beetje de vraag hoe de behandeling is gedaan.. maar ga de gok maar wagen dan . Bedankt iig :mega:
 
Met een klein penseeltje (puntig rond) dat men doopt in de emulsie. Raakt men lichtelijk het contactvlak aan, dan vloeit er een druppel over het gehele vlak (mits goed schoongemaakt).
Het schoonmaken van de carbon contactvalkkken kan gewoon met een wattestaafje en alcohol.
 
Ik kwam deze tegen:



Hij verkoopt strips met 76 stickertjes voor $26 incl. verzenden. Lijkt me handiger dan prutsen met 2 componenten spul.


Heeft iemand deze stickertjes al eens toegepast?
http://sounddoctorin.com/synthtec/pa...m#polycontacts
Ik ben benieuwd naar ervaringen. Ik vraag me bovendien af of de totale hoogte van het contact niet te groot wordt waardoor er reeds contact ontstaat voordat de toets ingedrukt wordt...

Wat ik bijzonder vind is dat veel haperende toetsen het wel doen als je de toets geheel bovenaan, dus daar waar ze "scharnieren", indrukt. Dan komt de toets effectief wat dieper te liggen en drukt hij het rubber wat verder in, maar hoe het nu precies zit weet ik niet.
 
Die 'stickertjes' van sounddoctorin heb ik inmiddels gebruikt op een Polysix volledig keyboard en wat losse contacten op een P61. Het werkt prima en de 'discs' (zoals hij ze zelf noemt) zijn heel dun en daarmee geen probleem. Het kostte me slechts 18 minuten om een heel Polysix keyboard te beplakken. Ze plakken goed. Het lostrekken van die discs van de strip waar ze op geleverd worden is even een truk leren met een heel scherp pincet om ze op te lichten wanneer de strip lichtelijk gebogen wordt.
 
Laatst gewijzigd:
Grappig dat iedereen verschillende methoden gebruikt :-)

Ik heb al talloze oude Rolands werkend gekregen door de contacten gewoon met een wattenstaafje en alcohol te reinigen. Zelfs jaren later werkt dat nog prima. Ik heb een paar jaar terug een D-70 uit elkaar gehaald waarbij alle toetscontacten zilver waren geverfd. Volgens mij deden 2 of 3 toetsen het nog.. met m'n nagel voorzichtig alles eraf gekrabd en daarna schoongemaakt met alcohol en een paar wattenstaafjes. Alles deed het weer. Ik heb de D-70 daarna volgens mij een jaar niet gebruikt. Laatst weer eens aangesloten en alle toetsen deden het nog steeds perfect..

Ik vind dat verven van de contacten met de diverse middeltjes maar lastig. Je moet het wel heel nauwkeurig doen om een vlak oppervlak te krijgen. Is de verfdruppel bol dan kan de toets al geen goed contact meer maken. En hoe lang blijft het zitten?

Vervangen heeft altijd de voorkeur maar veel is niet meer te krijgen. Al zie ik de laatste tijd op aliexpress ook contactstrips staan. Volgens mij meestal voor recentere Yamaha's. Als die gasten nou eens de strips waar veel behoefte aan is zouden namaken :-)
 
Bij Roland keyboards werkt meestal 'gewoon' schoonmaken met alcohol bij mij ook maar, bij de Korg MonoPoly, Polysix en P61 meestal niet. De carbon contacts lijken van het zelfde materiaal gemaakt te zijn als van de Rolands uit die tijd. De druk van het toetsmechaniek is mogelijk anders waardoor de slijtage anders is.
Het is niet altijd soms en soms niet altijd. Ohmmmmmmm
 
Back
Top