3osc/2vcf/2adsr-synth made of digisound modules-cem based !

Check. Elektuur Polysynth inderdaad. Zie de scans van Jeroen Baars.

Die EPS82031 is bijvoorbeeld de VCF/VCA op pagina 69 van het januari 1982 nummer.

voor de geintreseerden
heb wat filpies gemaakt met sound clips moet ze nogh uploaden
zal ze hier posten ,..best fetje
filters ook
 

Attachments

  • S4020552.jpg
    S4020552.jpg
    154,8 KB · Bekeken: 112
COM board is volgens het schema alleen maar een uitgangsversterker met toonregeling. Die heeft niks met de cv/gate te maken. In het originele ontwerp alle printen met connectors op een bus. Dus ze hebben allemaal evenveel aansluitingen, maar die zijn niet allemaal aangesloten of nuttig. Vandaar dat je veel loze connecties ziet.

Onderstaand is het COM-board. Je ziet dat het weinig voorstelt. En de gate loopt gewoon van de ene connector naar de andere. Als er een gate-ingang op kan zit die waarschijnlijk op dezelfde pin op de adsr-boards, er vanuit gaande dat ze op dezelfde bus zaten origineel. In het artikel staat hoe ze hem aan het Formant-keyboard hangen. Wat ze daar doen moet jij ook doen lijkt me...

com.jpg

thnx ga morgen eens wat meer checken / lezen joooooooooo:doei:
 
VANDAAR MISSCHIEN DAT t com board voor de " poly " synth was
en de synth mono is ,...en dus ...??? misschien niet goed werk op t poly / com board ?

Het idee van dit Elektuurproject was om eerst een gewone monofone Gate/CV synth te beschrijven en bouwen in een reeks afleveringen (net als de Formant), en daarna een artikel-reeks voor het bouwen van een polyfoon keyboard (ik meen op basis van een computerkeyboard scan-ic) en een print die die data omzet in 8 kanalen CV/Gate. n Om dan een polyfone synth te krijgen moest je dus dan van iedere module 8 bouwen... (of 4, of 6, of 2 of 3 waarschijnlijk, begin er maar aan....)
Als het goed is moeten alle parameters op de printen van de modules ook met een stuurspanning zijn aan te sturen, zodat alle x modules van de verschillende kanalen tegelijk met één frontplaat bediend kunnen worden. Dat moet kunnen met die CEM chips, daar zijn zo op gebouwd, zitten in een hoop polysynths uit die tijd immers. ZOu leuk zijn als je voor ieder kanaal apart alle modules één voor een zou moeten instellen...
 
ZOu leuk zijn als je voor ieder kanaal apart alle modules één voor een zou moeten instellen...

Maxikorg (2 kanalen dus niet gek veel werk), Oberheim SEM gebaseerde synths als je de programmer niet hebt of niet gebruikt...welcome to the pleasure dome. :) Ietwat bewerkelijk, maar wel leuke dingen mee te doen.
 
Maxikorg (2 kanalen dus niet gek veel werk), Oberheim SEM gebaseerde synths als je de programmer niet hebt of niet gebruikt...welcome to the pleasure dome. :) Ietwat bewerkelijk, maar wel leuke dingen mee te doen.

Ik was indertijd smoorverliefd op de Korg Mono-Poly... Maar nu ik 'm even opgezocht heb zie ik dat die toch niet echt als 4 losse synths werkt, alleen de VCO's zijn apart in te stellen, en dan waarschijnlijk alleen bij mono-gebruik. Je kunt er natuurlijk wel induiken en een heleboel extra draadjes in solderen lol, maar dat kan natuurlijk bij al die echt analoge poly-bakken (wel een ideetje trouwens! - Heb je die grote bak gezien van Look Mum No COmputer die hij onlangs heeft gebouwd aop basis van een PS2 (naja, vooral de soundchip daaruit dus)? Elk kanaal alle parameters apart instelbaar, zo gaaf! helaas geen echt analoge bak alleen)
 
Dat was een Megadrive, geen PS2. Maar de afweging gebruiksgemak versus mogelijkheden is wel een belangrijke. Ideaal zijn synths die de mogelijkheid hebben om meerdere voices te koppelen qua instellingen, maar ook om ze desgewenst helemaal individueel af te stellen. Dat kon je met de Oberheim 4 en 8 voice bv, maar ook als je recentere Moog monosynths via MIDI gaat polychainen. Met de Maxikorg kon dat nog niet, maar daar heb je ook "maar" 2 stemmen om in te stellen dus je bent geen halve dag bezig. :)
 
Back
Top