nazicht orgeltje

pishke

Nieuwkomer
Lid sinds
11 Maart 2007
Berichten
5
hoi,

heb een vraagje!
mn oude organa12 orgeltje van hohner maakt iets te veel lawaai dezer dagen
ik heb het zelf al willen opendoen, maar t ziet er wat te lastig uit
weet er iemand waar ik voor een herstelling van een windoreltje terecht kan?
dank alvast
groeten

christophe
 
ik zou het niet weten, maar waarom probeer je het niet gewoon zelf?
als je logisch te werk gaat, alles op volgorde weglegd enzo, zal het best lukken
ik zou een stuk tape over de toetsen plakken voor je begint, dan storten ze er
niet uit, en je hebt kans dat er nieuwe afdichtingen inmoeten naderhand..
alles lekker schoonmaken van binnen, klein drupje olie op de lagers van het
motortje. is toch leuk klusje om zelf te doen
succes !
 
Je zou het kunnen proberen bij een piano winkel, die ook iets over het harmonium weet. Accordeonwinkels zijn ook plekken met now-how... In ieder geval, je moet op onderzoek uit...

Helaas weet ik niet waar je locatie is, maar Speelklok tot pierement te Utrecht kan een eerste richting geven; Ars Musica in Stadskanaal (als ze nog bestaan); Orgelmuseum in Elburg (meestal alleen zaterdags open), maar vooral het harmoniummuseum te Barger-Compascuum :) http://www.harmonium-museum.nl/

Ik weet niet wat voor lawaai er is, maar vaak is het de motor die versleten is. Is het ontsnappende lucht, dan is er op zeker een lek in de windkast.
Dan begint de zoektocht naar een goede motor met ventilator op de juiste sterkte. Liever te sterk, want dat is altijd via een gaatje maken en weer gedeeltelijk sluiten te regelen.
Als er een lek is, dan zijn er vaak grotere problemen, bijvoorbeeld het verteren van de dichting. En die zit meestal gelijmd! Dat is het een ingreep voor de handige en goede doe-het-zelver. Kom je via je inlichtingsbronnen ook mee in contact.
Vaak kunnen ook de tongen gaan rammelen. Dan is het zoeken naar de speciaalzaak die losse tongen verkoopt en ze kan monteren weer een andere opdracht.
Klinken er vreemde tonen, ga dan op les ;)

Wout

PS Volgens mij bestaat Stadskanaal niet meer...

PPS De tekst nog eens herlezend schat ik Belgiƫ als woon cq verblijfplaats, dan is het MIM in Brussel een eerste stap, al zijn die niet zo gretig op dit soort vragen.
 
Dat is er toch ook zo een met lucht?

Ik heb hetzelfde probleem gehad, het zijn de koolstofjes van de motor die op zijn. Met een beetje geluk hebben die mensen van hohner reserve koolstofjes in de behuizing in een zakje ergens zitten.

En als het dat niet moest zijn is het misschien de motor die wat is losgekomen van te veel te draaien (heb ik ook voorgehad). Met een paar van die kabelbinders alias stripbandjes kun je makkelijk een paar gaatjes in dat houten huisje van de motor boren en hem deftig vasthangen.

Wel zorgen dat je de boel terug superstrak dichtmaakt want anders ontsnapt er misschien lucht.
 
Back
Top