Cool diy project ... De neon oscillator

Zou bijv. een van de neon-osc's als LFO kunnen dienen?

Ja hoor.....
Al je de condensator waarde hoog genoeg maakt [groter dan 1 uF] , geeft die dus een laagfrequente signaal af.
En in plaats van de lijntrafo geeft deze een hoog voltage signaal af wat ook door ouderwetse electret/condensator luidsprekers weer kan geven.
Als men dit signaal dus naar beneden brengt naar jou ingang, is deze dus bruikbaar.
 
Wij gaan er een bouwen met sterkere neon buisjes. Die we nog hebben liggen lopen op 230V. Maar volgens mijn maat is dat geen probleem.
 
Ro...whhaha .....minder:peukie: en :biertje:

@onrust , pas in hemelsnaam op met 230 gelijkspanning.
als je dit door je donder krijgt gebeuren er rare dingen.

Met gelijkspanning van deze hoogte gaan je spieren samentrekken dus je kunt je dan er ook niet van los maken.
het is niet voor niets dat er wisselspanning geleverd word [en natuurlijk makkelijker te transporteren.]

De voedings trafo zit er niet voor niets............

Ook word de weerstand r1 hoger bij 230.
meten is weten...mits je weet wat je meet ;)
 
Mijn maat die me hierbij helpt bouwd buizen versterkers, dus die houdt alles wat dat betreft inde gaten. Maar bedankt voor de waarschuwing.:okdan:
 
Even en goede [engelstalige] uitleg van een neon relaxation oscillator.
En een brakke babelfish translatie naar het nederlands :D
A relaxation oscillator is an oscillator in which a capacitor is charged gradually and then discharged rapidly. It's usually implemented with a resistor or current source, a capacitor, and some sort of "threshold" device such as a, neon lamp, diac, unijunction transistor, or Gunn diode. For simplification below, a single "threshold" device will be replaced by a set of comparators and a SR Latch.


The capacitor is charged through the resistor, causing the voltage across the capacitor to approach the charging voltage on an exponential curve. In parallel with the capacitor is the threshold device. Such devices don't conduct at all until the voltage across them reaches some threshold (trigger) voltage. They then conduct heavily, quickly discharging the capacitor. When the voltage across the capacitor drops to some lower threshold voltage, the device stops conducting and the capacitor can begin charging again, repeating the cycle. If the threshold element is a neon lamp, the circuit also provides a flash of light with each discharge of the capacitor.


The electrical output of a relaxation oscillator is usually a sawtooth wave. If only a small portion of the exponential ramp is used (that is, if the triggering voltage of the threshold device is much lower than the charging voltage source), the ramp will approximate a linear ramp but if a truly linear sawtooth is required, then the charging resistor should be replaced by some sort of constant current source.

Een ontspanningsoscillator is een oscillator waarin een condensator geleidelijk aan wordt geladen en dan snel gelost. It' s dat gewoonlijk met een weerstand of een huidige bron, een condensator, en één of andere soort van " wordt uitgevoerd; threshold" apparaat zoals a, T.L.-buis, diac, unijunctiontransistor, of de diode van Gunn. Voor vereenvoudiging hieronder, één enkele " threshold" het apparaat zal door een reeks van comparateurs en een Klink van SR worden vervangen. De condensator wordt geladen door de weerstand, veroorzakend het voltage over de condensator om het het laden voltage op een exponentiële kromme te naderen. Parallel met de condensator is het drempelapparaat. Dergelijke apparaten don' t het gedrag bij allen tot het voltage over hen bereikt wat drempel (trekker) voltage. Zij leiden zwaar, dan snel het lossen van de condensator. Wanneer het voltage over de condensatordalingen aan wat lager drempelvoltage, het apparaat ophoudt leidend en de condensator kan beginnen opnieuw ladend, herhalend de cyclus. Als het drempelelement een T.L.-buis is, voorziet de kring ook een flits van licht van elke lossing van de condensator. De elektrooutput van een ontspanningsoscillator is gewoonlijk een zaagtandgolf. Als slechts een klein gedeelte van de exponentiële helling (namelijk als het teweegbrengende voltage van het drempelapparaat veel lager is dan de het laden voltagebron) wordt gebruikt, zal de helling een lineaire helling benaderen maar als een echt lineaire zaagtand wordt vereist, dan zou de het laden weerstand door één of andere soort van constante huidige bron moeten worden vervangen.
 
We bouwen zowiezo eerst een voeding. Want hij weet al hoe die moet werken met die hogere spanning. En daarna gaan we even "breadboarden". Als hij het dan doet slaan we een zooitje spijker in een plankje waar we draad tussen solderen(als printplaat hahaha).
 
Omdat plaatjes en een mp3 meer zeggen dan oeverloos discussieren, plaats ik die van de penta oscillator.
Deze neon oscillator is gebouwd zoals de laatste schema...maar dan met 5 neon lampjes en in ster [pentagram] vorm.

Maar ik heb gemerkt dat de pentagram oscillator moeilijk te beheersen is, ook met de punt p naar onderen.
Weerstands waarde zit gemiddeld op 6.66 mega ohm.
Het oscilleerd en moduleert alle kanten op.
Komt omdat de waarden bij deze niet regelbaar zijn en vaste weerstanden zijn gebruikt.
Kwestie van goed inregelen dus.
Op het laatste stukje van de mp3 is het toch nog gelukt.

Mijn conclusie.
1 neon lampje is niet leuk...meer dan 8 lukt niet goed.
En wat er met 5 neon lampjes aan de hand is ?....kweet niet.

Ook nog een paar foto's van deze test opstelling.
De lichte foto kun je goed zien wat er is gedaan, bij de donker zie je dat die werkt

En het hele ding werkt toch wel leuk, en heeft soms een eigen leven :duivels:
Mhuhahahaha .!!!!....< evil genius lach >
 

Attachments

  • neon oscillator b.mp3
    2,2 MB · Bekeken: 62
  • licht.jpg
    licht.jpg
    84,1 KB · Bekeken: 60
  • donker.jpg
    donker.jpg
    57,1 KB · Bekeken: 56
het is leuk maar kweet niet of dit vernieuwende creativiteit kan teweegbrengen.

Is een beetje moeilijk doen alst makkelijk kan voor hetzelfde resultaat
 
Ik denk niet dat creativiteit per se iets te maken moet hebben met "beter", "makkelijker", "goedkoper/duurder" of "meer/minder".

Mijn creativiteit wordt gestimuleerd door iets zoals deze neon oscillator.
 
Die neon oscillator staat in een iets uitgebreidere vorm in een oud philips boek. Dus nieuw is het niet te noemen. Eerder vergeten. Die is ook een stuk duurder om te bouwen. Kan nl ook sinustonen genereren en de breette moduleren. Maar mensen als hiltree vind ik geweldig dat ze nog openstaan voor "andere" technieken. Zonder zulke mensen blijft alls hetzelfde.:mega:
 
hoi,
helemaal mee eens, mensen die hun nek uitsteken en nieuwe of oudere dingen nieuw leven inblazen, en er nieuwe dingen mee doen , zijn onbetaalbaar.
welk philips boek is het?
groeten,
jeroen
 
Moet ik nog even navragen. Mijn buizen versterker bouwende(en oude philips boeken sparende)bandlid zie dat toen ik hem de tekening liet zien. hij heeft er verschillende(voor&na oorlogs). Hij gebruiks ook vaak buizen met zo'n kut adelaartje erop(duits).
 
zijn ook kut buizen.8)
ik ben wel benieuwd welk boek.
philips had in het grijze verleden iets met modenrne elektroniese muziek.
een ontwerper die er zin in had (oa philicorda), en het natlab, waar nogal wat leuke muziek gemaakt werd.
ben echt benieuwd.
groeten,
jeroen
 
Vergis je niet in die rarevogel buizen. Ze zijn vaak beter van kwaliteit als veel tijdgenoten. En een hoop waren ook gewoon philips of andere niet duitse buizen(gewoon overgestempeld). In onze fender bassman(1961) zitten ze ook, hij heeft nog nooit zo goed geklonken(komen uit een productieslag+gematched).
 
het meeste was telefunken, en idd, het waren redelijk goeie buizen, anders win je natuurlijk geen oorlog:bekdicht:
maar de opdruk bevalt mij niet, heb niets met die oorlog, was niet de mijne.
maar ik heb genoeg vervangers die moderner zijn, en in een moderne buisvoet passen, dus deze dingen gebruiken vindt ik vrij zinloos.
( de voet is het zwakke punt aan deze buizen)
groeten,
jeroen
 
Ja die opdruk heb ik eraf gehaalt(als linksradicale punker die ik was). In een andere bassman hebben we russiese buizen zitten, die klinkt ook super. Ik heb nu achter mijn Cd speler een EL-8 versterker met krap 1 watt uitgangsvemogen. Ik heb nog nooit zo'n goed geluid gehoord. Je hoort allemaal dingen in je muziek die je nog nooit eerder heb gehoort. En ondanks de 1watt gaat hij hard zat. Je kan er ook je buren mee pesten. Buisvoeten is het probleem niet(doos vol goeie voeten)
 
Back
Top