Batterij vervangen? Yammie YS200

Rianne_SynthiA

SynTheSister
Lid sinds
23 februari 2007
Berichten
742
Locatie
Almere
De batterij van mijn Yamaha YS200 is leeg. Iemand ervaring met het vervangen ervan? Ik hou van mijn bakkie en moet ie nou naar Twiki of kan ik het zelf doen? Wat heb ik nodig en wat moet ik doen?
Even kijken of ik een fototje kan vinden van het display. Ja al mijn zelfgemaakte patches zijn weg nu... foetsie.

Linksonder in het display de mededeling BT en de uservoices bestaan alleen nog uit pijltjes en dollartekens.
 

Attachments

  • 100_3417.jpg
    100_3417.jpg
    36 KB · Bekeken: 64
Ik heb een YS100, ook helemaal zelf opgeknapt ooit, maar heb nog nooit de batterij vervangen. Ik heb wel een userbank die vanaf de helft ook gevuld is met dat soort namen. Mijn nieuwe patches onthoudt de synth wel. Misschien ooit al een nieuwe batterij ingezet. Toch maar eens naar kijken. Daar zitten best hele toffe sounds tussen.

Afijn, je kan de synth erg makkelijk uitelkaar halen. Het zijn alleen wel erg veel schroeven! Kijk uit wat je doet en doe het voorzichtig want de casing is van erg breekbaar hard plastic. Ik kan allerlei dingen proberen te herinneren...maar ik kan ook even de foto's opzoeken die ik van de binnenkant heb gemaakt. Ik zal kijken of dat zo snel mogelijk lukt.

Hang on....:walker:
 
hoi,
schroef het ding open, en maak een duidelijke foto van de binnenkant.
bij de YS heb ik nog nooit een batterij vervangen, maar er kon wel eens een cr32xx knoopcel inzitten.
( een chroom kleurig rond geval van +/- 1,5cm doorsnee)
als dat erinzit, koop een nieuwe bij de hema, en doe hem erin ( let op dat de + en de - goed komen te zitten)
zo niet , post de foto, dan vinden we hem wel.
en volgende keer kan beter je patches opslaan in een computer, scheelt je een hoop werk.
groeten,
jeroen
 
Hier een foto van de batterij aan de binnenkant van de ys100.
 

Attachments

  • ys100batterij.jpg
    ys100batterij.jpg
    51,7 KB · Bekeken: 44
Ziet eruit als een soldeervariant van de cr-serie waar jeroen het al over had. Ik denk een cr2032, maar dat zou ik zeker even goed nakijken,

Dat wordt solderen. :yamaha:

YS familie van DX? in mijn DX11 heb ik ook kort geleden de batterij vervangen. Zag er vrijwel identiek uit.
 
YS familie van DX? in mijn DX11 heb ik ook kort geleden de batterij vervangen. Zag er vrijwel identiek uit.

Jup, identiek aan de DX11. Alleen heeft die meer mogelijkheden tot editing van de sounds zonder software editor, aldus vintagesynth en sonicstate. De sounds zijn volgens mij uitwisselbaar.
 
De YS 200 is identiek aan de YS 100 maar dan aanslaggevoelig en met 8 kanaals sequencer. Kwam uit na de DX serie en met ingebouwde effecten.
Ergens eind jaren 80 en pre-computertijdperk en had nog speciale geheugenkaarten waar je je paches mee op kon slaan. Die waren erg duur toen en nooit gehad. Vooral zeer geschikt om geluidseffecten mee te maken.
Zitten al in mijn samplers maar toch jammer dat ze voorgoed verdwenen zijn ;{:(:o:

Als ik weer eens een klus voor Twiki heb mag ie mee want ik ben erg onhandig met de soldeerbout.
 
De YS100 is ook aanslaggevoellig. Het enige verschil is de 8 track sequencer. Lekkere ruige synth vind ik het die bij mij altijd nog wel een plek in de mix kan krijgen. Laat zich erg goed plaatsen in de mix.

Ik kan mezelf ook zo een uur of wat verliezen in het spelen en improviseren met de soms zeer foute factory presets. Ik zoek altijd nog een manier om zonder de atari van zolder te halen ook eens wat tx81z of dx11 patches er naar toe te zetten.

Er schijnt een mogelijkheid te zijn om via een editor de interne parameters verder aan te kunnen spreken dan via de interface op de synth zelf.

Iemand tips?
 
volgens mij kan dat niet, ik heb mezelf de pleuris gezocht, en er diverse editors die de truuk zouden moeten doen erop losgelaten, maar zonder resultaat.
als iemand wel zoiets werkend heeft, dan hoor ik het graag, en koop er meteen weer een.
was een van mij favoriete knetterbakken in het verleden, je kan er zonder editor al redelijk wat ranzige geluiden op maken.
beperkt, maar alles wat het moet doen doet het dan ook prima.
groeten,
jeroen
 
Ik haal dit bericht nog eens uit het stof... Je kunt deze synth editen met YSEditor, te vinden op:
http://www.home.zonnet.nl/m.tarenskeen/yseditor.htm

Deze software draait op zowel een echte als geemuleerde Atari ST. Gebruik als emulatie Steem, die ondersteunt MIDI.

Werkt bij mij flawless. Heb hiermee ook de presets van de TX81Z op de YS200 gezet, speciaal voor de LatelyBass (gebruikt door Madonna in Vogue)

Succes ermee!
 
maar is dan alles te editen?
dus net zoals bij de dx100 of dx21 alle parameters?
of gewoon net zoals op het schemrpje, alleen dan met de computer?
:koffie:
 
Alles, maar dan werkelijk ook alles is met deze editor te editten. Inclusief hoe de 4 OP's zijn geschakeld, welke wave ze hebben etc... "from scratch" is dus ook echt "from scratch".

Verwacht echter niet dat het makkelijk is om met FM "from scratch" een mooi nieuw geluid te maken is. Het is nauwelijks intuitief te noemen. Het is meer wat aan de knoppen en schuifjes zitten en kijken wat het effect is.

Maar het is de moeite waard om te proberen lijkt me! :mega:
 
Linksonder in het display de mededeling BT en de uservoices bestaan alleen nog uit pijltjes en dollartekens.


Bijgevoegde miniaturen:

Komt me bekend voor,
Heb een V50, family van de ys200
Na het vervangen van de battery was een factory reset nodig + verse patsen inladen
Midi instellingen, tuning, rytmesectie, alles zat in de stress door die lege batterij.
 
Ook ik heb de batterij moeten vervangen van mijn YS-200 / YS200
Heb uit een oud moederbord van PC, batterij houder en CR2032 erin gesoldeerd.
Moest wel een factory reset of master reset doen.
Via google translate kwam ik bij deze duitse site terecht.
http://www.sequencer.de/synthesizer/viewtopic.php?f=3&t=31618
Instructies:

Schakel het apparaat aan, druk op de knoppen, Jobs + Exit + Store
Het display toont Entry? Bevestig met +
Vervolgens drukt op 2 en 4
Het scherm toont, Fabrieks instellingen? Vraag bevestigen met +

Voor mij werkte dit.
Succes
 
Bedankt allemaal. Overigens staat ie er nog net zo: fabriekspresets doen het wel gewoon maar de user-presets doen helemaal niets.
De YS200 heeft ook aftertouch (voor vibrato, filter enzo) en heeft de YS100 ook niet.
Er bestaat ook nog een hele gekke versie van met ingebouwde luidsprekers en een enorme joystickachtige bal:
http://www.vintagesynth.com/yamaha/ys200.php
EOS B200
 
Effe omhoogschoppen deze thread. Ik krijg één dezer dagen een Ys 200 die nog opgeknapt moet worden. Heeft iemand misschien een servicemanual van deze synth, of nog andere tips die ik moet weten?
 
Back
Top