Identificatie batterij Solton SM100

Als ze niet leverbaar zijn, kun je via circuitsonline makkelijk aan vervangtypes komen.
Op zich geen slecht idee flevo.

Buiten dat... Heb je de voedingsspanningen nagemeten?

Zouden de eindopamps nog goed zijn?

Ik denk niet dat het aan de batterij ligt. (Als die er al in zit)
Dat zou eerder geheugenproblemen geven maar volgens mij zou je dan wel geluid moeten hebben.

Heb je niet toevallig gewoon rotte contacten?
Gisteren heb ik nog een tb303 doorgesoldeerd met rotte eilandjes.
Doorsolderen kan vaak wonderen verrichten.
 
Ja, de "preset" sounds zou je inderdaad moeten horen, zelfs als was de batterij op, niet? Bij het aansluiten van een midi keyboard, als ik op een toets druk, dan springt de display random heen en weer. In de trafo vind ik wel dat het plastic van één van de elcos een beetje "wijd" staat - zou een simpele elco zulke problemen kunnen geven (geen sound meer)?
By the way, hoe ontladen jullie een elco voor het vervangen ervan? Met een lightbulb?
 
Als je de elco's gaat vervangen hebben ze waarschijnlijk geen of weinig capaciteit meer.
Bovendien hangt alles achter een gewone trafo. (dus heb je lage spanningen)
Bij moderne sops-voedingen (geschakelde voedingen) moet je wel uikijken.
Daar kunnen elco's voor 400v in zitten.

Bolle elco's klinkt niet onwaarschijnlijk. Deze dienen de rimpel uit de voeding af te vlakken. Als dat niet gebeurd raken de IC's wel eens in de war.
Elco's kun je zelf vervangen door gelijke capaciteit en identieke of hogere spanning.
 
ja maar die Eeproms zijn toch alleen voor de ROM code (zeg maar het operating sytem)??? Voor zover ik weet worden de patches in geheugenchips opgeslagen

En ja, het synthese model van deze SM100 is uitermate simpel. je kunt er eigenlijk niks mee maar hij klinkt toch verrassend goed dankzij de vette SSM chips
 
lijkt mij sterk dat er EEproms gebruikt worden voor data opslag.
volgens mij zitten er 6116, 6264 of 62256 ram in met batterij backup.
je kan er volgens mij beter even mee naar een goeie synth reparateur fietsen.
groeten,
jeroen
 
Ik wou dus net fotos nemen en :stupid geen batterijen meer in mn toestel. Het zal dus niet voor vandaag zijn. Wél heb ik het blauw "thingemajig" van dichtbij bekeken en er staat inderdaad 12v op met verder SRW Original. Meer staat er niet op maar het zou dus wel om een batterij gaan? Weet één van jullie wat hiervoor in de plaats zou kunnen komen? Bestaan zulke batterijen nog?

Je heb wel een batterijen probleem zeg:D geen batterij in je camera, lege batterijen in je eproms.....:)

En om elco's te ontladen gewoon even de twee punten met elkaar verbinden door middeel van een stukje geisoleerd draad of met een schroevendraaier. Staat ie bol aan de bovenkant of is ie erg dik (dikker dan normaal) dan is ie aan vervanging toe. Maar ik zou sowieso de elco's vervangen het is toch al een behoorlijk oud apparaat.
 
ik vrees voor je dat hij Eeproms heeft. die hebben in de chip een soort minibatterij. een eeprom herken je aan de sticker op een wat grotere chip. met deze codes kan je dat opzoeken. zon chip is gewoon te vervangen. als hij teminste nog leverbaar is.

Als het niet mijn vak was zou ik geneigd zijn je te geloven, zo overtuigend breng je het. Ik denk ineens weer aan een ouderwetsche spreuk. Het was iets met een klok en een klepel.

In een eeprom (Electrically Erasable Programmable Read Only Memory) zit GEEN minibatterij. Een eeprom kun je electrisch leegmaken met een hoge spanning terwijl je een eprom (Erasable Programmable Read Only Memory) met uv licht moet leegmaken (vandaar dus dat venstertje). Als er een sticker op je chip zit geeft dit aan dat het een eprom is (GEEN eeprom). Dit stickertje dekt het venster af zodat de chip niet gewist wordt door invallend licht op de lange duur. Op dit stickertje wordt meestal vermeld welke versie programmering de chip bevat. Vandaar dat een eeprom ook zo'n sticker kan bevatten, maar dit dient alleen ter identificatie van de programmering terwijl het stickertje bij de eprom primair een ander doel dient.

Het kan toch ook niet zo zijn dat een synth het niet meer doet omdat de batterij leeg is (dat lees ik wel vaker hier). Of zijn synths zo dwaas opgebouwd dat dit toch kan? (Lijkt me sterk.)
 
Laatst gewijzigd:
:dubbel::dubbel::dubbel:,achter het raampje zit de batterij:dubbel::dubbel:,
die had ik gemist.
er zijn wel zat synths die geen herrie meer maken als de batterij leeg is, dan zijn alle patches leeg , en als er geen rompresets inzitten, dan moet je eerst kijken of de synth nog wel programmeerbaar is .
maar ik dacht dat de conclusie al getrokken was dan deze synth overleden, dan wel ernstig ziek is.
garoeten,
jeroen
 
Hmmm okee dat ie overlede was heb ik nog niet eerder gelezen hoor Jeroen.....hij is wel ernstig ziek en geen verkoudheidje:(
 
En om elco's te ontladen gewoon even de twee punten met elkaar verbinden door middeel van een stukje geisoleerd draad of met een schroevendraaier.

Ik zou dat even met een laag-ohmig weerstandje doen. Als er nog veel spanning op de elco staat krijg je wel mooie vonken bij kortsluiten, maar erg gezond is het allemaal niet.
 
Ik zou dat even met een laag-ohmig weerstandje doen. Als er nog veel spanning op de elco staat krijg je wel mooie vonken bij kortsluiten, maar erg gezond is het allemaal niet.

Okee weer wat geleerd.:okdan:
 
ik denk zowoso niet dat het handig is om iemand zonder elektronika ervaring, vonken te laten trekken in een module die hij waarschijnlijk nog wil gaan gebruiken.
groeten,
jeroen
 
Zijn er ook synths die hun besturingscode in RAM hebben staan dan? dat programmeren een probleem zou zijn. Was ROM vroeger dan zo duur? of is het van voor de tijd van de prom. Dat er alleen nog rommetjes bestonden. Maar dan nog. Of zijn die specifieke synths nooit in massaproductie geweest?
 
Ik zou dat even met een laag-ohmig weerstandje doen. Als er nog veel spanning op de elco staat krijg je wel mooie vonken bij kortsluiten, maar erg gezond is het allemaal niet.

Ik gebruik dus juist altijd een hoog ohmige weerstand die een aantal watt aan kan.
hoogohmig om te voorkomen dat er vonken ,en dus kortsluiting in de condensator ontstaan,
en een hoog wattage om de eventuele stroom te kunnen dissiperen in de weerstand.
vonken vind ik niet zo leuk :frons:
 
Het voordeel van hoog wattage is ook dat deze minder snel doorslaan. Wel zo fijn als je een 100+ Volt condensator ontlaadt.
 
Ik gebruik dus juist altijd een hoog ohmige weerstand die een aantal watt aan kan.

Ik bedoelde met laag-ohmig ook niet té laag natuurlijk...

Maar als er 50V op staat dan heb je met bijv. 1k maar 50mA, dat vonkt niet.
Nadeel van te hoog is dat het ontladen erg lang duurt.

Veel watt is inderdaad sowieso nodig, maar ik ga er wel vanuit dat iedereen die dit gaat proberen sowieso de nodige berekeningen kan maken :D
 
Back
Top