Coole Diy springreverb/verengalm

Leuk project trouwens, en zorg dat de veer zoveel mogelijk vrij hangt, als je deze ergens ondersteunt oid wordt ie gedempt en wordt je decay korter en waarschijnelijk wordt de galm ook doffer.

Ik las op tah intarwebz dat Hammond de decay van de veer regelde door de veer dieper danwel minder diep in olie onder te dompelen. Wat mij wel logisch overkomt.

Wel een ongelofelijke tyfuszooi om te implementeren.
 
@sander02

Een dikkere veer beteken automatisch ook een strakkere veerspanning.
Dus ook minder reverb.
In een hammond veren bak is de veer net zo dik als en balpen veer.
En zo'n 40 cm lang.
Deze hammond veer kun de zeker zonder wat te beschadigen 10 a 15 cm ziwaarts trekken.

piëzo picup kan.
Hiervoor heb je natuurlijk wel een voedingspanning voor nodig.
 
Kwam ik vandeweek tegen op internet. Een interview met Franz Ferdinand..

Slinky reverb : )

"We used a fair amount of spring reverbs—like on “Send Him Away” to get a kind of King Tubby sound—and our main spring reverb was a toy Slinky. We took one of those, attached a drive speaker to one end, and put two “pickup” speakers on the other. Then, we fed the Slinky signal to a Fender amp, and miked the amp’s speaker. That technique was pretty amazing."
 
Hallo,

Ik heb nog een vraag die mss wel wat vreemd kan klinken:

Ik speel bassgitaar en ik had graag ook mijn eigen spring reverb pedaal gemaakt, met een oude spring reverb die ik nog heb vanuit een marshall valvestate versterker.

Ik speel met een actieve bass (9V batterij), heb ik dan wel een voorversterker nodig om de veer aan het trillen te brengen of is dat te weinig power? (ik vermoed het laatste maar toch even vragen...:D)

Ook had ik eigenlijk graag een systeem gemaakt die mijn basgitaar automatisch bypassed naar mijn amp, maar evengoed door de spring reverb stuurt, waarbij ik de hoeveelheid spring met een soort van "volumepedaal" kan wijzigen tijdens een optreden. (volume van de bypass dient ondertussen echter ongewijzigd te blijven).

Ook is het de bedoeling dat de veer niet begint "bliksemen" wanneer ik een lage frequentietoon aansla. (Ik speel immers op een ampeg die tot 28 Hz kan) Is dat mogelijk om dat voldoende te isoleren en zo ja, welk materiaal gebruik ik daarvoor best?

Is dit allemaal mogelijk?



Bedankt voor de respons
 
hoe stond het hiermee dan ..reverb tank = cool
:P
 
@ Soul C,

het zou inderdaad jammer zijn om er een filter voor te hangen omdat die bassen net een nice sound geven op spring.
Nu, ik heb daarmee ook nog geen oplossing voor het probleem van bypassen en met een soort volumepedaal de reverb er bij mixen. Daarvoor zou ik mijn bassignaal eerst moeten kunnen splitsen in 2 kanalen, waarvan ik 1 kanaal de spring door jaag, om daarna die kanalen terug te laten samenkomen tot 1 signaal dat voldoende gebalanceerd klinkt, om zo naar mijn amp te gaan. Weet daar iemand een oplossing voor?
 
En we zijn 5 jaar verder... :)

Nu eindelijk heb ik een universele spring driver unit in elkaar gebouwd voor mijn buizen spring reverb.
Dus deze is naast het bovenstaande project, ook voor toekomstige projecten te gebruiken.
Zoals een plate reverb of een speaker chamber.
Geheel is opgebouwd uit 1 eindversterker en 2 voorversterkers.
De eindversterker zit voorin het circuit om de veer aan te sturen deze heeft nogal wat vermogen nodig .
Dan gaat het signaal dus in de veer , om daarna door de voorversterker naar de mixer te gaan.
De extra preamp word gebruikt om het dry signaal te voorzien.

Knoppen aan de voorkant , van links naar rechts.
Thru bypass, gain schakelaars ,power amp, pre-amp dry, pre amp wet, dry/wet mix.
En nog een extra in en uitgang.
Achterop zit nog een stel.

Het geheel doet het wonderbaarlijk goed.
Galm tijd is zo'n 7 seconden , en dat is voor een verengalm aardig lang.
een mp3 komt overigens binnenkort ;)



attachment.php
 

Attachments

  • springdriver (Small).jpg
    springdriver (Small).jpg
    67,1 KB · Bekeken: 41
Back
Top