Het grote Oberheim Matrix 1000 (6&6r) topic

smackos

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
25 oktober 2002
Berichten
6.604
Locatie
Scheveningen Beach
mx1000-2.gif
 
Nuttige openingspost! :D

De tracking generator:

Haal er je VCA envelope door heen en je kunt compressie toepassen op je ADSR curve.

Iemand nog meer goede toepassingen voor de tracking generator?
Iemand die exact het verschil kan uitleggen van de drie sync varianten en wat je er praktisch aan hebt?
Hoe vertaal je de DX-oscillator verhoudingen naar instellingen op de Matrix-1000 om prettige harmonischen te verkrijgen met FM?
 
Ik vind het misschien wel de vetste DCO bak die ik heb. Lekker compact en super veelzijdig. Ook dikke bassen.
 
Deze editor moet je bij je matrix1000 hebben:

http://www.mk2software.com/matrix/index.php

Hierin kun je ook gemakkelijk je modulatie parameters routen, zodat je pitchbend, modwheel, breath control, foot control CC's aan bijvoorbeeld cutoff, resonance, fm amount kunt toewijzen. Als je de cutoff met sysex wilt veranderen zit er een enorme vertraging in de Matrix, met de CC's (0-12 ofzo) niet.
 
Als je met de select knop naar Ext funktion gaat kan je wat handige/leuke dingen doen. Moet je wel even de handleiding erbij pakken.

Zo kwam ik er vorige week achter dat er een transpose inzit!! Dat is gaaf, want dan kan je terwijl je sequecer een melodietje afspeeld, gewoon fijn af en toe ff een transpose doen net zoals bij de juno octave knop. Dat geeft toch leuke variaties.
 
Was het niet zo dat er 1 CC beschikbaar is waar je een willekeure parameter aan kan toewijzen? Dacht dat ik dat eens gelezen had. Zou wel erg gaaf zijn.
 
Was het niet zo dat er 1 CC beschikbaar is waar je een willekeure parameter aan kan toewijzen? Dacht dat ik dat eens gelezen had. Zou wel erg gaaf zijn.

Je hebt een paar pedal en wheel CC's tot je beschikking die je via de matrix kunt doorkoppelen. Dat zit ook in heel veel standaardpatches overigens, altijd de moeite om ff te checken hoe een patch reageert op die CC's, dat kan erg verrassend zijn!
 
Gaaf topic! Heb er zelf sinds kort ook 1 en die software is idd. onmisbaar, al heb ik soms wel last van freezes van een paar seconden en vertraging bij CC messages. Maar dat mag de pret niet drukken.

Zijn er mensen die meerdere units (M1000) in Group mode gebruiken? En zo ja : wat zijn daar de ervaringen mee?

groet
P
 
Gaaf topic! Heb er zelf sinds kort ook 1 en die software is idd. onmisbaar, al heb ik soms wel last van freezes van een paar seconden en vertraging bij CC messages. Maar dat mag de pret niet drukken.

Zijn er mensen die meerdere units (M1000) in Group mode gebruiken? En zo ja : wat zijn daar de ervaringen mee?

groet
P

Ook bij CC en niet alleen bij SYSEX?....
 
Ook bij CC en niet alleen bij SYSEX?....

Ja alleen bij snelle sweeps hoor, dan houdt ie het niet altijd bij. Die freezes van een paar seconden treden bij mij soms op wanneer ik 1 bepaalde control gebruik, weet nu ff niet uit m'n hoofd welke, dat zou ik na moeten kijken.
 
Klopt het dat de matrix nogal traag reageert op midi/sysex commando's ?

...m.a.w.
kan je hem realtime tweaken ?
 
Klopt het dat de matrix nogal traag reageert op midi/sysex commando's ?

...m.a.w.
kan je hem realtime tweaken ?

SysEx in ieder geval NIET. Relaxt vanuit een editor lukt het wel, maar voor de rest ben je op CC's aangewezen. Alle LFO's, envelopes en modulaties worden in software berekend, en daar heeft hij het al zwaar mee.
 
SysEx in ieder geval NIET. Relaxt vanuit een editor lukt het wel, maar voor de rest ben je op CC's aangewezen. Alle LFO's, envelopes en modulaties worden in software berekend, en daar heeft hij het al zwaar mee.
Ja het is niet echt lekker tweaken via sysex....

Ik heb trouwens een editor voor de 6R gemaakt voor mn BCR 2000, toch lekker ookal moet je bij sommige parameters dus even wachten voor je iets hoort...

Mocht iemand hier interesse in hebben let me know... ben zoiezo benieuwd of ie ook op gewone m6 en m1000 werkt.....
 
Mijn tip;
Als je twee M1000's hebt/koopt, kun je ze cascaderen, zodat je een 12-voice krijgt.

Mijn 2e tip; Als je er vier hebt, kun je ze als 2+2 cascaderen + L/R detunen, zodat je een stereo 12-voice met 4 VCO's krijgt.

Mijn 3e tip; geen geld voor 2 of 4 M-1000's; zet er dan een goeie stereo chorus achter; maakt veel geluiden echt nog mooier

Heerlijke synth !
 
ja lekker voor bassen, maar kan die wel in monofoon modus? ik kan het niet vinden in de "ObieEditor" voor osx.
 
Back
Top