Het grote Oberheim Matrix 1000 (6&6r) topic

Hallo Matrix gebruikers, ik wilde jullie het een en ander vragen.

Ik heb onlangs van een ander forumlid een M1000 overgekocht en ik ben er in principe heel blij mee, ware het niet dat er toch het een en ander niet helemaal lijkt te werken zoals het hoort:
- Bij osc 1 doen bij 2 stemmen de zaagtand het niet, en bij 1 de square het niet
- Bij osc 2 doen alle saws het wel, maar op 1 stem toch geen square.
- Op een van de 6 stemmen lijkt de amp envelope het (soms?) niet te doen maar gedraagt die zich als een gate

Zijn dit bekende problemen? Valt het makkelijk te fixen of is er echt iets stuk en moet die op de pijnbank? Ik heb niet heel veel ervaring met analoge synths behalve dan het bespelen ervan.. reparatie is voor mij onbekend terrein.

Alvast bedankt!
 
Ik had dat op die van mijn ook kan ik me nog vaag herinneren met een oscilator. Een recalibratie had toen geholpen.

http://www.retrosound.de/Matrix-1000 Service.htm

Matrix-1000 Service

Calibration and Diagnostics

Self Calibration:

1. press "Select" button to get to "Ext Funct"

2. press "7" then Enter

3. the display now shows "0"

4. press "Enter" again

5. the display says "Cal" for 10-30 sec.

View the Voices as they are played:

1. press Selet button to get to "Ext Funct"

2. press 7 then Enter


3. press + button to display "1"

4. Press Enter

5. the display shows the voice as it is played

Reset:


Mocht dit niet helpen, dan is de CEM 3396 waarschijnlijk defect. Dit is een all-in-one chip
2 oscilators, VCF en VCA. De M1000 heeft er dus 6.. voor elke stem 1. Ze zijn gelukkig nog op www.vintageplanet.nl te verkrijgen. :)
 
Laatst gewijzigd:
beatzofbucket>

Hartstikke bedankt voor de tips, helaas heeft het niet geholpen. Wel heb ik met die debug modus helemaal uit kunnen mappen wat er nou precies aan de hand is. Zie hier het resultaat:

m1000.jpg


Het is dus duidelijk dat de 3e stem een probleem met de envelope heeft. Op een paar plekken speelt de OSC niet of niet goed.

Is er nog meer wat ik kan/moet testen en wat is dan de volgende stap?
Thanks.
 
Ik heb ze naast een gehad en basisklank (brassy, precieze analoog) leek me vrij gelijkaardig. P08 wat voller idd, M6 wat ieler (wat soms wel handig is). Prophet heeft ook wel een vrij uitgebreide modulatie matrix en geen feedback (dat is de evolver). De meer esoterische dingen van de M6 (ramp generator bv) heeft hij niet, maar dat heb ik dan ook nooit gesnapt. Voor mij de reden om de M6 weg te doen (naast de ongelooflijk irritante programeer interface - waarom ze nog geen eens de moeite deden om een data entry slider op te zetten is me een raadsel). Ik vind de P08 eigenlijk de moderne matrix6 (en niet de moderne prophet 5 dus, eigenlijk hadden ze hem beter de Matrix 08 genoemd).

Ik krijg de indruk dat de P08 veel brassier klinkt, waar ik niet zo veel mee heb.
Wat kan de M6 wel aan modulatie wat de P08 niet kan?
 
Ik zou een JX-3P niet verkopen, want dat wordt gewoon de volgende Juno-60 hype. Keep it while you bought it cheap. Tenzij je de sequencer niet gebruikt en echt op zoek bent naar complexere sounds, maar dan nog.

Matrix 6 (keys) vind ik een fantastische bak, fijn keyboard voor die tijd, hij komt ook helemaal tot zijn recht met die flippers er bij en alle inputs en triggers. Alsof ik ineens de filosofie achter de Matrix-1000 sound engine snapte.

Vooral een melodie spelen over MIDI en bijvoorbeeld envelopes triggeren die weer dingen met de FM amount LFO doen met een FM pad geven echt van die complexe evoluerende en ritmische sounds. Terwijl een Matrix-1000 gewoon niet uitnodigt om zoveel te doen met external inputs, dan ga je meer van die statische sounds doen die je alleen wat varieert met velocity en misschien een pedal CC naar de cutoff route.

doe es ff een demo dan, ben benieuwd.

Wat zijn de flippers dan?
 
Die pitchbend/modwheel hebben best wel de vorm van n flipper, misschien bedoelt ie die?
 
doe es ff een demo dan, ben benieuwd.

Wat zijn de flippers dan?

Dat zijn inderdaad de pitch/lever1/lever2 joysticks aan de linkerkant. Ik neem al een tijdje niks meer op omdat ik gewoon geen PC meer heb in de studio, sorry. Dit geluid heb ik een tijdje geleden gebouwd met mijn Matrix-1000, die heb ik verder verbouwd op de Matrix-6 zodat er bij tijd en wijle een envelope opent met een subtiele LFO naar ik meen de pitch zodat het geluid op wat minder geijkte momenten even lijkt te destabiliseren:

https://www.synthforum.nl/forums/attachment.php?attachmentid=22579&d=1147891067
 
ik weet niet hoeveel zo'n blofeld moet kosten maar voor 250,- moetje een matrix kunnen vinden. Kun je de 3P houden. Matrix is kun je leuk editten met bv een novation remote, ik heb oook nog ergens een editor voor de BCR2000 liggen. Alleen de modulatie matrix (wat toch wel de meest kinky feature is) kun je daar dan weer niet mee editten... OP de 6 doe ik dat handmatig, bij de 1000 kan dat niet, dan zal je daar weer een andere editor voor moeten gebruiken.
 
ik weet niet hoeveel zo'n blofeld moet kosten maar voor 250,- moetje een matrix kunnen vinden. Kun je de 3P houden. Matrix is kun je leuk editten met bv een novation remote, ik heb oook nog ergens een editor voor de BCR2000 liggen. Alleen de modulatie matrix (wat toch wel de meest kinky feature is) kun je daar dan weer niet mee editten... OP de 6 doe ik dat handmatig, bij de 1000 kan dat niet, dan zal je daar weer een andere editor voor moeten gebruiken.

Blofeld zal voor zo'n 225 - 250 gaan, ik wil echter liever de Matrix-6, dus ik ga gewoon doorsparen, JX3P gaat toch nog maar niet weg :)
 
Jullie weten er veel van... Iemand die mij kan helpen met mijn m1000 probleem van een paar Posts geleden :$ ?
 
Wat kan de M6 wel aan modulatie wat de P08 niet kan?

alles naar alles routen :) Envelope naar lfo speed, LFO naar FM amount en ga zo maar door. Eigenlijk een modulare synth bijna maar dan 6 stemmig op n chip. Je hebt ook nog 2 ramps soort van simpele envelope/lfo met alleen begin en eind punt.

Jammer dat die prophet dat niet kan, de evolver kan dat soort trucken dan weer wel...
 
ik weet niet hoeveel zo'n blofeld moet kosten maar voor 250,- moetje een matrix kunnen vinden. Kun je de 3P houden. Matrix is kun je leuk editten met bv een novation remote, ik heb oook nog ergens een editor voor de BCR2000 liggen. Alleen de modulatie matrix (wat toch wel de meest kinky feature is) kun je daar dan weer niet mee editten... OP de 6 doe ik dat handmatig, bij de 1000 kan dat niet, dan zal je daar weer een andere editor voor moeten gebruiken.

Die van M. Strijbos was goed, die in Emagic dinges zat was ook goed. Volgens mij is de rest niet zo goed.
 
alles naar alles routen :) Envelope naar lfo speed, LFO naar FM amount en ga zo maar door. ...
Jammer dat die prophet dat niet kan, de evolver kan dat soort trucken dan weer wel...

Dat kan een prophet 08 wel hoor - volgens mij zijn de modulatie matrices van de evolver en de P08 hetzelfde.
 
alles naar alles routen :) Envelope naar lfo speed, LFO naar FM amount en ga zo maar door. Eigenlijk een modulare synth bijna maar dan 6 stemmig op n chip. Je hebt ook nog 2 ramps soort van simpele envelope/lfo met alleen begin en eind punt.

Jammer dat die prophet dat niet kan, de evolver kan dat soort trucken dan weer wel...

Ah ok, echt gewoon een soort van analoge Blofeld dus (maar dan anders). Nice.
 
Hier staat een overzicht van alle parameters, waaronder de matrix modulatie sources en destinations. Je kunt er tien aanmaken, en sommige routings zijn al hardwired aanwezig (ENVs naar cutoff en filter, LFO naar DCO, etcetera)

http://www.matrixsynth.com/old/matrix6.htm

Er is ook veel wat je niet kunt zien, allerlei exotischere ENV trigger modes, wat een tracking generator allemaal doet, dat vibrato eigenlijk weer een extra LFO is, etcetera.
 
Als dit zo doorgaat doen nog meer mensen hun P08 weg en wordt die M1000 / Matrix (6) nog duurder :D
Jammer dat de M1000 een bug heeft in de software... geloof dat van Env 2 de sustainlevel niet reageert op de editors.

Jullie weten er veel van... Iemand die mij kan helpen met mijn m1000 probleem van een paar Posts geleden :$ ?

Je zou kunnen beginnen met de CEMS omwisselen. Kun je kijken of je de van stemproblemen van 1, 3 en 6 kunt verplaatsen/elimineren en zo oplossen door deze te vervangen. Het is echt een vrij eenvoudige operatie... als je met lego hebt gespeeld vroeger moet het te doen zijn;)

Deksel eraf halen en met een zo plat mogelijke schroevendraaier van ongeveer 3 á 4 mm breed aan weerszijden tussen de CEM en de IC-voet voorzichtig bewegen/draaien zodat de de CEM uit zijn voet gedrukt wordt. De CEMS zijn genummerd U101 t/m U601, en corresponderen weer met de voicenummers. ´t Stelt niet zoveel voor, alleen doe het niet na een avondje stappen
 

Attachments

  • Cems M1000.jpg
    Cems M1000.jpg
    107,8 KB · Bekeken: 74
  • Cems M1000 2.jpg
    Cems M1000 2.jpg
    56,4 KB · Bekeken: 79
Als dit zo doorgaat doen nog meer mensen hun P08 weg en wordt die M1000 / Matrix (6) nog duurder :D
Jammer dat de M1000 een bug heeft in de software... geloof dat van Env 2 de sustainlevel niet reageert op de editors.

En kun je de vibrato snelheid ook niet regelen
 
Jawel. JX3P: duw parameter, beweeg slider. Matrix: kies parameter, enter nummer, kies value, enter nummer of gebruik up/down (geen data entry slider). JX3P: 30 parameters of zo, matrix 100 of zo. Echt, 't is geen plezier.

Der JX3P is echt een topper! Ook zonder PG! :okdan:
 
Je zou kunnen beginnen met de CEMS omwisselen etc. etc.

Je bent nu al m'n held, en ik ben nog niet eens begonnen. Het idee is dus om te kijken of het gedrag zich mee verplaats met de CEM en zo ja de bewuste CEM(s) te vervangen door nieuwe?

Ik ga meteen even kijken waar ik die kan vinden.

Als het me lukt dan moet je maar het adres doorgeven waar ik het bier naar toe moet sturen :mega: het is allemaal best simpel, maar als je het niet weet kom je geen stap verder zonder dat iemand het aan je uitlegt.
 
Back
Top