De Grote Korg MS10 / MS20 / MS50 / SQ10 / MSmini Thread

De enige input waar je een beetje op moet letten is de Ext. Sig. In op de 20. Er staat ook 3vpp onder..
Volgens mij kan er verder weinig misgaan.


Ik doe dit inderdaad al jaren en het is naar mijn weten nog nooit schadelijk geweest.
 
220 volts, maar 235v uit de muur

220 volts, maar 235v uit de muur

Beste MS20 gebruikers. Ik heb onlangs een MS20 gekocht met een MK2 filter. Ik ben zo blij mee. Heb het binnenste buiten schoon gemaakt en een beetje dat OUDE boeken geur geneutraliseert.
Tijdens het poetsen heb ik gezien dat het 220V vraagt. Nou ik heb de elektriciteit hier (Belgie) gemeten vanuit de stekker om zeker te zijn dat ik het niet overbelast (aangezien het een oude apparaat is).
Ik krijg 235V en kan ten hoogste oplopen tot 238V tijdens piek uren.

Mijn vraag aan julie is. Kan dit een probleem zijn? Hoe doen julie dat? Is het te HOOG? kan ik gerust mee op de netwerk?

Alvast bedankt.:beard:
 
In de stekker en gaan. Wat denk je dat de vorige eigenaar ermee deed? Een verwarmingselement er in serie mee zetten? ;)
Gelukkig is de marge ruim van elektrische apparaten. Ik vermoed dat ze tot 250v verdragen.
Have fun!
 
Algemeen: bij apparaten die je ook op 240V kan switchen doe je dat best. Bij apparaten waarbij dat niet kan: inpluggen en gaan. Mijn oude MS20 hangt hier in België ook gewoon in het stopcontact en er staat zelfs geen brandblusser naast.
 
Mijn MS-20 doet het ook nog steeds. Hij raakt zelfs nooit ontstemd. Toch vind ik de vraag van dnectar relevant en zelfs een aparte draad waard. Ik had een aantal weken geleden mijn vaste reparateur over de vloer en hij meent dat er een grens is aan wat die oude apparaten aankunnen. Het valt hem nog mee dat alles het blijft doen,. Omdat we het doel van 240V nog niet hebben bereikt, is hij bang dat er straks massaal instrumenten kapot gaan. Waar is het vermoeden van klinske op gestoeld dat ze 250V kunnen verdragen? Geldt die marge ook voor de echte vintage uit het begin van de zeventiger jaren? Ik hoop dat dat waar is, want dat zou me een klein kapitaal aan omvormers besparen.
 
Jaren terug leerde ik in school dat electronica marge heeft, en de energie leverancier de spanning verhoogde om kosten uit te sparen ( leidingen) en verliezen te beperken. Ik ga er absoluut vanuit dat een energie leverancier zich op de stelt en ook de klant om schade te vermijden aan toestellen. Stel je alle schadeclaims voor als hij zonder waarschuwing de spanning opvoert met allerhande gevolgen.
Ik zie de rechtzaken al. Ik heb jaren terug mijn stekker gemeten en dat was toen al 235 volt...
Heb je je adapters van 12 volt al eens uitgelezen? Die geven soms onbelast dik 16 volt. Een auto levert dik 14 volt. Reken dat % eens uit qua meerspanning tov 220 volt.
 
En het enige wat eigenlijk extra op zijn donder krijgt bij hogere netspanning zijn de spanningsregelaars in de voeding, die meer warmte kwijt gaan moeten kunnen. Bij schakelende voedingen is het al helemaal in orde, die zijn heel vergevingsgezind. Bij heel oude/eenvoudige voedingen zonder spanningsregelaars zal er verderop in het circuit ook wel niet te veel zitten dat geen paar procent extra aankan.
 
Je moet er toch niet aan denken . . . .
burnymoog.jpg
 
Die heeft wel vlammende basloopjes gespeeld :-)
 
Mooi meubel! Het knaagt ook al maanden om de ms reeks terug te zetten in de studio… maar er staan momenteel een boel korg ms voorgangertjes te slapen die eerst nog aan de beurt moe(s)ten.

Foto van vorig jaar.

IMG_4048.jpeg
 
Laatst gewijzigd:
Mijn ms20 zit samen met mijn pc etc op een degelijk stekkerblok. Als ik de ms20 aan zet, gaat mijn pc monitor even uit. Best vet natuurlijk, zo klak! en dat dan alles even duister wordt, maar het lijkt me niet zoals het hoort :) Trekt die ms20 zoveel spanning? Hij werkt verder goed, ik hoor wel de trafo of zo een beetje, dus een lichte, niet hinderlijke brom, als hij aan staat.
 
Een MS-20 verbruikt bijna niets 10 Watt oid. Het staat op de achterkant. 15 jaar gelden konden ze al eens een beetje brom/tril geven. Aan de achterkant zitten twee schroeven waarmee de trafo op de achterkant zit gemonteerd anders die ff aandraaien.
 
Ik heb geen electronica gestudeerd maar lijkt me een condensator die oplaadt of het gebrek aan een ontstoorder op de schakelaar. Doet hij het elke keer ook als je na 20 seconden terug uit en aanzet?
 
Mijn ms20 zit samen met mijn pc etc op een degelijk stekkerblok. Als ik de ms20 aan zet, gaat mijn pc monitor even uit. Best vet natuurlijk, zo klak! en dat dan alles even duister wordt, maar het lijkt me niet zoals het hoort :) Trekt die ms20 zoveel spanning? Hij werkt verder goed, ik hoor wel de trafo of zo een beetje, dus een lichte, niet hinderlijke brom, als hij aan staat.
Hmm das niet goed.....
Ik zou die niet meer aandoen en de PSU ontkoppelen en testen en evt nieuwe caps erin.
 
Mooi meubel! Het knaagt ook al maanden om de ms reeks terug te zetten in de studio… maar er staan momenteel een boel korg ms voorgangertjes te slapen die eerst nog aan de beurt moe(s)ten.

Foto van vorig jaar.
Ha, mooie verzameling ook klinkske :okdan: Vind het altijd weer tof om die oude beestjes bij elkaar te zien en (vooral ook) te gebruiken.
 
zwijg zwijg :) Anders stop ik met wat ik bezig ben en ik bouw weer heel die muur op :luv:
Kijk er zo naar uit, dolle pret mee
 
Mijn ms20 zit samen met mijn pc etc op een degelijk stekkerblok. Als ik de ms20 aan zet, gaat mijn pc monitor even uit. Best vet natuurlijk, zo klak! en dat dan alles even duister wordt, maar het lijkt me niet zoals het hoort :) Trekt die ms20 zoveel spanning? Hij werkt verder goed, ik hoor wel de trafo of zo een beetje, dus een lichte, niet hinderlijke brom, als hij aan staat.
Ik had een 'fancy' stekkerblok ertussen zitten, die een master aansluiting had waar mijn pc op zit. Dus als ik mijn pc dan aanzette, dan kreeg de rest van wat er op dat stekkerblok aangesloten zat, ook spanning. Superhandig dacht ik.

Ik heb dat blok ertussen uit gehaald en de problemen zijn weg.
 
Back
Top