De Grote Korg MS10 / MS20 / MS50 / SQ10 / MSmini Thread

Ik heb nog zo'n stemapperaat chromatisch
Die waren wel duur toen
En de 3300ps dat is nog eens een prijs
 
Voor die PS-3300 kocht je destijds ook een Volkswagen Transporter.
Als je die PS-3300 nu weer zou verkopen kun je nog steeds een spiksplinternieuw bestelbusje kopen bij Volkswagen, terwijl die Transporter ergens als compleet weggeroest in een ravijn in Anatoliƫ zou liggen en je geld bij zou moeten leggen om hem af te laten voeren.
 
OTA filter opkrikken

OTA filter opkrikken

De VCF HPF en LPF zijn met een Korg-35 chip feller dan met de OTA LM13700.

Wat je zou kunnen proberen, is de Mixer van de golfvormen en de EXT input opkrikken.
Ik weet uit m'n hoofd niet of daar headroom voor is (c.q. wat de voltages van de golfvormen zijn).
R73 is de feedback weerstand in de mixer en is 100K. Maak daar 220K van en je krijgt 2.2x meer versterking. Daarmee kan je het filter harder uitsturen.

Als er geen headroom is en er dus te snel geclipped wordt op de mixer uitgang, is het nog mogelijk om al de weerstand van de filters die 220 ohm zijn te vervangen door 470 Ohm. Hiermee wordt in het filter zelf (iedere stage) meer overdrive verkregen. Met de mixer kan je die overdrive wegregelen d.m.v. de inputs zachter te draaien.
:geslaagd::mega:
 
Ik heb de mixer weerstanden verlaagd, dan kan je ze afzonderlijk 'driven'. Dit gaat op een gegeven moment clippen, maar dat vind ik niet zo erg.

Het mooie is dat je de ene OSC de andere kan laten wegdrukken, dit maakt het klankpalet velen malen groter!

De eerste mod die ik ooit deed, lang, lang geleden was deze in een mono/poly. Nu vind ik alle ander Le mono/poly's maar zwak klinken.. :)

[EDIT] ik heb tegenwoordig ook 35ic's in mijn MS-20. Ook de drive mod is er nog.
 
@PWM:
Dan heb je 3 weerstanden van 100K verlaagd naar ?? K-ohm?
Je dat natuurlijk ook kunnen bereiken door enkel de feedback R74 te verhogen.
Maar goed, het gaat dus op de uitgang van de mixer clippen. Goed om te weten.
Daarmee overstuur je het filter nog niet (- of slechts een beetje ?).
Eerst volgende keer dat ik een MS-20 in reparatie krijg zal ik eens met de klant overleggen of ik dat experiment met de filter mag doen.
 
R75 en R77 heb ik verlaagd, de exacte waarde weet ik niet meer. Zal wel veel te laag zijn, mij kennende.. :)
In eerste instantie had ik R74 verhoogd maar toen kreeg ik best wat ruis als de VCO mix pots dicht stonden. Dat is nu neewaarloosbaar.

Ik zal snel eens kijken hoe en of het filter overstuurt en een geluidsfragment uploaden. Ik heb deze mod vlak na de 35 IC mod gedaan, hierdoor heb ik er nog niet zo op gelet.
 
Alles staat of valt bij de juiste dimensionering van de componenten.
Het laatste woord is hier nog niet over gezegd.
We zulle zien wanneer ik een MS20 klant krijg met LM 13700 Filters en ik mag gaan exprimenteren.
Ik zal mijn bevingdingen zeker met jullie delen.
 
Ke hebt theoretisch natuurlijk gelijk. Maar ik kan me niet zo storen aan een beetje sloppy ontwerp.
Ik vind nieuw analoog meestal irritant precies en levenloos saai...

Ik heb een weerstand na de mixer verwijderd, er een pot in gehangen en ben toen gaan pielen en muziek maken met die pot er aan de zijkant uithangend. Zo ben ik aan de waarde gekomen die mij bevalt.
Ik doe dit vaak met mods, eerst tijdelijk aanbrengen om in de praktijk te ervaren of ik hem gebruik en hoe ik hem uiteindelijk wil hebben.
 
Even een snel in de woonkamer geschoten sfeerplaatje om de boel wat wakker te schudden hier :) Heb van het weekend dan toch een tweede SQ-10 in huis gehaald en die ben ik even aan het testen.

Of nou ja, testen....is ook maar een excuus. Dat ding is gewoon helemaal okee maar het blijft heerlijk om er mee te pielen natuurlijk :D

attachment.php
 

Attachments

  • 20161005_122013.jpg
    20161005_122013.jpg
    88 KB · Bekeken: 129
Ik zou graag eens een for dummies MS20/50/sq10 les krijgen :)

Zeker van de MS-20 zijn heel veel voorbeeldfilmpjes te vinden op YouTube met instellingen en uitleg over het patchen. Daar heb je volgens mij verder niemand voor nodig want die filmpjes zijn vaak erg leerzaam.

Maar ook de SQ-10 en MS-50 zijn eigenlijk helemaal niet moeilijkā€¦.het begint in ieder geval met de handleidingen die online te vinden zijn. Qua moeilijkheidsgraad valt het echt ontzettend mee. Enige kennis van audio- en modulatiesignalen gekoppeld aan een logische denkwijze is natuurlijk handig. Maar als je dat allemaal niet zou hebben dan kan je ook gewoon lekker experimenteren, want er kan weinig misgaan.

Hoewel je met de MS-serie leuke dingen kan doen is het qua complexiteit niet te vergelijken met bijvoorbeeld een Serge modular, waar natuurlijk ook veel meer mee kan.
 
Ik zou graag eens een for dummies MS20/50/sq10 les krijgen :)

De sleutel tot de MS-20 is begrijpen dat de external signal processor behalve als external signal verragger en beperkte CV converter ook inzetbaar is als:

- Statische VCA, zoals de modwheel
- Extra high/lowpassfilter zonder resonantie
- Extra envelope
- Extra trigger
 
De sleutel tot de MS-20 is begrijpen dat de external signal processor behalve als external signal verragger en beperkte CV converter ook inzetbaar is als:

- Statische VCA, zoals de modwheel
- Extra high/lowpassfilter zonder resonantie
- Extra envelope
- Extra trigger

En overdrive / distortion :)
 
Bandpass esp out naar esp zal ook lekkere feedback noise genereren vanuit de Amp esp out.
De feedback kan gefilterd worden en geeft echt een uniek soort noise. Vooral lekker als je het als cv bron gebruikt voor de filter of sample and hold
 
Je bent welkom , kan je wel wat ms20 les geven
Woon enigszins in de buurt denk ik

Ben trouwens zelf op zoek naar betaalbare goede ms50, tips welkom
 
Ms-20 patch tip:

Maak een feedbacklus door de bandpass out van de esp naar de input van de esp te leiden. Met de hp en lp filters kan je de toonhoogte (frequentie) van de feedback aanpassen. De pre filter out van de esp is dan een hele fijne audio rate modulation source voor bv osc of filter voor leuke FM-ish sounds :)
 
Bandpass esp out naar esp zal ook lekkere feedback noise genereren vanuit de Amp esp out.
De feedback kan gefilterd worden en geeft echt een uniek soort noise. Vooral lekker als je het als cv bron gebruikt voor de filter of sample and hold

Goed idee bloc (en ook tbn)....daar was ik nog niet opgekomen en dat ga ik binnenkort eens uitproberen.

Toch vraag ik me wel een beetje af of dit niet schadelijk is voor het circuit ivm de hoge levels (die natuurlijk ook niet echt te temmen zijn). Of hoef je je daar geen zorgen over te maken?
 
Goed idee bloc (en ook tbn)....daar was ik nog niet opgekomen en dat ga ik binnenkort eens uitproberen.

Toch vraag ik me wel een beetje af of dit niet schadelijk is voor het circuit ivm de hoge levels (die natuurlijk ook niet echt te temmen zijn). Of hoef je je daar geen zorgen over te maken?


De enige input waar je een beetje op moet letten is de Ext. Sig. In op de 20. Er staat ook 3vpp onder..
Volgens mij kan er verder weinig misgaan.
 
Back
Top