De Grote Korg MS10 / MS20 / MS50 / SQ10 / MSmini Thread

MonoTron

Initiating Sequence..
Lid sinds
13 januari 2004
Berichten
6.104
Locatie
de paddestoel op m'n teen
Ik weet het. Hiermee schop ik weer tegen te veel schenen met de zoveelste "De Grote..." thread. En zeker omdat het over de MS serie van korg gaat.

Maar toch...

Er zijn veel threads over de MS synthjes, maar aangezien m'n MS20 net is binnengekomen valt me op dat alle nuttige info nogal verspreid over al deze threads staat. Vandaar dat ik dacht, laten we het eens bij elkaar zetten.

MS20
- De MS20 is door de pitchtracking input ook te gebruiken als gitaarsynth of simpele voice synth
- Wanneer je een jack kabel maar half in de cutoff freq van de HPF en LPF steekt, wordt het filter beïnvloed door zowel envelope 2 als een externe modulator.
- Ook al zijn de korgs aan te sturen via Hz/oct. De 'total' en 'freq' inputs op het patchboard zijn op V/oct ingesteld (op de MS10 staat er zelfs 'oct/volt' bij de 'freq' input). Met de EG1/Ext pot kan je dan de tuning instellen. Je kan wat last hebben van osc drift, maar het werkt wel.

MS10
- Op de MS10 kan je de osc niet uitzetten, dus je kan niet 'alleen' het filter horen.
- Op (o.a.) de MS10 heb je Ext Signal In. Hiermee kan je andere audio door het circuit van de MS10 routen. Je kunt alleen de VCO niet uitzetten, dus je hoort altijd het externe signaal + de VCO.
- Beide bovenstaande problemen kun je voorkomen door in de VCO sectie de Pulse waveform te kiezen en de PW/PWM knop helemaal open te draaien.
- Op de MS10 en MS50 heb je wel PWM, op de MS20 heb je alleen en PW pot, maar geen PWM.


Handige sites
http://www.geocities.com/SunsetStrip/Pit/1208/
http://www.korganalogue.net/korgms/manuals/ms20/20o01.html
http://www.analogue.org/mr/ms20/
 
Ms-50

Ms-50

De MS-50 heeft twee VCA's en een inverter, dus je kunt hem ook als stereobeeldmodulator gebruiken.

De MS-50 heeft maar een VCO, maar die heeft wel een uitgang per golfvorm. Met een zelfoscillerend filter, een divider, te gebruiken als suboscillator en een ringmodulator en ruis heb je zelfs 5 signaalbronnen (al kun je natuurlijk alleen het filter en de VCO van elkaar verstemmen). Misschien laat ik binnenkort eens een voorbeeldje horen, waarvan ik vermoed dat deze als ROM golfvorm in de M-1 is terechtgekomen.
 
De PWM input mod voor een MS-20 is sneller gemaakt dan een ham/kaas tosti.

Verder hebben ze of KORG-35 ic's oudere modellen of OTA based filters latere modellen. Ik vind de 35 ic filters vetter.
De SQ-10 is zeker een aanwinst voor een MS collectie (of andere annaloge setup.
Goed idee deze thread ik ben wel een MS fan.
groet,
Maarten
 
Eigenlijk moet er nog wel voor de vorm even vermeld worden dat er ook nog een MS01, MS02, MS03 en MS04 zijn.
Handige kastjes.

MS01 is een CV pedaal waardoor je met je voet iets kan bedienen.
Erg handig als je de MS20 (of X911) als gitaarsynth gebruikt.
MS04 is een uitgebreide MS01 met LFO, Sample/Hold, Glissando erop.
MS02 is een Hertz/volt naar Volt/Oct en vice versa converter.
MS03 is het analyzer gedeelte van de MS20 in een los kastje.
 
Dat van die filter is een goede om op te letten bij aankoop. Mijn broer heeft een later model ms-10 gehad zonder die 35 IC. Die filter was veel minder rauw (lees schreeuwend) dan de MS-10 die ik heb met de 35 IC. De kleur was ook antreciet grijsachtig itt de pikzwarte van mij. Die PWM opengooien is idd de oplossing om de VCO niet te horen als je iets door de filter wil halen. Hij moet echter wel continue getriggererd zijn. Dit is makkelijk op te lossen door de Decay en de Release vol open te zetten en in de trigger input een monojack te stoppen die doorverbonden is. (je kunt ook een stukje ijzerfolie om het uiteinde van de jack frommelen).

Het aansturen via CV let nauw. Mijn pulse plus die Hz/V out heeft gaat er bijv niet heel nauwkeurig mee om. De doepfer MCV-8 ook niet tenzij je voor de V/oct oplossing gaat die hierboven beschreven met die EG/EXT tune (die moet op ongeveer driekwart staan), maar die oplossing is echt te brak; dan blijf je tunen tot je een ons weegt. De syntechno teebee werkt wel echt subliem. 4 cv/gate out en een perfecte Hz/V tracking.

De MS is een synth die bij mij nooit meer mijn huis verlaat. Van alle analoogjes die ik heb staan vind ik deze gewoon het meeste een 'eigen karakter' hebben.
 
De syntechno teebee werkt wel echt subliem. 4 cv/gate out en een perfecte Hz/V tracking.

Dit kan ik beamen. Ik werk al jaren met een Teebee MK1 voor mijn ms-jes. Werkt prima en is niet te duur.


De MS is een synth die bij mij nooit meer mijn huis verlaat. Van alle analoogjes die ik heb staan vind ik deze gewoon het meeste een 'eigen karakter' hebben.

Ook mee eens ;)
 
hoe ?



vanaf welk nummer ?
zou ik nou ook wel eens willen weten. heb ca 5 ms20 gehad vanaf 1980, eigenijk nooit opgevallen dat immense verschil.
zou iemand hier eens z'n licht op willen laten schijnen en aangeven vanaf ca welk serienummer de nieuwe filters erop zitten , eventueel ook eens graag enige mp3'tjes om voor eens en altijd deze stellingen verder te onderbouwen. vind het nu eigenlijk een beetje te zweverig vinden. facts graag !
 
zou ik nou ook wel eens willen weten. heb ca 5 ms20 gehad vanaf 1980, eigenijk nooit opgevallen dat immense verschil.
zou iemand hier eens z'n licht op willen laten schijnen en aangeven vanaf ca welk serienummer de nieuwe filters erop zitten , eventueel ook eens graag enige mp3'tjes om voor eens en altijd deze stellingen verder te onderbouwen. vind het nu eigenlijk een beetje te zweverig vinden. facts graag !

Enige manier om te weten of het met een korg-35 IC is of niet, is door het linker zijpaneel los te schroeven en te kijken of er een extra filterbord op de main print gemonteerd zit. Deze zonder print zijn met korg-35, deze met print zijn met lm13600 filter. Fabeltjes zoals schroefje of niet in het lege vca gedeelte op het frontpaneel moet je niet geloven en serienummer vanaf wanneer deze met lm13600 filter gemaakt werden is niet bekend.

ps: Ik zoek zelf nog steeds een ms-20 met de nieuwe zwakkere filter. Waarom? Ik wil een nieuw filterbord ontwerpen dat het oude vervangt, zodat deze terug klinkt als een korg-35 versie.
 
ps: Ik zoek zelf nog steeds een ms-20 met de nieuwe zwakkere filter. Waarom? Ik wil een nieuw filterbord ontwerpen dat het oude vervangt, zodat deze terug klinkt als een korg-35 versie.

Dan heb ik hier wat nuttige info voor u.
korg35schematic.jpg
Bekijk bijlage MS20_study.pdf

succes ermee.

En om PWM op de 20 te modden moet je gewoon de schema´s van de 10 en de 20 vergelijken. Je ziet het meteen

groet,
Maarten
 
Leuke thread dit :okdan: De Korg MS-serie is een van mijn favorieten, vooral inderdaad door het karakter van die bakken. Ook al zijn ze natuurlijk niet perfect en kan ik me sommige kritieken wel voorstellen. Jammer is bovendien dat de prijzen ervan zo omhoog schieten de laatste tijd, ook al is het ergens misschien wel te verwachten (geldt natuurlijk voor veel analoogjes).

Ik heb zelf de MS-20, MS-50 en de SQ-10 en je kunt daarmee al echt veel experimenteren en uiteraard heel veel lol hebben. En dat is waar synths voor gemaakt zijn, toch? :) Veel tips heb ik op dit moment niet; ben helaas ook wat ziek en heb niet veel zin om na te denken :D Maar ik plaats wel even een link naar een track die ik gemaakt heb met de MS-50 en de SQ-10, dat past wel in dit draadje denk ik.

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=85908&highlight=ms-50
 
:duivels: een Korg ms-20 is maar een zwak broertje van de ms-10 versie :duivels:.het is niet tevergelijken met software versie wat ook leuk klinkt ,maar als je de echt er naast hoort dan weet je pas wat ik bedoel. laatst was ik een beetje aan het jammen met analoog spul en ik was op een gegeven moment verbaasd dat er zo geweldig geluid uit een ander bakkie kwam ik kon het bijna niet geloven , tot ik er achter kwam dat het bakkie midi noten aan het verzenden was naar mijn korg ms-10 instrument dus echt wel dik dus. ik ben het daarom helemaal eens met TIJS :okdan: daarom staan er hier ook twee :luv: vind het ook wel een leuke vorm hebben (echt een lab instrument :D ) snap eigenlijk niet waarom een ms-20 twee keer zo veel moet kosten als een ms-10 het zal wel aan mij liggen denk ik. ik stuur ze aan met een rees little mvc werkt echt te gek. maar wel eigenlijk weer te duur allemaal ( andere kopen daar een hele gitaarset met versterker voor (voor de prijs van een midi to cv )
 
Laatst gewijzigd:
Weer leuke tips allemaal :okdan:

Wat me erg opvalt bij de ms20 is dat de PW knop op 3 kwart er al voor zorgt dat osc1 uitvalt. Hierdoor is het bereik een stukje kleiner.
Nu kan ik natuurlijk wel aan die pot gaan zitten draaien, maar dat doe ik toch nog maar even niet.

Heeft er iemand met succes de trimpots van de filters / PW / etc. aangepast?

Verder ben ik zeer benieuwd naar ervaringen van mensen die de MSxx aansturen met volt/oct.
 
De PWM input mod voor een MS-20 is sneller gemaakt dan een ham/kaas tosti.

Verder hebben ze of KORG-35 ic's oudere modellen of OTA based filters latere modellen. Ik vind de 35 ic filters vetter.
De SQ-10 is zeker een aanwinst voor een MS collectie (of andere annaloge setup.
Goed idee deze thread ik ben wel een MS fan.
groet,
Maarten

Heb je ze bijde naast elkaar gehad ? :D
 
Dan heb je waarschijnlijk een 10 met 35ic filter en een 20 met OTA based filter gehoord.
Mijn 20 heeft helaas een OTA filter en dat klinkt idd lang niet zo vet als een 35. Dat word weer knutselen dus.

groet,
Maarten

ik weeteigenlijk niet of er zoon filter er in zit.. ik heb ze wel opgedraait maar kon het niet vinden ...een heeft er wel een soort mod met een m047 ding maar weet niet of dat wel hoort

een heeft serrienr 13543x deze vindt ik de mooiste klinken
de andere serrienr 13883x
 


een heeft serrienr 13543x deze vindt ik de mooiste klinken
de andere serrienr 13883x



hierbij dan maar een voorbeeld. :D niet samplen allemaal
copy.r. bij dre 8o
 

Attachments

  • drumsynth(f) .mp3
    671,6 KB · Bekeken: 159
Laatst gewijzigd:
Back
Top