Solina String Synthesizer

Ben al 6 pagina's lang benieuwd naar geluiden van de SSS...
Of blijft het weer bij gepraat? ;{
 
Sja, toen ik er nog 1 had, vond ik m niet bijzonder genoeg om er geluiden van te sampelen. Hoewel ik m wel in wat muziek heb gebruikt, komt het geluid wel door een effectenbak en tesamen met andere geluiden. Dan is ie weer niet op zichzelf te horen.

Zucht... Dat ding heeft toch wel een heerlijk geluid!
 
hij zal toch wel veel meer kunnen dan een string ensemble?
 
ja, synthesizeren :)

Er zit een synthesizer in die 4 golfvormen en een ruis heeft, een self oscilerend filter met envelope, portamento, auto key en je kunt de strings uit de ensemble ook door het filter halen.

Zo, even een stukje uit een nummer dat ik ooit heb opgenomen. Excuus voor de lelijke hihats vast.
De solina stringsynthesizer is de lead die je hoort.
 

Attachments

  • Guitar2.mp3
    1,1 MB · Bekeken: 178
Laatst gewijzigd:
Er zit een Arp 2600 VCO, VCA en VCF in het explorer paneel..Identiek als in de Little Brother, Arp Explorer. Klinkt aardig dik if you ask me en als je de Solina door het filter gooit dan klinkt het heerlijk jaren 70 (denk foute horrorfilms..)
 
Goed werk, makker! Als je daarmee nog eens op een podium gaat staan dan krijg je allemaal bewonderende blikken....van de kenners natuurlijk!
 
Hallo,

ik ben een totale synth-leek; maar heb door een gelukkig toeval een solina c112 arp explore home organ in handen gekregen.
Het ding is in goede staat en is zo goed als niet bespeeld; maar heeft in de loop der jaren wel wat stof verzameld.
Ik vroeg mij af of er hier mensen zijn die mij wat op weg kunnen helpen om haar 1: stofvrij en weer goed speelbaar te krijgen en 2: te leren bespelen, want zoals gezegd ik ben een totale leek.
Ik weet helemaal niet wat ze kan, hoeveel ze waard is etc...,
alle tips, handleidingen, opleidingen, ... kortom alles is welkom
Alvast geweldig bedankt om mij te antwoorden,

Groeten,
een vintage-synth-addict in de maak,
 
Welkom op het synthforum ;)

Leuk als je er de ruimte voor hebt.

'k Vrees dat ie niet veel waard is, wees eerlijk dat ding is gewoon vreselijk lelijk en lomp 8D8D=)

Er zijn mooie klanken uit te krijgen, alle secties zijn bruikbaar.

Stof moet je niet druk over maken, je kan het wat wegblazen oid.

Let op met stofzuigers, statische elektriciteit kunnen de elektronica beschadigen.

suc6 :baco:
 
Solina C112s

Solina C112s

Hallo,

ik ben een totale synth-leek; maar heb door een gelukkig toeval een solina c112 arp explore home organ in handen gekregen.
Het ding is in goede staat en is zo goed als niet bespeeld; maar heeft in de loop der jaren wel wat stof verzameld.
Ik vroeg mij af of er hier mensen zijn die mij wat op weg kunnen helpen om haar 1: stofvrij en weer goed speelbaar te krijgen en 2: te leren bespelen, want zoals gezegd ik ben een totale leek.
Ik weet helemaal niet wat ze kan, hoeveel ze waard is etc...,
alle tips, handleidingen, opleidingen, ... kortom alles is welkom
Alvast geweldig bedankt om mij te antwoorden,

Groeten,
een vintage-synth-addict in de maak,

Dag Frankey,

Proficiat met je aankoop. Een aantal jaren geleden heb ik ook zo een orgel gehad, maar die van mij was in een verschrikkelijke staat. Ik heb het orgel gesloopt, werkelijk compleet uit mekaar gehaald. De onderdelen heb ik bewaard : Toetsenbord, prints, en natuurlijk het hele ARP explorer gedeelte. Zelf heb ik een Solina String Synthesizer en een Eminent Unique 310. Ik bewaar de onderdelen als wisselstukken.
Heb je de C112 of de C112s? Volgens mij moet het de C112s zijn?
De waarde van het orgel, die van mij had ik destijds opgehaald voor 50 ā‚¬. Wie weet als je hem gerestaureerd hebt? Zelf zou ik mijn energie dan eerder in een te restaureren Unique 310 steken. Het is een hele klus zo een orgel terug speelklaar maken. Bovendien is zo een groot orgel een beetje lomp als je hem voor de capaciteiten van een ARP explorer wil gebruiken. Dan is een gewone ARP explorer interessanter denk ik. Maar toch, veel plezier er mee!

Groeten,

Lt
 
thx voor jullie reacties,

ik zal haar dit weekend eens helemaal uitblazen;
Ik heb de indruk dat de staat toch niet zo geweldig is; vooral van de explore dan; ik krijg er alleen geluid uit als de self-oscillator bijna helemaal vanboven staat;
mss is dit wel te wijten aan het stof dat zie ik dan nog wel;
ik heb ook de indruk dat de schuivers (potmeters?) niet zo goed meer werken; maar naar het schijnt mag ik hier zeker geen contactspray gebruiken; andere tips?
ik ben niet van plan hem te verkopen, maar zou graag weten of het de moeite is er geld in te steken om ze in orde te laten stellen;:mega:
 
nou, aangezien het ding toch wel zoĀ“n 1200 euro waard is, kan je flink herstellen.

als je in de buurt van castricum zit, dan kan ik het voor je doen.

:koffie:
 
Een C112s orgel lijkt me door zijn lompigheid echt geen 1200 euro waard. Het gaat hier even niet over de solina string synth he Jeroen. :)

Maar als je er thuis plaats voor hebt, dan blijft het een heel mooi orgel dus kan je er wel wat geld tegenaan smijten om te herstellen.

Aangezien het een lomp orgel is, is de waarde "wat de gek ervoor geeft". Maar echt veel zal dat niet zijn vrees ik.
 
die c112 is toch identiek aan de string synth?
volgens mij zelfs minder van gebouwd en de redenatie "omdat ie zo zwaar is is ie minder waard" vind ik erg vreemd, gezien het gewicht van een cs80 of een hammond b3 de prijs echt niet naar beneden haalt.

weet iemand trouwens of t mogelijk is de string/synth sectie uit die c112 te halen en in een module/losse synth te maken?
 
Een C112 is niet identiek aan een string synth. Er is zelfs geen link.

Als je de C112s bedoelt is er wel een link.
De C112s is een orgel waar een ARP Explorer in verwerkt zit.
De C112s bevat geen solina string ensemble!

Een solina string synthesizer daarentegen is een samensmelting van een solina string ensemble en een ARP Explorer.
 
die c112 is toch identiek aan de string synth?
volgens mij zelfs minder van gebouwd en de redenatie "omdat ie zo zwaar is is ie minder waard" vind ik erg vreemd, gezien het gewicht van een cs80 of een hammond b3 de prijs echt niet naar beneden haalt.

weet iemand trouwens of t mogelijk is de string/synth sectie uit die c112 te halen en in een module/losse synth te maken?

Er is geen volwaardig lichtgewicht alternatief voor een CS80 of B3. Wel voor de C112s, namelijk de Arp Explorer. "verkoop het orgel en koop een Arp Explorer" is daarmee meteen ook het antwoord op je laatste vraag.
 
k bedoel indd de c112s
ik heb t orgel nog niet maar waarschijnlijk wel binnenkort. die explorer is toch tamelijk moeilijk te vinden of niet?
verder, ik heb een solina string ensemble. is t mogelijk de explorer uit dat orgel te trekken en of, tot zelfstandig unit/cv gestuurd te maken dan wel te combineren met de string ensemble?
 
Dan volgt hij niet het toetsenbord, kan wel getriggered worden
Heb 2 maal stringsynthesizer gehad ( en 5 maal stringensemble) , vond arp niet zo indrukwekkend: moest goed worden onderhouden anders klinkt hij vals / toetscontactproblemen . Heb daarna zelf voorkeur gegeven aan combi stringensemble en roland sys101, filter past er erg goed bij.
 
heb jaren geleden er een gekocht in combinatie met een arp axxe voor een mooie prijs liggen eigenlijk nu maar te staan dus zullen ook waarschijnlijk op de marktplaats gaan belanden.
 
Back
Top