Solina String Synthesizer

Werkelijk in een pracht staat :kroon:
Nieuw hout?


Heb je het 'inwendige' ook weer goed aan de praat gekregen?


Het is inderdaad nieuw hout.
Ik had alles in detail opgemeten en uitgetekend. Dan heb ik een schrijnwerker gevraagd om de kist zo precies mogelijk na te maken.

Inwendig is ook alles terug in orde :

- Schakelaars zuiver gemaakt
- Lineaire pots zuiver gemaakt
- Contacten drukknoppen gecleand
- Alle toetscontacten gereinigd
- Toetsen opnieuw uitgelijnd

Het synthesizer gedeelte heeft een aparte rij toetscontacten.
De toetscontacten van dit synthesizer gedeelte waren veel hardnekkiger om te reinigen dan die van het strings gedeelte. Ik heb met een schroevendraaiertje de oxide op sommige plaatsen moeten wegkrabben wanneer contactspray onvoldoende was. Hiervoor had ik ook jouw thread over de 'eminent unique 310' geraadpleegd (tip van wouw).

Uit voorzorg had ik een C112s orgel gekocht om wisselstukken te hebben, maar heb ze eigenlijk niet nodig gehad. Alleen de knob caps heb ik daarvan overgenomen.

Alles werkt prima nu.

SSS_007.jpg
 
Erg mooi gedaan luitenant, mijn complimenten.
Jammer dat Eminent in z'n ontwerp geen fatsoenlijke handgrepen heeft voorzien, het verplaatsen van dit beest is niet eenvoudig. Je hebt desondanks het originele ontwerp gehandhaafd, dat zou ik ook zo gedaan hebben. Veel plezier met deze zeldzame combinatie !

En je weet het, midi-in behoort tot te mogelijkheden...
 
Solina string synth midi

Solina string synth midi

Erg mooi gedaan luitenant, mijn complimenten.
Jammer dat Eminent in z'n ontwerp geen fatsoenlijke handgrepen heeft voorzien, het verplaatsen van dit beest is niet eenvoudig. Je hebt desondanks het originele ontwerp gehandhaafd, dat zou ik ook zo gedaan hebben. Veel plezier met deze zeldzame combinatie !

En je weet het, midi-in behoort tot te mogelijkheden...


Hoi Wouw, ook al vroeg wakker. Belangrijke dag vandaag hé :-)
Zou hem ook graag laten midificeren. Waar heb je de midi-aansluitingen laten plaatsen? Heb je meer info over hoe de midi-kit functioneert, en wat de installatie inhoudt?
 
Laatst gewijzigd:
De midi in en thru poorten zijn aangebracht rechts in de achterzijde, naast de uitsparing voor de audio outs.
In de uitsparing voor de audio outs is de gate out vervangen door een led (learn-functie midikit tbv automatsche kanaal-herkenning) en de trig-out vervangen voor een drukknopje (om de learnfunctie te aktiveren en om aan te geven vanaf welk nootnummer de solina moet reageren).

De trig-out en gate-out waren oorspronkelijk bedoeld om de envelope-generators van een ARP-synth te triggeren, bv de ARP2600. Die wil ik tzt weer opnieuw aanbrengen (aansluitingen zitten nu los in de kast), al vraag ik me af of ik er iets mee gaan doen.

Alleen het stringgedeelte reageert op midi, dus niet de bas- en synth sectie. Dit zou misschien wel kunnen, maar alleen al voor het string-deel moest er ontzettend veel gesoldeerd worden (toch, Mark ?) en wellicht een dubbelvoudige midikit in moeten. Ik neem aan dat intern de synth-sectie wel afgetakt kan worden zodat er een midi/cv interface op aangesloten kan worden. Zat dat op de explorer standaard erop ?

Ik zie je misschien vanavond bij Jarre, heb er zin in !
 
erg mooi gereviseerd.
heb ooit een stringsynth verkocht aan een zwitsers synthmuseum
de draaiknopjes zitten ook op meerdere solina orgels.
 
Wauw mooie revisie..

Heb zelf slechts een sse, gebruik m weinig maar waardeer em erg :)
 
De midi in en thru poorten zijn aangebracht rechts in de achterzijde, naast de uitsparing voor de audio outs.
In de uitsparing voor de audio outs is de gate out vervangen door een led (learn-functie midikit tbv automatsche kanaal-herkenning) en de trig-out vervangen voor een drukknopje (om de learnfunctie te aktiveren en om aan te geven vanaf welk nootnummer de solina moet reageren).

Is deze kit nog steeds te bestellen dan?
Ik vond laatst een online manual om hem in te bouwen van dezelfde kitr als waar jij het over hebt denk ik. http://www.moregraphics.nl/solina/
Ik heb hun laatst een mailtje gestuurd maar helaas nog geen antwoord ontvangen.

groet,
Maarten
 
Is deze kit nog steeds te bestellen dan?
Ik vond laatst een online manual om hem in te bouwen van dezelfde kitr als waar jij het over hebt denk ik. http://www.moregraphics.nl/solina/
Ik heb hun laatst een mailtje gestuurd maar helaas nog geen antwoord ontvangen.

groet,
Maarten


Dag Maarten,

Op de website staat : 'Deze solina midikit is sinds geruime tijd niet meer leverbaar'. Hun website is blijkbaar de laatste keer gewijzigd op 18/01/2003.
Volgens hun info kon deze kit ook toegepast worden op de eerste modellen van de solina, dus normaal gezien ook op de string synthesizer. Misschien willen ze de schema's vrijgeven en is de print zelf na te maken? Er staat ook een telefoonnummer op de site.
 
Die schema's zijn geruime tijd terug al overhandigd. Ze zijn bij forumlid lil'markie terecht gekomen welke er, met de nodige aanpassingen, een soort van universele midikit van heeft gemaakt. Die kit zit nu in mijn string synthesizer en is in aangepaste vorm ook in andere instrumenten te plaatsen. Ik meen dat SCD er één in zijn PS3100 heeft zitten. Voor meer info dus even bij lil'markie informeren.
 
Hoi,

Ik ben geloof ik de maker van dat kitje destijds. Inderdaad niet meer leverbaar. Maar als iemand de schema's en de code wil hebben, be my guest en PB me.
 
Hier staat bij mij ook al een jaartje of 3, 4 een solina string synth.
Het synth-gedeelte kraakt en werkt nog maar half.
Het string-gedeelte werkt nog perfect.
Ik zit nu te denken of ik hem moet gaan reviseren.
Wat kost dat ongeveer?
 
String synth

String synth

Hier staat bij mij ook al een jaartje of 3, 4 een solina string synth.
Het synth-gedeelte kraakt en werkt nog maar half.
Het string-gedeelte werkt nog perfect.
Ik zit nu te denken of ik hem moet gaan reviseren.
Wat kost dat ongeveer?

Dag Aestrid,

Bij mij werkte het string gedeelte ook nog goed. Aan het synthesizer gedeelte was bij mij ook het meeste werk.
Ik heb er heel wat uren ingestoken. Het toestel heeft een half jaar open gelegen, maar ik heb er dan ook sporadisch aan gewerkt als ik tijd had. Het cleanen van de toetscontacten is zeer tijdrovend, je moet de oxide van elk contactveertje en contactstaaf zuiver krabben. De prints van het synthesizer gedeelte heb ik een zeepbad moeten geven om het vuil uit de lineaire potmeters te krijgen. Veel verbindingen zijn niet van stekkers voorzien, dat wil zeggen lossolderen, en vastsolderen. Hangt er natuurlijk vanaf in welke staat die van jou is, of dit nodig zou zijn.

Het synthesizer gedeelte is identiek aan dat van een ARP explorer.

Een string synthesizer vind ik ieder geval de moeite waard om op te knappen.
In welke staat is de houten behuizing? Heb je foto's?

Lt
 
Mooi werk hoor ik heb alleen wel gehoord dat het schoonkrabben blijft komen. Omdat de oxidatie terug blijft komen. Dat is de enigste reden waarom ik dat niet bij mijn kawai 100f doe, maar misschien vergis ik mij wel. Dan hoor ik dat graag.
 
reparatie denk zo'n 300€ misschien minder. wil hem ook wel overnemen maak ik hem schoon en wat verder nodig is.
 
Mooi werk hoor ik heb alleen wel gehoord dat het schoonkrabben blijft komen. Omdat de oxidatie terug blijft komen. Dat is de enigste reden waarom ik dat niet bij mijn kawai 100f doe, maar misschien vergis ik mij wel. Dan hoor ik dat graag.

De toetscontacten in de string synthesizer zijn verguld. Ze zijn bovendien identiek aan de toetscontacten van een eminent unique 310.
Van mijn goede vriend ‘wouw’ weet ik dat hij twee jaar geleden de contacten gereinigd heeft van zijn 310, en dat die nog prima spelen.

Een nieuwe synth gaat na verloop van tijd ook slechte contacten vertonen. Er niets aan doen omdat het toch terug komt gaat zeker niet helpen.

Caig heeft een spray ‘Deoxit Gold’ die goudcontacten beschermt, maar ik heb het nog niet uitgetest. Als je even googlet, vind je de info.
Ik heb wel de gewone contactspray van Caig uitgetest omdat die kunststof niet aantast, maar die heb ik snel terug aan de kant gezet omdat mijn ondervinding is dat de contactoxidatie helemaal niet loskomt. Bij mijn goeie ouwe ‘Kontakt 60’ van ‘Kontakt Chemie’ is dat wel het geval, maar dan moet je wel even oppassen dat je geen kunststof meesprayt.
 
reparatie denk zo'n 300€ misschien minder. wil hem ook wel overnemen maak ik hem schoon en wat verder nodig is.

Dat zou dan overeenkomen met een uurloon van 3€/uur =( denk ik in mijn geval als ik even terug reken. Een ervaren synthesizer reparateur zal waarschijnlijk wel sneller zijn dan mij. Een string synthesizer is alles behalve service-vriendelijk.
 
Ik geloof nooit dat die contacten in de kawai 100f verguld zijn(volgens mij gewoon koper). Hij nl uit 1977, maar wel een hele toffe synth. Bij mijn russiese string heb ik geen last van oxidatie maar w/s kapotte flatcabel.
 
Back
Top