Roland Sh-101 Vraagjes

Resonance

Turn up the reso!
Lid sinds
30 september 2002
Berichten
4.738
Heb t internet afgezocht naar handleidingen en kon niks vinden zonder dat je ervoor moest betalen..
Roland site zelf doet nogal vaagjes tijdens registreren dus dat was ook geen succes..

eerste vraag: heeft misschien iemand een handleiding in .pdf o.i.d. voor me?

zo niet, wil iemand zo vriendelijk zijn me wat dingetjes uit te leggen? :)

als eerste: Hoe werkt de sequencer?

waar ik tot zover achter ben gekomen kun je t tempo regelen met de modulation schuif, en kies je een sequence door de load knop ingedrukt te houden, en dan in t eerste oktaaf op t keyboard een toets in te drukken
correct me if im wrong, loop ook maar wat aan te prutsen nu..

ik wil iig graag zelf sequences maken nu, maar ik kom er niet uit

als tweede: hoe krijg ik de arp aan?

als ik op die up/down etc. knoppen druk gebeurd er niks (behalve dat de lichtjes aan gaan), ook niet in combi met een toets

ohja.. laatste vraag:

er zit een aansluiting op de SH gat is zo groot als voor een grote jack plug.. er staat bij: EXT CLK IN
dit lijkt me aansluiting voor een externe (midi?) clock? wat voor iets moet hier in?
 
Origineel geplaatst door richard2000
en die arp, gewoon hi lo indrukken en dan de toetsen ingedrukt houden die je wil horen

mja t leek mij ook al dat t zo zou moeten werken.. maar dit werkt dus niet.. arp kapot?
 
Re: Roland Sh-101 Vraagjes

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
Heb t internet afgezocht naar handleidingen en kon niks vinden zonder dat je ervoor moest betalen..
Roland site zelf doet nogal vaagjes tijdens registreren dus dat was ook geen succes..

eerste vraag: heeft misschien iemand een handleiding in .pdf o.i.d. voor me?

zo niet, wil iemand zo vriendelijk zijn me wat dingetjes uit te leggen? :)

als eerste: Hoe werkt de sequencer?

waar ik tot zover achter ben gekomen kun je t tempo regelen met de modulation schuif, en kies je een sequence door de load knop ingedrukt te houden, en dan in t eerste oktaaf op t keyboard een toets in te drukken
correct me if im wrong, loop ook maar wat aan te prutsen nu..

ik wil iig graag zelf sequences maken nu, maar ik kom er niet uit

als tweede: hoe krijg ik de arp aan?

als ik op die up/down etc. knoppen druk gebeurd er niks (behalve dat de lichtjes aan gaan), ook niet in combi met een toets

ohja.. laatste vraag:

er zit een aansluiting op de SH gat is zo groot als voor een grote jack plug.. er staat bij: EXT CLK IN
dit lijkt me aansluiting voor een externe (midi?) clock? wat voor iets moet hier in?

Met die EXT CLK IN kun je de sequencer en arpeggiator triggeren met bijvoorbeeld de trigger outs van een 808.

Sequences moet je met het hele keyboard kunnen maken. Met de Hold kun je fijne 303 achtige slides maken als je een noot programmeert en een volgende noot programmeert met de Hold erbij. Of je gebruikt de Hold om een noot langer van lengte te maken. Staat ook wel in de handleiding denk ik.

Als de sequencer het doet moet de Arp gewoon werken lijkt me. Check even of je geen cv/gate inputs en Ext Clk In hebt aangesloten. Doet ie het dan niet, dan is ie naar de kadukestijnen denk ik.
 
Origineel geplaatst door SvV
Gevonden:

http://oldschoolsound.free.fr/manuels/Manuel du Roland SH101.pdf

Veel plezier :)

hey bedankt :)

volgens mij ben ik wel op die site geweest trouwens, kon niet echt wijs worden daar.. zelfs nu ik zeker weet dat die site de manual heeft lukt t me nog niet om m op die site te vinden :o:

arp is trouwens idd niet kapot .. maar werkt alles als je akkoorden gebruikt, waar ik dus niet aan gedacht had aangezien de synth 1 stemmig is

maar met de ext clk kun je dus niet echt je lfo aan midi syncen of wel?

iig bedankt voor de hulp ik kan weer vooruit :)
 
Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
hey bedankt :)

volgens mij ben ik wel op die site geweest trouwens, kon niet echt wijs worden daar.. zelfs nu ik zeker weet dat die site de manual heeft lukt t me nog niet om m op die site te vinden :o:

arp is trouwens idd niet kapot .. maar werkt alles als je akkoorden gebruikt, waar ik dus niet aan gedacht had aangezien de synth 1 stemmig is

maar met de ext clk kun je dus niet echt je lfo aan midi syncen of wel?

iig bedankt voor de hulp ik kan weer vooruit :)

Nee, LFO is standaard niet syncable. Is wel jammer hoor, want zonder "externe clock in" kun je wel leuke geluidjes krijgen als je een sequencje programmeert en een lfo op het filter gooit. Beide gaan dan uit van de dezelfde clock, namelijk de LFO-rate.
 
Origineel geplaatst door sander
Ja inderdaad hele keyboard. 3 oktaven zelfs met de transpose knop.

Inderdaad, zelfs met de transpose knop kun je het sequencebereik nog groter maken dan alleen het keyboard bereik van 2,5 octaaf.
 
Back
Top