Korg Minipops vs Univox

jgeers01

Analogue Age
Lid sinds
28 november 2004
Berichten
683
Locatie
Utrecht
Korg Minipops MP7. Cult? Ik vind van wel...

Op www.bluesynths.com staat een prachtige review en samples van de Korg Minipops MP-7. Ook een mooie foto van de print waarop specifieke outputs vermeld worden:

minipops7_trim.jpg


De Minipops is als eerste uitgebracht door Keio wat later Korg werd. Ook Univox bracht een gelijk uitziende Minipops op de markt met als type SR-95. Op internet zijn hier en daar geruchten te lezen dat de Univox anders zou zijn. Het leek me eerlijk gezegd sterk dat dat zo zou zijn, maar wat blijkt: beide modellen verschillen onderling wel degelijk. Niet alleen anders getuned, ook de patterns verschillen.

:eureka: Tot nog toe nog nergens eerder online te horen: een concreet bewijs dat beide -identiek ogende- machines verschillend klinken. Ik heb hiervoor samen met forumlid Wouw de getoonde machines op de foto gesampled. Met identieke instellingen hoor je steeds een aantal ritmes, eerste de Univox, daarna de Korg. Vervolgens hoor je de ritmes tesamen: op het linker kanaal de MP-7, op het rechter kanaal de SR-95.

Korg MP-7 versus Univox SR-95

Het is Wouw nog niet gelukt de klanken zodanig te tunen dat ze in de buurt van de Korg komen. Daarbij: met het verschil in patterns vermoed ik dat Univox bewust heeft gekozen voor een alternatieve Minipops. Vermoedelijk met onderdeeltjes van net even een andere waarde, en net even een ander contactje voor de patterns.

Minipopsen.jpg


Univox SR-95. Cult? Absoluut!

:kroon:
 
Laatst gewijzigd:
yooh geers intressante site hebje ...uitleg over de korg
is zo.n mp7 te syncen of trigeren ,..?

:engel: ik ruik modificatie ,..en wat kost tegenwoordig[asjemal vindt] zo,n mp7
:halleluja
 
Vettig mooie bakkies...dezelfde kapjes op de sliders als de Maxikorg 800DV, 900PS en Minikorg 700/s..Zeldzame shit aan het worden deze minipopsen......
 
Nou wacht eens...volgens mij eigenlijk alleen die van de 700/s dus want die kapjes zijn verchroomd en de rest niet...
Heb net die samples van die minipopsen beluistert en dat klinkt wel cool....lekker snappy en oldschool....
 
Helder verhaal Jan Pieter !

Ik heb behalve de versie met ovale gekleurde kapjes ook een Univox met rechthoekige kapjes. Er zijn ook minimaal 2 kleurvarianten van de opgedrukte tekst. Ik hoop deze week nog te kunnen ontdekken of de minipops7 met kleurstelling A anders klinkt dan een minipops7 met kleurstelling B.

Wat deze bakjes kosten ? Een mp7 tussen de 150 en 300 Euro vermoed ik, een Univox SR-95 tussen de 150 en 250 Euro.
Sommige klanken in de Univox wijken dus af van de mp7, andere klanken zijn gelijk. Die heel specifieke extra "JMJ" klanken (Quijada, Guiro en Tambourine) zijn identiek. Ik vraag me af of er andere modellen minipopsen zijn met dezelfde klanken ?

Bovendien ben ik erg benieuwd en wil ik dus laten uitzoeken wat de technische verschillen zijn en of bv de Univox met een kleine modificatie tot een minipops om te bouwen is. Ook een trigger-in (welke er niet op zit) wil ik laten bekijken.

Enne, wat zijn deze apparaten verschikkelijk mooi zeg, en dat na 30 jaar. Echt top-kwaliteit !
 
Origineel geplaatst door wouw
Een mp7 tussen de 150 en 300 Euro vermoed ik, een Univox SR-95 tussen de 150 en 250 Euro.
Ik denk dat je aardig in de richting zit alhoewel de beide machines de laatste tijd steeds minder beschikbaar komen. En je weet wat dat gegeven met prijzen doet :o:
Bovendien ben ik erg benieuwd en wil ik dus laten uitzoeken wat de technische verschillen zijn en of bv de Univox met een kleine modificatie tot een minipops om te bouwen is. Ook een trigger-in (welke er niet op zit) wil ik laten bekijken.
Ik ben erg benieuwd of dat lukt! Hou ons hier op de hoogte *D

Origineel geplaatst door HEXAGON
JMJ gebruikt deze ook dacht ik
Klopt. Misschien dat ik de thread daarmee had moeten beginnen ;)
Ik heb overigens nog een trackje gepost in een duidelijk herkenbare Jarre stijl (en dus met Minipops): L'azote (stikstof...)
 
Origineel geplaatst door ralphvanzeel
Vettig mooie bakkies...dezelfde kapjes op de sliders als de Maxikorg 800DV, 900PS en Minikorg 700/s..Zeldzame shit aan het worden deze minipopsen......

en als op de mini korg 700
 
Ik ben van plan er serieus op te gaan bieden... :doei:

<EDIT> Jammer, nèt niet... ;{
 
Laatst gewijzigd:
Mischien krijg je nog een herkansings-aanbod.

Hij is gewonnen door iemand met 0 feedback die vaak afhaken,
dan heb je'm alsnog..................
 
midipops 7

midipops 7

Leuke toevoeging aan deze draad:

Zie hier een foto van één van mijn minipopsen. Hij is voorzien van de volgende modificaties:
- trigger in / trigger out (linkse jack-pluggen)
- audio-outs voor de belangrijkste klanken
- midi in/thru

De minipops kan nu op z'n interne klok lopen maar ook op de externe triggers of op midi-klok ! Niet mis he ? De klanken zijn via midi aan te sturen dus je kunt zelf nieuwe patronen spelen mbv een sequencer of keyboard.
De midi-interface biedt een learn-funktie welke het midi-kanaal herkent. Met behulp van de rode drukknop kun je ook de kloksnelheid-factor instellen. Dit alles custom-made, dus geen op de markt verkrijgbare interfaces.

Wat de audio outs betreft: zodra je een jackplug insteekt verdwijnt het betreffende geluid uit de master output, precies zoals het hoort.

De foto komt van de reparateur (of kunstenaar in dit geval) welke deze modificatie zojuist voor mij uitgevoerd heeft. Ik heb daar een aantal minipopsen 7 en univoxen SR95 neergezet ter studie. Zo hebben we dus het mysterie ontrafelt van de verschillen in klank en patronen (!) tussen de minipops en univox. Ik heb er wel werkende drumboxen voor op moeten offeren, maar ook mijn twee univoxen zijn nu volwaardige miniposen !

Het heeft voor mij geen zin om alle apparaten te behouden. Ik heb één minipops nu laten voorzien van alle opties welke ik zelf behoud. De rest was noodzakelijk voor het analiseren van de apparaten. Mogelijk houd ik zelf ook een 2e, zonder modificaties of met, dat weet ik nog niet.

Ik heb daardoor 3 tot 4 apparaten (univox dan wel minipops over) welke ik niet zelf behoud. Ik kan ze te koop zetten zonder modificatie maar wellicht zijn er ge-interesseerden welke juist één of alle modificaties willen hebben. Ik zal daarom de prijzen opvragen van de individuele mods en ze tzt posten. Ik zal dan ook netjes in de "te koop" rubriek verder gaan. Mensen die interesse hebben kunnen me dan benaderen. De apparaten zijn op zich al niet goedkoop en de modificatie is ook echt maatwerk en geen serie-produktie. Ik wil dus niet de indruk wekken dat je voor 200 Euro een volledige gemodde minipops 7 kunt scoren...Maar dat je dan iets peciaals krijgt moge duidelijk zijn.

wordt vervolgd
 

Attachments

  • achterzijde_mods.jpg
    achterzijde_mods.jpg
    32,8 KB · Bekeken: 75
Goed verhaal zeg!

In deze draad worden niet alleen de verschillen aangetoond tussen beide machines, tegelijk wordt aangetoond dat ze identiek kunnen worden gemaakt. Vergezeld van midi, triggers en gescheiden outputs zeg ik: Knap staaltje :okdan:
 
hier een wat betere foto van de modificaties. Het aansturen met de TR-808 gaat erg goed ! Wel jammer dat de 808 maar 11 geluiden heeft en de minipops 15, dus 4 geluiden zijn niet te bereiken met de draaiknop van de 808. 15 geluiden is niet mis voor zo'n analoge bak ! Er zit een erg diepe basdrum in.
Als je op ebay zoekt op minipops dan kom je een originele minipops van me tegen, je ziet dan ook de prijzen vermeld staan van de diverse aanpassingen (inclusief verzending).
 

Attachments

  • p1010189klein.jpg
    p1010189klein.jpg
    68,1 KB · Bekeken: 75
hierbij een mp3tje van de minipops aangestuurd door de TR-808. Op mijn pc-luidsprekers kan ik de basdrum nauwelijks horen maar op fatsoenlijke luidsprekers zeker wel.
Na een maat of 2 komt de snaredrum erin en vervolgens de 2e minipops snare (heeft lager volume).
Ik heb de hihats even via een aparte audioout gemute en ingefade.
Het geluid, vooral de snare, blijft typisch minipops ;-)
 

Attachments

  • minipops.mp3
    525,7 KB · Bekeken: 75
Back
Top