Korg DSS-1 en DSM-1 gebruikers draad

pal

Mannelijk lid
Lid sinds
29 augustus 2003
Berichten
1.880
Locatie
amsterdam
Zo, sinds kort heb ik dus een Dss-1 ik dacht ach ja die wil ik wel eens proberen, maar oh mijn god, ik denk dat veel mensen hier misschien denken hou je kop want deze machine is mijn geheime wapen. Nou terecht... ik sample wat en ik vond de unison mode!
Fu&%^hell, wat een base... mijn pijpen sloegen omhoog van de luchtdruk verplaatsing......Die 12bit op 48khz is zo vet!!!!!

Maargoed, ben benieuwd wat andere gebruikers doen met hun Dss-1..
Voorlopig lijkt het erop dat ik de diskdrive niet eens ga gebruiken... Alles maar meteen Samplen...lijkt mij het lekkerst werken...

Klein demo'tje (sorry kan niet echt spelen)



:W
 
Last edited by a moderator:
Effe serieus, ik ben erg blij aangezien in nog nooit een aparaat heb gehad wat zulke vette bassen eruit perst en vanwege mijn euforisch gevoel plaats ik nog een kleine impresse. Zet je speakers eerst wat zachter..... en dan langzaam harder...... voel je het trillen.... aaaaahhhhhhhmmmmm lekker.........
 

Attachments

  • aamp.mp3
    706,7 KB · Bekeken: 156
Ik kan je sounddemos helaas niet beluisteren want mijn Mac is wat kritisch qua afspelen van bestanden (ik heb eerlijk gezegd ook nooit uitgezocht hoe dit nu komt maar dat is nu even niet belangrijk).

Hoe dan ook, ik vind de DSS-1 een zeer goedklinkende en interessante synth, zeker als je bedenkt wat je ervoor betaalt (volgens mij zo'n 220 euro ongeveer). Ergens begrijp ik ook niet dat er zo weinig enthousiastelingen zijn voor deze bak, maar dat heeft denk ik deels met onbekendheid te maken en deels met het lompe formaat + gewicht. Je moet er wel plek voor hebben. Daarbij is het zo dat velen hem zien als een sampler met beperkte RAM-capaciteit. Strikt genomen is dat ook zo, maar volgens mij doe je meer recht aan deze Korg door hem te zien als "sampling synhesizer" - een subtiel verschil. Op de oscillators en de dubbele delay op de uitgangen na is hij volledig analoog, met een heerlijk klinkend filter en aardig wat soundprocessing-truukjes. Hij kan erg warm klinken maar ook (als je dat wilt en met de juiste "oscillators") ranzig/digitaal. Dit laatste vooral ook door de bitreducer optie die voor die tijd vrij apart was en de heerlijke aliasing die optreedt bij extreme instellingen.

Wat ik ermee doe? Eerlijk is eerlijk, hij staat bij mij al een tijd in de woonkamer omdat ik er even geen plek voor heb in mijn studio.......maar ik zit er wel over te denken om hem binnenkort te gaan gebruiken in een track, zodat er tijdelijk maar even een andere synth het veld moet ruimen.

Ik heb er wel al aardig wat sounds mee gemaakt maar ik gebruik hem niet voor drumloops oid, dat mag duidelijk zijn. Puur voor synthesizerklanken dus, daar is hij vind ik echt voor bedoeld. En een andere bekentenis: ik heb er nog nooit mee gesampeld! Ga ik nog wel doen, maar tot op heden heb ik alleen maar sounds gemaakt met de additieve functie en met het "tekenen" van golfvormen met de slider. Alleen daarmee kan je als synthesizerliefhebber al heeeeeel lang zoet zijn.

Een superbak dus, die ik ondanks het gebrek aan plaats nooit weg zal doen. De mijne is bovendien gemod door Boemtsjak en heeft een Heerlijk Helder display 8)
 
Ik heb die Boemtsjak mod ook ;-) (heb ook een mac, en het zijn mp3tjes moet kunnen toch?)

Maare ik zou gaan samplen man, echt ik weet niet wat me overkomt hier.... Gooide er net even een tb303 sample die ik nog ergens had liggen, even de unison erover en knallen....echt moddertje vet... maargoed het is een grote bak das wel een nadeel, past net in mijn slaapkamer maar dit is echt een soundtool naar mijn hart!

Voor mij vervuld hij dan ook twee rollen: Ik gebruik hem als midi keyboard voor mijn spectralis.. en hij maakt vette samples voor in mijn spectralis :luv:
 
Grappig, al die warme gevoelens voor de dss.
Ik heb er zelf een gehad, verkocht en weer een teruggekocht.
Beetje een haat\liefde bak.
Ik ben nogal fan van samplers met analoge filters, maar vind dss zelf niet warm klinken.
Wel uniek, is de enige sampler die ken met oscillator sync.
 
Zelf vind ik de dss-1 wel warm, maar het karakter is geen moog natuurlijk ;-) heb je de demo's geluisterd?


Welke samplers met analoge filters heb je nog meer gehad?
kun je daar ook misschien een demo'tje van plaatsen ben wel benieuwd :W
 
ik ben geen moog fan, geef mij maar oberheim.
zal wel een hoop mensen beledigen, maar ik vind moogs net orgeltjes :duivels:

het hoog van de dss is mij een beetje te steriel, zonde want de filters zijn op zich erg goed.
ik heb verder nog een emax die nu dood is, das meer voor industrial.
een casio fz1 (met de meest grungy filters die ik ken)
ensoniq mirage, die vind ik al wat warmer, maar natuurlijk wel heel beperkt.
als het om warm gaat kies ik voor mijn prophet 2000, die komt het meest in de buurt van een analoge bak.
samples; nou ben ik heel erg lui, maar ik zal van de week eens kijken wat ik kan doen.
 
Ik heb er ook eentje gehad...
Als ie niet zo fokking groot en zwaar was had ik m wel gehouden.

Heel interessant is de functie om de bitrate van een sample traploos te kunnen verlagen van 12 naar 2 bit !!
instant digi grunge.

Ook de filters klonken top..
 
aangezien ik op zoek ,.. ben naar een dss of dsm -1
iemand bekend met de dsm -1 is hetzelfde toch
allen dan rack mistie niet featers ofso ,..
en wat te betalen thesed ays voor een dss-1

ff ter indicatie laats heeft een vriend een prophet 2000 met ok library gekocht voor 250.-
hier moet de dss ook in de buurt liggen toch

12 bitt sampler en dikke synth in stackmono mode ,...t lijkt me wel wat

eentje vinden een tweede
 

Attachments

  • dsm 1.jpg
    dsm 1.jpg
    14,9 KB · Bekeken: 155
Nee, de DSM-1 is niet echt een rack-mount DSS-1. Ze verschillende behoorlijk. Van Wikipedia:
There is a rack mount version called the DSM-1. However, it sacrificed some of the more powerful analog synthesis features of the DSS-1 in favor of more advanced sampling capabilities: it omitted the digital delays, twin oscillator patches, oscillator sync, and (worst sin of all) the resonance that gave the DSS1 much of its character. In place of these, the DSM-1 had four times as much memory (1 mb), a much faster operating system, a high density disk drive, individual outputs, and a multitimbral mode.

De DSM-1 is dus veel meer een sampler, waar de DSS-1 eigenlijk een synth is.
 
yep, geen resonantie. en de filters zijn nou net een van de beste dingen aan de dss.
het is meer een drum sampler, je vraagt je af hoe ze het hebben kunnen bedenken.
dingen zijn erg zeldzaam, zelf ben ik er de afgelopen 5 vijf jaar maar 1 tegengekomen.
4 uur voor gereisd en toen bleek dat er geen resonantie op zat. had ik wel gevraagd, maar de verkoper gaf later toe dat ie niet wist wat dat was..
 
ok dan dat scheelt wel ff delay er niet op is niet zo erg
kan ik later doen ,...maar de filters zijn dus anders
als ze nog steeds ok klinken want volgens de indianen verhalen zijn de dss filters best korg evermade ,..opzoeken ,..maar heb ik ergens gelezen ,...
dus geen synth opties & osc sync en meer
ik hou eiegnlijk een soort s950 over ...vergelijkbaar
of heeft de dsm toch betere features dan bv een s950 en mirage achtige dingen ,..

ik zeg dit omdat ik iemand ken die er eentje te koop heeft en ik hopelijk niet te veel geld ga betalen voor een dsm-1 vanwege verzamel waarde ...
ik wil een soort prophet 2000 achtige drumsynth SNAP
[poormans sp 1200 zonder sequencer ]
want de sp 1200/12 hebben toch ook geen filters die resoneren ,...
t gaat toch voornamelijk om op hoge resoltutie [ frequentie hz ] de drums te samplen
en dan de bit rate te reducen to 8 bitt ofso

bittrate bepaald toch de grunche aan een bv drumsound
want daarom klinken de meeste 12 / 8 bitters linndrum/sp1200/ mirage enso toch erg ok
jaa ook de ssm filter or whatever wat erin zit = dat ook

citaat je
There is a rack mount version called the DSM-1. However, it sacrificed some of the more powerful analog synthesis features of the DSS-1 in favor of more advanced sampling capabilities: it omitted the digital delays, twin oscillator patches, oscillator sync, and (worst sin of all) the resonance that gave the DSS1 much of its character. In place of these, the DSM-1 had four times as much memory (1 mb), a much faster operating system, a high density disk drive, individual outputs, and a multitimbral mode.



snel operating system is wel ok,.... snel flops drumsets wisselen ,...ok toch voor drummachines ?

wat zou ik voor een dsm moeten betalen hij heeft iets minder maar ook weer iets meer
[weg = de grote floppy drive = beter]
ietsje meer = 1.? mb geheugen las ik ,...


ik was eg weg van de demoos van ...uhh hierboven ,..en d8 jaaa hebben samplen grunchen
 
In de linns,Drumtraks,oberheims zitten CEM curtis dus,maar niet op alle klanken (ik heb ze allemaal gehad,dus kan er van meespreken) Emu weet ik niet...alsook LM-1?

In de RSF zitten ook CEM's in dacht ik,(weet het niet meer goed)

let wel het zijn allemaal niet de meest voorkomende CEM's en zijn dus moelijk te vinden IMO.

De grungy sound is omwille van de aliasing,bij de DA omvorming daarna wordt er gefiltert en dan gaat het nog eens door een vca,daarom is het dat het zo dynamisch is.

Downsamplen naar 8 bits met technologie van nu(op pc of MPC) haalt dus niets uit...

Ik verwacht binnenkort mijn Forat 9000 (linn 9000) das een topper!

Linn 9000 demo.....

http://www.strellis.com/video/Linn9000/Kendall_Wrightson_Linn9000_DX1.avi
 
zou de schema's er bij moeten zoeken, maar alle oude emu's filters waren cem's of ssm's, dus met resonantie. ik weet niet of de dsm de bit reductie heeft, maar als het om ruwheid gaat kun je denk ik beter een ruigere sampler aanschaffen, bv de 8 bits mirage.
een emax I is ook behoorlijk ruig kwa sampling met vet goede filters, alleen zwabbert ie nogal.
ik zal vanavond eens doen wat ik al eerder in de thread heb beloofd: smaples posten.
kun je in ieder geval horen wat de bitreductie doet.
zal wat drums samplen met p2000, dss-1 en de mpc, de mirage heb ik net geruild, dus die kan ik niet laten horen.
 
mp3tjes van dss filter en prophet 2000 filter. cutoff en decay staan op beide apparaten op 64 en 32, met de envelope amount op maximaal. de prophet kan het filter veel verder moduleren, dus die gaat met deze setting niet helemaal dicht. neem het dus met een bak zout.
 

Attachments

  • dss-1 filter.mp3
    186,1 KB · Bekeken: 149
Back
Top