Het verschil tussen een VCO en een DCO

bikkel

Everything is on the One
Lid sinds
14 november 2001
Berichten
12.714
Locatie
Utrecht
DCO's worden digitaal genoemd. Maar wat is er dan precies digitaal aan, de aansturing, of de golfvorm zelf?

Bijvoorbeeld de Alpha Juno, die heeft golfvormen die met analoge synths niet voor lijken te komen.

Wie weet het?
 
een DCO wordt digitaal aangestuurd maar heeft analoge klankopwekking. als je digitale klankopwekking hebt dat is het een waveform-generator in plaats van een DCO...

tenminste, zo zag ik het altijd...
 
de naam zegt het al digital CONTROLLEd oscilators dus ze worden digital aangestuurd, om te verkomen dat ze ontstemmen
 
De wavevormen van een DCO komen uit een IC-tje. Het zijn vaak nog steeds de gebruikelijke Saw, Triangle en Pulse vormen.
Wavevormen uit een VCO worden gemaakt met behulp van weerstanden en condensatoren. In theorie zouden ze dus hetzelfde kunnen klinken.
Voordeel van DCO's is dat je er makkelijk 6 in een chip kunt bakken. 1 DCO kapot betekent dan echter wel dat je de hele chip moet vervangen en niet alleen maar een weerstandje..

Maar het zou ook best iets anders kunnen betekenen.
 
Wat schaapje zegt leek mij dus ook altijd, maar doordat bepaalde vreemde waveforms mogelijk zijn en het verhaal van JohhnyBusca er bij doet mij toch een beetje twijfelen.
 
p.s. Als het uit een IC komt, dan kan het nog steeds analoog zijn.... ff voor de duidelijkheid. Uit een IC komt niet alleen maar een 1 en een 0.

Interessante vraag!
 
Een DCO zaagtand moet blijkbaar ook echt precies de vorm van een zaagtand hebben (natuurlijk de effecten van het verdere analoge pad niet meegerekend), terwijl een VCO zaagtand een beetje wobbelig is (ik kan me nog een topic herinneren van een tijdje terug waarin het allemaal grafisch werd weergegeven).

En dan nog iets, in mijn Six-Trak zitten dus de beruchte Chucky Cheese synth-on-a-chip alles-in-1 chips, maar ze worden wel als VCO's aangeduid.

Wat is dat dan weer?

(Ik kom eigenlijk al tijden niet meer op AH het was daar ook een goede vraag voor geweest)
 
Hier zijn geen regeltjes voor. De meeste fabrikanten doen maar wat. Dus het verschilt per synth hoe digitaal een dco nou precies is.
 
ja maar mijn prophet is zo analoog als een deur en die zit ook vol met chips ook de filter (curtis toch?) zijn gebakken in een chip.

maar idd de chip stuurt weer dingen aan
 
De wavevormen van een DCO komen uit een IC-tje. Het zijn vaak nog steeds de gebruikelijke Saw, Triangle en Pulse vormen.
Wavevormen uit een VCO worden gemaakt met behulp van weerstanden en condensatoren. In theorie zouden ze dus hetzelfde kunnen klinken.
Voordeel van DCO's is dat je er makkelijk 6 in een chip kunt bakken. 1 DCO kapot betekent dan echter wel dat je de hele chip moet vervangen en niet alleen maar een weerstandje..

Maar het zou ook best iets anders kunnen betekenen.

LOL Verzin je dit gewoon dan?
 
een oscilator is vaak een apart component. digitaal zijn het vaak ictjes een 555 is bijvoorbeeld een oscilator.

bij mij weten worden weerstanden en condasatoren gebruikt voor de welbekende filter schakeling
 
het belangrijkste verschil tussen een VCO en een DCO blijft toch nog steeds de aansturing.

door de digitale aansturing in een DCO zal ie als ie warmer wordt niet gaan ontstemmen en is de cyclus zelf ook retestabiel, wat bij een VCO minder zal zijn...

maar of de uiteindelijke golfvorm in ee circuit van weerstanden en dergelijke of in 1 IC wordt opgewekt heeft er volgens mij weinig mee te maken...
 
Ik had een tijdje een Akai AX-60. Daar zaten ook alleen maar chippies in, maar wel alles analoog. Ik geloof dat de matrixen dat ook hebben. Zoals JohnnyBusca al zei. Chippen zijn niet altijd digitaal. Net als dat digitaal niet perse op een chip hoeft te zitten (de eerste computers werkten met buizen maar waren wel digitaal)
 
Matrix 6, 6r en 1000 hebben DCO's, Xpander en 12 hebben VCO's.
 
integrated circuitry

integrated circuitry

in·te·grat·ed circuit (nt-grtd)

A complex set of electronic components and their interconnections that are etched or imprinted on a chip.

--------------------------------------------------------------------------------

een chip betekent niet per definitie digitaal;
een verzameling losse transistors en condensators betekent ook niet per definitie analoog.

digitaal betekent **hoe ik het bekijk** in kleine stapjes, niet traploos dus.
analoog in dat opzicht is wel traploos

de sturing van een VCO is dan traploos te regelen door het sturingsvoltage aan te passen.

de sturing van een DCO gaat in stapjes, bijvoorbeeld de digitale controller kan alleen de waarden in hele digits van 0 tot en met 127 aannemen.
 
DCO worden digitaal gecontrolleerd op de pitch zodat ze niet "driften"... VCO's doen dat dus wel, die zijn niet stabiel. Dat is nou net wat VCO's zo aantrekkelijk maakt en wat dat warme analoge gevoel geeft aan een geluid.
 
Origineel geplaatst door spdk


LOL Verzin je dit gewoon dan?

Je moet een aantal dingen uitelkaar houden. Ik weet in ieder geval wat het niet is:
Een oscilator zoals die uit een sid station is volgens mij meer dsp gebaseerd; Er wordt een golfvorm uitgerekend. Door wiskundige formules waar uiteindelijk alleen maar 1tjes en nulletjes uitkomen; Digitaal als de pest dus.
Ook heeft het er niks mee te maken dat er een ic-tje ipv discrete electronica onderdelen gebouwd is (alhoewel dit wel altijd zo is, lijkt me). Immers, bijv de 303 heeft ook ic'tjes voor zijn vco's... en die zijn wel analoog... Wel is het zo dat analoog-puristen alleen machines met discrete onderdelen écht analoog vinden....
Maar hoe werkt het precies?
Een dco is zoiets als een vco die digitaal AANGESTUURD wordt (niet te verwarren met moduleren ofzo, het gaat nu alleen nog maar om creatie van de pure golf)
Hierover heb ik ooit de klokken horen luiden....:
Hij wordt niet door electronica (condesators enzo) maar door een digitaal signaal aangestuurd, die mbv een preciese digitale pulse de golf zegt te dalen en weer een pulse om te stijgen...
...maar helaas weet ik niet waar de klepel hangt :)

Heeft iemand kunnen vinden hoe het nu écht werkt?
 
Back
Top