Yamaha CS-30

Hooihuis

Acta est fabula
Lid sinds
8 juli 2004
Berichten
4.890
Locatie
tha Bleep City
Hallo vintage liefhebbers,

Ik heb een optie op een Yamaha CS-30 en ga deze binnenkort bekijken. Als hij er goed uitziet en helemaal werkt dan is de kans groot dat ik straks weer een synth rijker ben.............. 8)

Echter, zoals de meesten zullen weten is de CS-30 niet meer de jongste (ik meen zelfs uit '77) en daarbij ook nog eens redelijk gecompliceerd. Ik vroeg me dus af of er misschien mensen zijn die nog tips hebben waar ik speciaal op zou moeten letten; zwakke punten e.d.

Ik hou me aanbevolen voor commentaar! Alvast bedankt dus.....:halleluja
 
Dit is een van de meeste RARE en vage synths die yamaha ooit geproduceerd heeft. En dit is vooral aan de interface te danken, daar klopt namelijk echt helemaal niks van. Ontspekt van iedere logica. Alles zit doorelkaar, b.v. VCF controlls in de VCA en Env. sectie, en weet ik veel wat niet.
Daardoor is het een ontzettende moeilijke synth om te programeren. Misschien moet je dat eerst even checken ;)
Want als je hem eenmaal hebt zul je denken dat veel dingen kapot zijn...maar dat is gewoon de rare interface.

Zwakke punten:stoffige knoppjes.

Maar als je hem af en toe onder de knie hebt kun je er supernatte funky bassen uit halen (Ganja Kru/Bomb the bass style)....en natuurlijk de rare bliepjes

En de sequencer, die is ook erg fijn.
 
Ja, daar heb ik inderdaad al over gelezen. Sommige bedieningselementen zitten op zeer vreemde en onlogische plekken...je vraagt je af wat de ontwerpers gedacht hebben toen! Maar goed, zolang er geen knoppen of schuiven aan de achterzijde zitten heb ik er vrede mee ;)

Overigens even een klein plaatje erbij voor de gezelligheid........
 

Attachments

  • cs-30 small.jpg
    cs-30 small.jpg
    19 KB · Bekeken: 123
Ontopic :

tijdens het testen inderdaad niet te veel panikeren, 1 schakelaartje dat verkeerd staat, zou wel eens tot gevolg kunnen hebben dat er niet veel geluid meer uitkomt.
voor de rest een heerlijk monster waar je de meest gekke geluiden uit kunt halen.
ik weet niet of dat voor alle cs30'en geldt, maar mijn eksemplaar lijkt echt te leven, als je een leuk geluid hebt, onmiddelijk sampelen, want over 10 minuten klinkt het alweer anders !
bij mijn versie zijn de knopjes op de hendeltjes links naast het toestenbord ( pitch en nog iets waar ik nu ni op kan komen ) al een keertje vervangen geweest, dus dat was mogelijk een zwak punt.


en een voorlopig laatste tip : breek er uw rug niet op, want hij is nogal aan de zware kant :D
 
Geweldig ding.
Helemaal niet meer onlogisch als je hem ff hebt. Vind dat zo'n bekrompen argument, dat ie onlogisch zou zijn opgebouwd. Misschien als je het puur technisch bekijkt ofzo; je geeft de richting aan met schakelaars naast het gaspedaal; het is ff anders maar als je het weet en eraan gewend bent is het toch goed. Niks moeilijks aan.

Veel routeringsmogelijkheden, waaronder ook een aantal niet-standaard opties waarvan je je afvraagt waarom die niet op alle synths zitten, je kunt b.v. de envelope van een v.d. EG's naar de LFO sturen waardoor die de snelheid van de LFO moduleert.

Spreek ik ff over de mijne, die ik had, de enige die ik ooit betast heb:
Idd. zwakke punt is de schakelaars, ze zijn erg gevoelig voor stof en corrosie. ff in de gaten houden.
Misschien kun je vragen of je ff de binnenkant mag zien.
Dan zie je zo of ermee getourd is, of ie vochtig heeft gestaan of veel stof heeft gevangen.
Niet schrikken v.d. houten onderkant, dat hoort zo ;)
Potmeters en toetsen had ik nooit problemen mee.

Geluid is geweldig. Niet dik, maar wel lekker. Niet echt geschikt voor bassen, maar meer voor het middengebied en in het hoog... en dan; freaky stuff is waar je deze synth voor wil hebben. Voor standaardgeluiden zou ik hem niet nemen.

Ik had er een waarop een triggeringang was gebouwd voor de sequencer.... dat was helemaal fantastisch. De meest psychedelische loopjes kwamen er uit. Zonder die aanpassing vind ik het zelfs niet zo'n interessante synth meer.
Die aanpassing plegen heeft niet veel voeten in de aarde als je kunt solderen, omdat er eigenlijk al een trigger optie op zit, maar dat is een drukknop. Mijn CS-30 is toen naar Rondroyd gegaan, misschien kun je hem mailen voor foto's ervan ofzo, ik heb ze niet meer als ze nergens meer op dit forum staan.

En de oscillators zijn hendig stabiel voor zo'n oude bak. Ook wel fijn natuurlijk.
 
Ik heb hem toch een tijdje gehad en normaal heb ik synths in een uurtje door...maar deze was zo raar dat ik steeds vergat hoe die werkte.

Die lay out van de interface klopt gewoon niet...het werkt echt heel verwarrend. Uitzonderingen daar gelaten voor DoB dan.

Wat betaal je er eigenlijk voor?

Destijds had ik er volgens 750 euro voor betaald, wat eigenlijk veel te veel i...maar de normale prijs schijnt te zijn.

Maar toen heb ik hem geruild voor een Arp Odyssey dus dat zat wel weer goed (En een begrijpbare interface :D)
 
Arp Odyssey dus dat zat wel weer goed (En een begrijpbare interface

Need I say more...
 
Ik heb deze synth een tijdje bespeelt bij een jongen in cheveremont mischien komt ie van Dob daar wel vandaan of hoe heet dat plaatsje in Limburg ?, ik ging toen bij die guy een PRO-ONE ophalen.

Maar moet zeggen dat die CS-30 best wel lekker klonk, mischien als ik er een keer een tegen kom dat ik hem zeker aanschaf
 
Nou bedankt hoor voor alle reacties, vooral Dob natuurlijk met zijn lange relaas. Heb inmiddels ook uit andere hoek vernomen dat de sound van de CS-30 er niet echt uit zou springen, maar de paar voorbeelden die ik op het net hoorde vond ik zeker indrukwekkend. En inmiddels ben ik (denk ik) wel zo reeel geworden dat als hij me na een tijdje uitproberen toch tegen zou vallen, voor dezelfde prijs het pand weer verlaat. Maar goed, daar ga ik dus nog even niet van uit.

Ben trouwens ook wel benieuwd naar de schakelaars die de envelopes (3 stuks :W ) met een factor 5 kunnen versnellen. Zie je niet zo vaak op een mono synth lijkt me! Hoop dan ook dat hij een beetje "snappy" is, maar dat is sowieso 1 van de eerste dingen die ik uittest op een synth.

Anyway, als hij in een mooie staat is ben ik bang dat ik ontzettend voor de bijl ga.......heeft er nog iemand een groter huis te koop?:erm:

En StiebZ: bedankt voor de opmerking over het gewicht. Wilde hem eerst met de trein gaan halen maar ik denk dat ik toch maar de auto pak!
 
met de trein zal ook wel lukken, zo zwaar is nou ook weer niet.
de interface is inderdaad onlogisch, zo erg dat je soms denkt dat-ie ineens een valse oscillator heeft, of iets anders verkeerds, totdat je ineens een schakelaar of knop tegenkomt die anders moet. dat maakt het ook meteen erg leuk om met de cs30 te spelen, zeker in combinatie met de sequencer.
maar de opmerkingen over het geluid kloppen ook wel; behoorlijk stabiel, maar geen opzienbarend geluid. natuurlijk kan je er een funky bass uithalen en nog wel meer ook, maar je haalt veel indrukwekkender sounds uit veel eenvoudiger (en goedkopere) synths.
wat de prijs betreft, kan je van alles meemaken en zeker als je gaat vergelijken met prijzen van andere synths, kan je alle kanten op, maar meer dan 600 euro zou ik er niet voor betalen.
en eigenlijk zou ik die 600 dan liever aan wat anders analoog uitgeven, zoals bv een moog source of een korg monopoly....
 
Oh en wat ook cool is op de CS30, helemaal vergeten: De sine oscillator kan meteen worden uitgestuurd zonder door het filter te gaan, dit is echt een ongelofelijk mooi geluid...een pure sinus. (Dit zit ook op de andromeda A6 maar dan polyfoon en 2x....:D)
 
Sommige bedieningselementen zitten op zeer vreemde en onlogische plekken...je vraagt je af wat de ontwerpers gedacht hebben toen!

Dit is echt een te gekke bak, vind ik.

De ontwerpers zullen misschien wel hebben getracht de mensen die dachten alles wel te weten :) expres van hun stuk te brengen om ze zo meer aan het tweaken te laten geraken zonder voorbedachte rade...

En het was waarschijnlijk juist de bedoeling om van de 'standaard' indeling af te stappen die alle andere synths hadden toen om zo de gebruiker vernieuwende geluiden te laten maken die je wellicht met een standaard indeling niet zou maken... dus happy axidents!! :W

beetje in die trent denk ik
 
...en yes! Ik heb hem (net) in huis. Ziet er op een paar kleine dingetjes na netjes uit, en (het belangrijkste) alles lijkt goed te werken. Ik zeg "lijkt", want inderdaad: het is geen recht-door- zee-synth en verre van intuitief. Is al ter sprake geweest maar bij deze bevestig ik dat dus. Vooralsnog vind ik hem zeker niet slecht klinken en is hij redelijk veelzijdig. Inderdaad begint hij echt te leven als je de filterresonantie opschroeft en het valt mij op dat die resonantie heel anders klinkt dan op andere synths die ik heb; veel "vetter". Niet perse beter dan mijn andere analoge bakken maar wel een goede aanvulling!

Wat ik op dit moment nog niet helder zie (maar ik ben pas een uurtje bezig) is hoe de audio routing van de diverse onderdelen nu precies loopt. Volgens mij kan je zo'n beetje alles door elkaar heen sturen maar dat komt nu juist de overzichtelijkheid niet ten goede. De modulatie-mogelijkheden zijn ook pittig maar dat is allemaal snel te begrijpen. Hoe dan ook probeer ik op het net nog wel even een manual te scoren want dat zou toch wel prettig zijn (niet gedacht dat ooit nog eens te zeggen van een analoge synth).

Verder beschikt hij over zowel crossmodulatie als ringmodulatie, noise generator, 2 filters (zowel LP, BP als HP) en dus drie envelopes......en de 8 step sequencer waar je toch wel fijne loops uit kunt halen volgens mij. Aan de achterkant zitten aardig wat in- en uitgangen, zowel op audio als control gebied.

Al met al......ben ik op dit moment zeker erg blij met deze synth uit '77. De paar optische minpuntjes ga ik proberen nog wel te verhelpen (2 toetsen zijn wat minder mooi door een gaatje in de voorkant, en 2 knoppen deels afgebroken ook al zie je dat bijna niet). Ik heb er E 675,- voor betaald (verkoper hield het bij een vaste prijs) en ook al zijn de meningen daar over verdeeld, voor mij is het dat wel waard. Hij is weliswaar niet uniek maar aan de andere kant kom je hem zo vaak niet tegen, en qua sound mag hij er zeker zijn. Verder ziet hij er uiteraard erg retro uit natuurlijk and I love that!

Dus: nogmaals bedankt voor de tips allemaal en als iemand nog iets weet waar / hoe ik eventueel aan de knoppen cq. toetsen (of een manual!) zou kunnen komen dan houd ik me aanbevolen. En oh ja, er missen ook nog een paar schroeven aan de linkerzijde. Kan misschien een slecht voorteken zijn :D maar hij doet het goed, dus....en die schroeven zal ik vast zelf nog wel kunnen vinden.

Goed, ik ga er nog maar even mee spelen; voor ik het weet is het weer maandag!

Erwin
 
Back
Top