Roland MKS70

yellowkanary

Nieuwkomer
Lid sinds
26 oktober 2004
Berichten
10
Locatie
Amsterdam
Ik heb onlangs de module-versie van de Roland JX10 gekocht, de MKS70. Hoe valt deze synth volgens jullie in het vintage plaatje? En hoe steekt ie af tegen huidige VA-synths en andere moderne ongein?
 
Ik vind hem een van de meest onderschatte synths. Je moet echter wel de pg800 programmer erbij hebben.

D.
 
Zelf heb ik de jx10 + pg800;

:okdan:

Hij staat bij mij een beetje stof te vangen, maar kan het niet over mijn hart krijgen het ding weg te doen. Het is gewoon een synth uit de laatste top range analoge bakken van roland. Ik vind hem eerder "lush" dan "dik", maar strings klinken toch wel heel diep op dat ding. Of een virus dit nou niet kan zou ik niet weten, maar de jx heeft gewoon een bepaalde sound (roland filter uit die tijd).
 
Ik wil nog altijd een van de JX'en proberen, liefst de MKS-70.

Heeft niemand wat geluidsdemo's van dat ding?
 
Heb mijn MKS70 al zinds 1990.
Er is niets dat ongeveer zo klinkt. Het is een hybride en van dat soort zijn er niet veel gemaakt. Alleen de Prophet VS en de Matrix 6 en 1000 zijn hybrides, maar die klinken allen niet zo vol als de JX.
Voor blazers en strings is ie veel krachtiger en voller dan de MKS80, maar bassen klinken wat modderig.
Het is zeker een vintage en programmeren gaat moeizaam zonder PG800. De PG800 heb ik verkocht, maar heb daar spijt van. Ik heb ook de MKS80 & MPG80, maar als ik moets kiezen tussen de twee hield ik de MKS70. Gelukkig hoef ik niet te kiezen en ze zijn beide te gek.
 
Origineel geplaatst door bikkel
Ik wil nog altijd een van de JX'en proberen, liefst de MKS-70.

Heeft niemand wat geluidsdemo's van dat ding?

Kijk hier maar eens: http://www.sequencer.de/moogulatorium/roland_synthesizer.html#jx

Ik had mijn JX-8P gebruikt als ik die nu bij me had, maar die is nu in bruikleen.
Het is wat velen hebben gezegd: een volle synth. Al ben ik er niet mee eens dat je geen goede bass geluiden ermee kunt maken met genoeg attack. De sync erop kan veel goed maken.

Veel luisterplezier.
 
Origineel geplaatst door Yoonchi
Kijk hier maar eens: http://www.sequencer.de/moogulatorium/roland_synthesizer.html#jx

Al ben ik er niet mee eens dat je geen goede bass geluiden ermee kunt maken met genoeg attack. De sync erop kan veel goed maken.

Veel luisterplezier.

Ik heb niet gezegd dat de bas geluiden slecht waren, alleen dat ze wat modderig klinken. Ook vergeleek ik de bassen met die van de MKS80, die veel strakker laag heeft.
 
Origineel geplaatst door iunowhu
Ik heb niet gezegd dat de bas geluiden slecht waren, alleen dat ze wat modderig klinken. Ook vergeleek ik de bassen met die van de MKS80, die veel strakker laag heeft.

De rede waarom de jx10 minder geschikt is voor o.a. basjes, is omdat de adsr's softwarematig opgewekt worden en daarom niet zo'n super snelle attack hebben. Let op: Dit doet niks aan de klank af, aangezien de jx inderdaad heel diep klinkt.
De jx10 is gewoon een monster synth. Compleet onderschat. Ik geloof best dat de jx10 behoorlijk dicht bij de jupiter 8 komt... al was het maar omdat de jx10 24dco's heeft! (die in unison kunnen)
 
Back
Top