Mijn Yamaha CS 60 restauratie

De componenten van een CS60 zijn bovendien 40 jaar oud; veel onderdelen zijn gevoelig en meer kwetsbaar én van mindere kwaliteit dan het niveau van dezelfde onderdelen de dag van vandaag.

Ik lees dat soort dingen wel vaker terwijl aan de andere kant lees je toch ook vaak dat apparaten tegenwoordig zo worden gemaakt dat de levensduur korter is dan vroeger.
Dat lijkt met elkaar in tegenspraak zou je denken?

Voor de rest: lekker bezig Emanuel! :okdan:
 
Lekker bezig man! Heb ook nog een paar synths die gerepareerd moeten worden en zo’n topic als dit zie ik ook wel zitten om aan te maken.
 
Ik lees dat soort dingen wel vaker terwijl aan de andere kant lees je toch ook vaak dat apparaten tegenwoordig zo worden gemaakt dat de levensduur korter is dan vroeger.
Dat lijkt met elkaar in tegenspraak zou je denken?
Voor de rest: lekker bezig Emanuel! :okdan:

Tof om horen Willem!

Interessante observatie wat betreft bouwkwaliteit.
Mijn ervaring is ook dat de bouwkwaliteit van apparaten erop is achteruitgegaan.
Dat kan je niet ontkennen als je voor de ingewanden van een CS60 zit, en zelfs in geval van een "eenvoudige" Juno 60 steun ik die claim; weinig van de huidige synths bv. kunnen hier aan tippen.
En dan kijk je naar de nieuwe Moog One hoe die eruit ziet binnenin, of eender welke Boutique Roland of bv. die Behringer Minimoog cloon, en dan denk je wel even na.

Mijn punt was dat "full size" onderdelen zoals condensatoren en chips beter gebouwd zijn de dag van vandaag.
De technologie om deze te vervaardigen was 40 jaar geleden nog relatief jong.
Moderne condensatoren hebben een langere levensduur - ze drogen minder snel op, en het substraat bv. van de huidige generatie chips blijft veel langer vast en stabiel.
Ik denk dat de chips ook meer bestand zijn tegen EMI en RFI, maar dat is gewoon een vermoeden.

Misschien heeft het puur te maken met de miniaturisatie van de circuits/componenten (SMD), en misschien hoort (dit soort) electronica gewoon groot te zijn om langer mee te gaan?

Een andere aspect is hoe de gemiddelde synth fanaat dit soort tech zelf gaat kunnen servicen binnen 20 jaar.
Om SMD te herstellen en fout-tracering te doen moet je al behoorlijk goed uitgerust zijn.
Het is vooral ook vermoeiend voor de ogen.

Ik kan er volledig naast zitten hoor, dit is gewoon mijn ervaring tot nog toe.


Lekker bezig man! Heb ook nog een paar synths die gerepareerd moeten worden en zo’n topic als dit zie ik ook wel zitten om aan te maken.

Dankjewel MadR!
Zeker delen als je de tijd vindt, ik kijk er al naar uit.
 
Laatst gewijzigd:
Bij elco's moet je wel zorgen dat je goede types hebt. 40 jaar geleden trouwens ook. Toen had je de paarse die hun eigen pootjes opeten, 15 jaar geleden zaten Compaq computers vol elco's die na 7 jaar zo bol als Gijs stonden, en vandaag zal je ook wel weer brolmerken hebben. Maar gelukkig ook goede.
 
Bij elco's moet je wel zorgen dat je goede types hebt. 40 jaar geleden trouwens ook. Toen had je de paarse die hun eigen pootjes opeten, 15 jaar geleden zaten Compaq computers vol elco's die na 7 jaar zo bol als Gijs stonden, en vandaag zal je ook wel weer brolmerken hebben. Maar gelukkig ook goede.

Helemaal terechte opmerking.

UPDATE: ik wacht op een paar onderdelen om dit topic verder te zetten.
 
In die zin dat hij voordien alleen ruis en onzin uitspuwt en nadien terug de bedoelde klanken, ja. :)

En hij zal vast ook wel ietsje anders klinken met nieuwe tov oude componenten.
 
Denk dat het idd anders gaat klinken. Tov een oude die nog wel werkt en waar niet veel ingrijpends is vernieuwd.

Drm ga ik ook mijn mc202 nog effe zo laten zoals ie nu is. Zit echt gruizig/ruis sausje over wat ik nog niet kwijt wil.
 
Gewoon opnieuw calibreren zal een groter verschil maken. Ik had ooit een Teisco 110F, lekker gore bak was dat. Nadat ik 'm netjes had laten calibreren vond ik er geen zak meer aan. Nou ja, hij was niet zo bijzonder meer en mocht daarom vanwege plekgebrek weg.
 
Ik had destijds een perfect gecalibreerde Moog The Source. Wiskundig precies apparaat, maar toch nog steeds lekker organisch karakter. Dat gezegd zijnde: als ze hun calibratie een beetje kwijt zijn, klinken ze soms wel héél lekker. Hoewel dat bij een polysynth wat anders ligt, dat klinkt al snel als een (valse) brij als het niet allemaal enigszins onder controle is. In dat kader zou ik de CS60 toch maar zo goed mogelijk proberen krijgen.
 
wil t nog een beetje lukken Emanuel?

Jazeker!
Het was lang wachten op onderdelen van UTSource, en de voornaamste opamps die ik daar besteld had bleken niet van goeie kwaliteit te zijn.
Op de koop toe moesten invoerrechten betaald worden op die bestelling .. geen aangename ervaring dus met geld en tijdsverlies.
Voor de zeldzaam geworden CA3140T opamps moest ik uiteindelijk ergens anders terecht - en dat vroeg wederom een dikke week geduld.

Lang verhaal kort kon ik 2 dagen geleden eindelijk fout 1b en de PING oplossen!!
Het nieuwe verslag waar dit allemaal beschreven staat is bijna klaar, ik maak er werk van en je ziet het binnenkort verschijnen.
 
Laatst gewijzigd:
Jazeker!
Het was lang wachten op onderdelen van UTSource, en de voornaamste opamps die ik daar besteld had bleken niet van goeie kwaliteit te zijn.
Op de koop toe moesten invoerrechten betaald worden op die bestelling .. geen aangename ervaring dus met geld en tijdsverlies.
Voor de zeldzaam geworden CA3140T opamps moest ik uiteindelijk ergens anders terecht - en dat vroeg wederom een dikke week geduld.

Lang verhaal kort kon ik 2 dagen geleden eindelijk fout 1b en de PING oplossen!!
Het nieuwe verslag waar dit allemaal beschreven staat is bijna klaar, ik maak er werk van en je ziet het binnenkort verschijnen.

Cool! Ben benieuwd :) leuke topic dit
 
Invoerrechten zijn kut. Ik probeer toch vaak de wat kleinere winkeltjes. Voor uit Hongkong en China willen ze dat vaak de inkoopprijs er wel opzetten. Grotere zaken is dat allemaal te ingewikkeld voor dus die hebben 1 systeem.

Verder worden de kosten van shippen ook meegerekend. Dus heel laag houden is soms te.

Maar een lagere waarde verder is altijd fijn. Btw kan ik toch aftrekken en redelijk wat minder betalen is dan altijd al fijn.

En let op dat PostNL ook nog 15 euro rekent voor inklaren. Dus tel er altijd 25% bij plus 15 euro. Invoeren kan lager zijn dan die paar procent boven de btw maar gemiddeld genomen is dit handig. Je kan het ook checken bij de douane als je precies invoer % wil weten.

Anyway us is vaak duur shippen. China niet. Maar als je die extra kosten erbij doet zoals hierboven kan je precies zien of je ze niet beter uit de EU kan halen.

Verder goed bezig! Ik ben benieuwd.
 
OK! Here we go

FOUTEN RAPPORT: issue 1b opgelost

De ping werd veroorzaakt door één defecte opamp op het KAS bord .. zo eenvoudig was het:

20181210_170342-b.jpg





De korte versie van de fout tracering ga ik beschrijven in deze post.
In de volgende post verschijnt dan het "achter de schermen" verhaal.

---

Het leek vanzelfsprekend dat één van de voices een verkeerd voltage kreeg.

Bij het uitmeten van de noot-voltages op het KAS- en SH-bord gebruik je als meetpunten best de connecties aan de zijkanten van desbetreffende PCB's.
==> DC uitmeten dus, met de ground op pin "E" van het KAS (linksonder), en met de andere kabel de PCB connecties gelabeled K1 ~ K8 aflopen:

20190315_022233.jpg


20190315_022522.jpg





Specifiek voor het opmeten van de noot voltages op het SH bord schakel je de SUSTAIN setting van de synth op stand II.
Die sustain knop zit links naast het toetsenbord; in de tweede stand wordt elk van de 8 SH stemmen geladen met dezelfde spanning:

20190315_021941.jpg





Om makkelijk te meten is het verder aangeraden van 8 keer of meer de allerlaagste C aan te drukken.
Zo laad je ELKE "positie" of voice dus met dezelfde spanning; in geval van de allerlaagste C gaat het om 0,125 V bij de Yamaha CS 60.

Mijn resultaten op de K1 ~ K8 connecties van het KAS bord:

K1. 0,125 V
K2. 0,125 V
K3. 0,125 V
K4. 0,125 V
K5. 0,125 V
K6. 0,125 v
K7. 9,220 V ==> GOTCHA !!
K8. 0,125 V

20190223_043644.jpg


20190223_043706.jpg





De hoofdverdachte van deze foutieve spanning was IC19:
- metend rechtstreeks op de beentjes van die opamp las ik inderdaad een te hoge spanning;
- die spanning was bovendien zo goed als gelijk bij eender welke ingedrukte toets;
- en inderdaad, de ping klonk steeds ongeveer even hoog gepitcht zoals je kon horen in de video.

Zijn plaatsvervanger doet ondertussen prima werk, en de ping is verdwenen:

20190223_044648.jpg





Was het maar zo evident van bij de start!
Van bij aanvang zat ik op het verkeerde spoor want de fout leek te komen van eenzelfde opamp op het SH bord.

Voor diegene die het interesseert ga ik in de volgende post de lange versie van dit avontuur beschrijven.
Tot gauw!
 
ACHTER DE SCHERMEN VAN ISSUE 1b

Hieronder volgt de tracering van de fouten die ik maakte .. bij het traceren van de fout 1b.

Niet wetende waar te beginnen startte ik de algemene calibratie metingen - pagina 35 van de service manual:

Click image for larger version  Name:	cs-60-service-manual-p35.jpg Views:	1 Size:	49,6 KB ID:	3674848





Daar leek al van stap 1 iets fout; ik raakte niet tot 0,125 V op pin 13 van IC2.
Het beste wat ik kon doen was 0.127 V op de allerlaagste stand van VR1, en hierdoor was al wat volgde verkeerd.

Een paar stappen overslaand kwam ik tot het uitmeten van de 8 stemmen zoals deels in de vorige post beschreven.

Vooreerst een technische achtergrond:

Op de foto hieronder staan twee rijen van acht ronde opamps gemarkeerd, dit zowel op het KAS bord als op het SH bord.
Het gaat telkens om dezelfde opamps type "CA3140T" en het zijn er 2x 8 dus 16 in totaal.
Deze opamps zijn moeilijk te krijgen en niet goedkoop.

* Merk op dat ze van 8 tot 1 geplaatst zijn op het SH bord, en van 1 tot 8 op het KAS.

Click image for larger version  Name:	20190315_022049.jpg Views:	1 Size:	93,3 KB ID:	3674849





Dat het telkens om 8 opamps gaat is geen toeval: elke opamp draagt de verantwoordelijkheid van het voltage door te geven voor 1 stem.

Het signaal begint bij toetsindruk ==> komt terecht op het KAS bord ==> en van daar vertrekken verschillende paden.
Twee van die paden leiden naar het SH bord.

Voor ons van belang hier is het pad dat start bij de output van elk van de acht CA3140T's op het KAS bord.

Click image for larger version  Name:	20190315_022049-b.jpg Views:	1 Size:	95,7 KB ID:	3674850





Dat pad van 8 signalen smelt samen met het andere voormelde pad op het SH bord.
De NAND som van het tweede pad met de Sustain setting, controleert een bilaterale switch die het eerste pad rechtstreeks naar de corresponderende set opamps op het SH bord al dan niet doorlaat.

Kortom: CA3140T x8 (KAS) ==> (SH) sustain + [(4011 + 4016) x2] ==> CA3140T x8

Je zou kunnen zeggen dat elke CA3140T opamp van het KAS in serie staat met de overeenkomende opamp van het SH bord.
Dus 1-per-1 gelinkt aan elkaar, via een kwart 4016 circuit ertussen.

De voltages op de output van de opamps zijn de clou van de zaak hier, en deze zijn makkelijk te verifiëren:
- ofwel via de connectie pinnen aan de zijkanten van de PCB's, zoals reeds beschreven dus op de punten waar alle kabels van vertrekken of toekomen,
- ofwel rechtstreeks op de beentjes van de opamps.

Click image for larger version  Name:	20190315_022203.jpg Views:	1 Size:	57,6 KB ID:	3674855





CONCLUSIE: beide chips waren werkende en in goeie staat!!
En verdere research op het net bevestigde dat deze chips, in tegenstelling tot wat ik eerder hoorde, best wel stevig gebouwd zijn en het niet snel opgeven - oef.

Ondertussen kon ik zo goed als zeker zijn dat alle acht CA3140T opamps waren gesneuveld door mijn meetfout.
Ik bestelde er gelijk zeventien bij UTSource - er zitten in totaal zeventien van die opamps in de CS 60; acht in het KAS // acht in het SH // ééntje in de SUB.

Al die tijd echter trok ik nog steeds mijn zelfde te snel genomen conclusie, namelijk dat de zevende opamp op het SH bord de pinger was.
Tezelfdertijd wreef de zevende opamp op het KAS bord 40 centimeter verder in zijn handjes: hij was de ware mol.
En daar zou ik pas vele uren en Euro's later achter komen.

De acht defecte CA3140T's van het SH bord staan hieronder links in beeld, en de 17 nieuwe rechts:

Click image for larger version  Name:	20190222_222630.jpg Views:	1 Size:	57,0 KB ID:	3674852





De CA3140T opamps vond ik nog redelijk betaalbaar via UTsource.
Daar moet je wel lang wachten op shipment + er komt een 25 % aan invoertaksen bij (wat ik niet wist toen ik bestelde).

Click image for larger version  Name:	UTsource-CA3140T-faulty.jpg Views:	1 Size:	27,3 KB ID:	3674853





De CA3140T's die ik er kocht waren van het merk HARRIS en ZIJN TE VERMIJDEN om volgende reden: op zich werken ze wel, maar het probleem is dat de beentjes van deze opamps wijd gespreid moeten worden om in de soldeergaten van het SH bord te passen. Deze Harris specimen zijn daar niet op voorzien; door het buigen verbreek je gemakkelijk de interne circuits en gaan ze kapot. Hier kwam ik pas 12 opamps later achter (!), met veel gesoldeer en gedesoldeer voor niets.

Deze harris CA3140T opamps passen overigens veel beter in het KAS bord, waar de beentjes niet zo wijd gespreid zijn.
Maar voor het SH bord ziet het er als volgt uit: de linkse is hoe ze komen, de vier rechtse hebben gebogen beentjes:

Click image for larger version  Name:	20190224_215930.jpg Views:	1 Size:	56,6 KB ID:	3674854





Ik deed verschillende desoldeer/soldeer/test sessies van de Harris opamps op het SH bord, met telkens een paar pings als resultaat, en een paar stemmen die gewoon niet kwamen opdagen;
ping - ping - ping - niets - ping - niets - ping // ping - ping - ping - niets - ping - niets - ping // etc.

Uiteindelijk kocht ik twaalf andere CA3140T's via verschillende aanbieders op Ebay.
Sommige aan 2x de prijs van UT source, en telkens met shipment kosten er nog eens bij.

Wederom een wachttijd, gelukkig slechts een 10 tal dagen, en bij aankomst bleken de opamps op het zicht al van betere kwaliteit te zijn - alhoewel er een paar gelabeled Harris bijzaten.
Ik ging UITERST voorzichtig te werk bij het buigen van de beentjes van de nieuwe kandidaten, en voorwaar, niet het minste defect deed zich voor.

TIP: zorg ervoor dat het het beentje van de opamp op het punt waar die uit de opamp komt gedurende de eerste 1 a 2 millimeter NIET buigt.
Doe de eerste kromming pas NA die eerste 1 a 2 mm.

Met 8 nieuwe en werkende CA3140T's op het SH bord bleven PING 7 en ondertussen ook PING 2 bestaan.
Terug naar af dus .. met slechts 1 verklaring hiervoor: de gelijkaardige opamps op het KAS waren defect.

En inderdaad .. ik verving deze met nieuwe CA3140T's en voorwaar, de CS60 was compleet polyfoon!!

:dubbel:

Kudos als je dit doorlezen hebt.
Excuses voor de lange post, het kan van pas komen voor andere verloren CS zielen.

---

En we zijn nog steeds niet rond amigos en amigas, er is meer op komst.
 

Attachments

  • 20190315_022203.jpg
    20190315_022203.jpg
    57,6 KB · Bekeken: 118
  • 20190315_022344-c.jpg
    20190315_022344-c.jpg
    66,5 KB · Bekeken: 121
  • pinout-ca3140T.jpg
    pinout-ca3140T.jpg
    40,3 KB · Bekeken: 115
Laatst gewijzigd:
Als je vervangen componenten ook kapot zijn, wordt de puzzel er natuurlijk niet eenvoudiger op. Mooi dat hij weer helemaal polyfoon is! Welke restpunten zijn er nu nog?
 
heerlijke topic dit, nice job Emanuel! Echt totaal niet te lang hoor, vind t lekker te lezen en die plaatjes te zien. Nice one!
 
Back
Top