Yamaha DX21

325iaddict

De baardstaart
Lid sinds
9 november 2017
Berichten
61
Locatie
Amstelveen
Ik heb zojuist mijn eerste FM-synth gekocht. Met opzet een goedkope, niet direct een DX7, onder het motto: laat ik nou EERST eens kijken of FM-synthese iets voor mij is. Het ding kwam binnen, ik zet er een Schuko aan (er zat zo'n Engelse grote netsteker aan), ik zet 'm aan en ja hoor, ik word verwelkomd door een tekst op het display, dat ik zojuist een Yamaha DX21 heb ingeschakeld, ik druk op een toets en... prima geluid! YES! Hij doet het :-)
Op het display keurig de naam van de patch, alles kits... TOTDAT ik de DUAL functie probeerde! Vanaf dat moment alleen nog onzin op het display en GEEN geluid meer....

Paniek? Voorlopig nog niet... ik had van tevoren de gebruiksaanwijzing al gelezen. Er blijken 128 ROM geluiden in te zitten, die je naar believen in de 2X 16 RAM plaatsen kunt zetten. Ik deed een poging: ja hoor, zet maar alle "brass" geluiden op plek 1 t/m 8 neer van bank A... en POEF! De eerste 8 van de totaal 32 knoppen gaven weer geluid. Bij nummer 9: meteen weer onzin.

Vermoeden? De batterij die het RAM geheugen onder spanning houdt, is na 33 jaar een keer leeg... iedereen het daarmee eens? Ik heb hem nog niet open gemaakt om dat na te meten...
 
Waarschijnlijk, goed de gebruiksaanwijzing lezen wbt het geheugen. Je kunt ook geluiden 1 voor 1 in het geheugen zetten (vanuit rom). Als ze er niet in blijven staan dan is de batterij leeg. Heel makkelijk te vervangen.
 
Inmiddels is de batterij vervangen, het hele keyboard uit elkaar gewest en gereinigd en... alles werkt weer als een speer. NU pas kan ik eigenlijk iets nuttigs gaan doen met deze synth...
 
Veel plezier. Layeren van geluiden is bij de dx21 erg mooi vind ik. Met de chorus aan uiteraard.
 
DX21 User Manual, Service manual enzo (ook batterij plaats en type):
http://www.polynominal.com/yamaha-dx21/index.html

Het DX21 keyboard heeft geen Velocity. Heb je wel een toetsenboard met Velocity? Want de DX21 engine kan wel inkomende MIDI velocity verwerken. FM is juist erg expressief en dynamisch. Jammer om te moeten laten liggen. Anders kan je DAW dat wel (beetje omslachtig).

Je kunt in plaats van een fysieke DX7 (voorlopig) ook gewoon de gratis Dexed Plugin pakken.
https://www.kvraudio.com/product/dexed-by-digital-suburban
 
Back
Top