MC-202: probleem met DIN-sync

92SDO

Stamgast
Lid sinds
26 september 2015
Berichten
162
Locatie
Amsterdam
Mijn computer met ableton gebruik ik als master. De rest is dus slave. Waaronder nu een MC-202. Ik heb een Novation Drumstation die in een midichain zit van m'n geluidskaart.

Nu heeft die Drumstation een DIN Sync output en die heb ik aangesloten op de MC-202. In Ableton heb ik ingesteld dat er midi clock wordt uitgezonden. Wanneer ik de kabel aansluit op de DIN sync input van de mc-202 kan ik niet meer op start drukken. Wanneer ik in Ableton de sequence start, gaat er op de display van de MC-202 rechtsonder een puntje knipperen op het tempo van de DAW. Er komt echter geen geluid uit de mc-202. Wel als ik de toetsen indruk! Maar er gaat dus geen sequence spelen, ookal staat die wel ingeprogrammeerd..

Ik snap niet zo goed wat er aan de hand is. De MC-202 heb ik op Play staan.

Iemand een idee?
 
eerder kabel met 5 pins ipv 3 pins midi gebruiken, maar goed ik denk niet dat dat het probleem is, want anders zou je geen clock binnenkrijgen
volgens mij heb je enkel SYNC aanstaan in ableton midi prefs, en niet REMOTE, die de start/stop commandos omvat
 
eerder kabel met 5 pins ipv 3 pins midi gebruiken, maar goed ik denk niet dat dat het probleem is, want anders zou je geen clock binnenkrijgen
volgens mij heb je enkel SYNC aanstaan in ableton midi prefs, en niet REMOTE, die de start/stop commandos omvat

Ik gebruik een kabel met 5 pins idd.

Dat REMOTE heb ik niet aan staan! Toen ik dat wel had aanstaan ging om een of andere reden m'n drumstation uit de maat lopen. Dus ik dacht dat ik dat uit moest laten.
Ik zal zo even kijken of het lukt. Thanks voor de hulp!
 
Als ik remote nu aandoe, loopt de Drumstation gewoon goed. Zal gisteren wel iets raars hebben gedaan.

Maar de MC-202 begint nog steeds niet met het afspelen van de sequence helaas.
 
heb je al getest met een ander DIN Sync apparaat? Misschien stuurt je Novation geen sync door? Anders heb ik nog wel een ROLAND SBX-80 die je kan kopen van me ;) :P

Wat ik ook lees is: Note that the SYNC IN socket on the MC-202 often gives trouble as the soldered joints to the DIN socket pins become cracked and require re-soldering.
 
eerder kabel met 5 pins ipv 3 pins midi gebruiken, maar goed ik denk niet dat dat het probleem is, want anders zou je geen clock binnenkrijgen
volgens mij heb je enkel SYNC aanstaan in ableton midi prefs, en niet REMOTE, die de start/stop commandos omvat

Waarom niet ? Ik heb ook zoiets met de 606 gehad. Het run ledje wou wel branden als je hem extern startte, maar wou niet spelen. Opgelost met een andere kabel (3p).
 
heb je al getest met een ander DIN Sync apparaat? Misschien stuurt je Novation geen sync door? Anders heb ik nog wel een ROLAND SBX-80 die je kan kopen van me ;) :P

Wat ik ook lees is: Note that the SYNC IN socket on the MC-202 often gives trouble as the soldered joints to the DIN socket pins become cracked and require re-soldering.

Nee ik heb geen ander apparaat met DIN Sync :(. Aankomende vrijdag komt er iemand langs met een tr-606 dus dan kan ik het wel proberen denk ik.
Anders misschien maar openmaken inderdaad. Ik vind het alleen zo gek dat hij wel het tempo ontvangt. Dat puntje gaat ook sneller knipperen als ik het bpm in ableton verhoog namelijk. De sequence start alleen niet.
Of is het echt zo dat elke pin van die DIN socket een aparte individuele functie heeft, zoals bijvoorbeeld start/stop signaal? Dus dat het goed kan dat één aspect/functie van het signaal niet werkt maar een deel wel?

Waarom niet ? Ik heb ook zoiets met de 606 gehad. Het run ledje wou wel branden als je hem extern startte, maar wou niet spelen. Opgelost met een andere kabel (3p).

De kabel die ik gebruik is volgens Thomann 5-polig aangesloten. Is het niet raar als een 3-polig aangesloten kabel wél werkt, maar een 5-polig aangesloten niet? Die pins die de 3-polige kabel heeft, heeft de 5-polige toch ook zitten..

Ik zal voor de zekerheid nog even kijken of ik een ander (merk) midi-kabel heb liggen.
 
Of de kabel andersom aansluiten. Instellingen in ableton ff nalopen. kabel plug ff klein beetje nadrukken
 
Misschien heeft het te maken met de verschillende signalen die in din sync bestaan. Zie plaatjes.
Misschien worden er wel sync pulsen verzonden, maar geen run signaal of continue signaal afgegeven op pinnen 1 of 5.

Overigens over die 5 polige kabels:
Er bestaan heel wat midi kabels met maar 3 draden aan de binnenkant.
Je ziet in de plug dan netjes 5 pinnen zitten, maar de buitenste worden niet gebruikt in het midi protocol.
Sommige kabels hebben dan ook geen draden aangesloten zitten op die pinnen.
 

Attachments

  • photo123831.gif
    photo123831.gif
    19,2 KB · Bekeken: 176
  • photo123832.gif
    photo123832.gif
    6,6 KB · Bekeken: 175
Misschien heeft het te maken met de verschillende signalen die in din sync bestaan. Zie plaatjes.
Misschien worden er wel sync pulsen verzonden, maar geen run signaal of continue signaal afgegeven op pinnen 1 of 5.

Overigens over die 5 polige kabels:
Er bestaan heel wat midi kabels met maar 3 draden aan de binnenkant.
Je ziet in de plug dan netjes 5 pinnen zitten, maar de buitenste worden niet gebruikt in het midi protocol.
Sommige kabels hebben dan ook geen draden aangesloten zitten op die pinnen.

Hmm ja ik weet niet of die Novation Drumstation de midi-clock omzet naar DIN sync en daar misschien alleen het sync signaal van overblijft, en start/stop niet. Ik heb eigenlijk geen idee. Maar zou denken dat ik dan wel een draadje online zou hebben gevonden van iemand met hetzelfde probleem.

Ah ja, dat dacht ik ook al hoor, maar ik had even gekeken op de thomann productpagina van de midikabel die ik gebruik en daar staat "5-polig aangesloten"; https://www.thomann.de/nl/the_sssnake_sk366-5_blu_midikabel.htm
Dus daar ga ik dan maar van uit..

Vanmiddag heb ik tijd om het even met een andere midikabel te proberen!
 
Ik dacht dat er altijd een latency din-sync bug in de mc-202 zat. Maar als het op gelost is dan is het opgelost.
 
Back
Top