Tb-303

Luftmeister

Lid synths 2002
Lid sinds
28 augustus 2002
Berichten
188
Locatie
Raalte
Ik denk dat veel mensen nu iets hebben van 'Nee he, gaan we weer ouwehoeren over die stomme 303' maar ik ben er nog niet zo over uit. De thread over de 909 deed mijn besluiten een thread te maken over de TB-303. Ik heb er zelf geen een , maar ik ben nog steeds van plan er 1 aan te schaffen en ben ook wel bereid om er 1000 euro's voor neer te tellen.

Veel mensen verklaren me voor gek. Ik werk nu al een hele tijd met Rebirth en ik moet zeggen dat ik het geluid zeer goed vind. Ik heb eigenlijk geen betere cloon gehoord. Vinden jullie dat nou ook?

Maar nou hoor ik dat een 'kenner' de echte 303 er zo uitpikt. Klopt dat?

Ik wil het wel graag geloven, maar heb nog nooit met een echte mogen klooien.

Ik vraag het dan ook aan alle 303 bezitters.

Hoe zijn jullie fan geworden van de 303? Bij mij is het begonnen met Mutterkorn van Fluticht. Ik ben benieuwd of jullie allemaal verslaafd zijn aan acidhouse of is de 303 veel breder inzetbaar?

En zijn er mensen die hun 303 voor een prikkie op de kop getikt hebben? Ik hoor wel eens van die geweldige verhalen. Bij een oud vrouwtje op de zolder of zo??

En weet iemand hoeveel er van gemaakt zijn?? Ik hoor vaak iets van 20.000 maar er zijn verschillende verhalen over.

En als laatste vraag. Is de MC-202 een goed alternatief voor een 303? Heb ik ook wel es gehoord.
 
Een MC202 klinkt niet als een TB303.

Het is meer een erg bliepende synthesizer met een slechte sequencer...geen geheugen enzo.

Denk qua sound A Guy called gerald - blow your house down.

Ik kan me herrineren dat ergens in den beginne...1991..92 weetikveel...er een filmpje was op MTV waar Farley Jackmaster Funk liet zien hoe die acid maakte met het kleine zilveren kastje toen moest ik er ook eentje hebben (the new acidsound...your children on drugs!)

Ergens in 97/98 had ik er genoeg van..de sound was te eenzijdig en het apparaat teveel geld waard...dus heb ik hem verkocht (aan mr.the moderator keynote), zonder enige spijt want ik kon er een Clavia Nordrack en een JS30 sampler van kopen...en dat was toen heel wat :D

Mijn favoriete 303 plaat: Armando - Land of Confusion
 
yep....die sequencer is eigenlijk gewoon kut....maar daarom haal je d'r van die leuke loopjes uit...;)
 
Re: Tb-303

Origineel geplaatst door Luftmeister
Ik denk dat veel mensen nu iets hebben van 'Nee he, gaan we weer ouwehoeren over die stomme 303'
Kom nou, ik ben blij dat dat gedoe over superzagen eindelijk even is afgelopen ;).
maar ik ben er nog niet zo over uit. De thread over de 909 deed mijn besluiten een thread te maken over de TB-303. Ik heb er zelf geen een , maar ik ben nog steeds van plan er 1 aan te schaffen en ben ook wel bereid om er 1000 euro's voor neer te tellen.
800 op z'n hoogst, of er moet een mod op zitten en 't ding moet in zeer goede staat zijn. 1000 voor een droge is markt-technisch te veel.
Veel mensen verklaren me voor gek.
En terecht ;).
Ik werk nu al een hele tijd met Rebirth en ik moet zeggen dat ik het geluid zeer goed vind. Ik heb eigenlijk geen betere cloon gehoord. Vinden jullie dat nou ook?
Nee. De AudioRealism Bassline vind ik beter > http://www.kvr-vst.com/get/756.html. Trouwens, Rebirth is begrensd tot 44khz, 16 bit, en de algoritmes zijn gestript en geoptimaliseerd (wat ten koste van de nauwkeurigheid gaat; maarja, Rebirth draait nog op een P1-166 als het moet).
Maar nou hoor ik dat een 'kenner' de echte 303 er zo uitpikt. Klopt dat?
Hoogstwaarschijnlijk wel, al zal 't volk op de dansvloer alles wel goed vinden zolang ze maar zo strak als een bos uien staan (vrij naar Adrie en Bastiaan - De Gabberclown).
Zie ook http://tb-303.org/resources/default.asp?Cat=Clones&Ord= voor een overzicht; de site had eerst een soort puntentoekenning voor de beste kloon.
Ik wil het wel graag geloven, maar heb nog nooit met een echte mogen klooien.
Verwar gear niet met religie.
En weet iemand hoeveel er van gemaakt zijn?? Ik hoor vaak iets van 20.000 maar er zijn verschillende verhalen over.
14.000 als ik het niet mis heb, waarvan een aantal zelfs gewoon weggegooid zijn (niet aan de straatstenen kwijt te krijgen e.d.)
En als laatste vraag. Is de MC-202 een goed alternatief voor een 303? Heb ik ook wel es gehoord.
Als ik jou was zou ik FutureRetro een mailtje sturen voor hun nieuwe bak - de Revolution. Luister voor de grap naar de demo's.

http://www.future-retro.com/REVOLUTION.html

Heeft hier ook op de frontpage gestaan. MIDI, lagere prijs, stevigere behuizing, sequencer die leuk is en voor meerdere doelen vatbaar, en fette sounds. Sowieso is het FR spul nogal "boutique" dus doe er je voordeel mee en pak iets wat niet iedereen heeft :). Dan nog, dit gaat ook weer makkelijk een jaar of 20 mee, dus misschien ben je precies op tijd voor de volgende acid-hype van 2022.

Ik zou 'm bijna zelf willen hebben, ware het niet dat de Ion ook verdomd goed in de buurt komt (geen preset! zelfgebouwde 303 patch met specifieke scaled glide) en ik er toch nog geen cash voor heb.
 
Ik wil ook nog eens een TB-303 aanschaffen. Zelf had ik eerst ook zoiets van: 'we kennen de grap nu wel', maar toen ik hem enkele keren bij Yawgmoth hoorde, was ik toch nog wel onder de indruk. Met name met wat rare fx klinkt t bakkie weer heel anders. Ook hoor ik de laatste tijd wel weer trax waarin de 303 lekker creatief gebruikt is zoals in nummers van bijvoorbeeld Chris Clark (Warp Records artiest).
En dat zo'n apparaat nou 1001 keer gebruikt is (waarschijnlijk wel vaker) maakt mij persoonlijk niet zoveel uit. Ik heb nu ook sinds afgelopen week een TR-808 en daarmee maak ik in combinatie met fx en dergelijke ook weer hele eigen sounds. Het gaat uiteindelijk om wat je ermee doet.:)
 
Origineel geplaatst door isnieZot
ik vraag me af of er acid bestaat zonder de tb 303.
acid=303? ofniet?

Jawel,bassline van mantronix
en alexander robotnik problems d'amour
de wikky song van nucleus... meeste is begin 80 en mid 80

Dus niet perse acid.
Het is oorspronkelijk ook een machien om een basgitaar te emuleren,dus daarvoor werd deze dan ook gebruikt

Later pas ging er iemand aan de knopjes draaien met een drum machien,en ontstond acid
 
Origineel geplaatst door smackos
Ik kan me herrineren dat ergens in den beginne...1991..92 weetikveel...er een filmpje was op MTV waar Farley Jackmaster Funk liet zien hoe die acid maakte met het kleine zilveren kastje toen moest ik er ook eentje hebben (the new acidsound...your children on drugs!)

Dat kan ik me ook nog wel herinneren. Volgens mij was dat zo'n onderwerp bij MTV News toen. Dat heb ik nog op een ouwe stoffige tape opgenomen volgens mij.

Voor een goeie software 303 imitatie moet je denk ik wel Audiorealism Bassline hebben zoals genoemd werd. De Saw wave vind ik nog niet helemaal overtuigend, maar de Square klinkt erg goed en die vind ik toch vaak het mooiste.

Verhalen over goedkope 303's zijn wel te vinden hier op het forum in een threadje over goedkoop verkregen gear. Ik ken in ieder geval iemand die hem in topstaat compleet met tas, handleiding, chordcard, etc. voor "300 gulden en geen cent lager" kocht van een kerel die hem toch maar in de kast had liggen.

Mijn favoriete acidplaat: Universal Indicator - Red (cat# TR-606) op Rephlex.
 
die Audiorealism Bassline klinkt errug goed zo te horen....maar zodra ze met distortion gaan werken wordt ie minder....
 
Origineel geplaatst door dione
die Audiorealism Bassline klinkt errug goed zo te horen....maar zodra ze met distortion gaan werken wordt ie minder....

Ja, je moet hem ook gewoon door je externe fx halen, dan lijkt het er beter op.
 
Origineel geplaatst door mono-poly
Als je een 303 sound wil is de 303 de beste keyus
Ansdere dingen halen he gewoon niet

Ja maar dat geldt voor elke of bijna elke synthclone. Niets gaat boven het origineel, hoe mooi een clone ook zijn kan.
 
rebirth is dikke vette zever als je het mij vraagt
de www.audiorealism.se kloon is perfect, ik hoor enkel het verschil omdat de software versie niet ruist.
echt waar.. we hebben het al serieus getest hier, super sound!

ikzelf heb 550 betaald, en zelfs de toetsen enzo vervangen , dustcover ingebouwd

Ik vind de sequencer van de 303 zeer cool en ik wenste dat al mijn synths zo'n ingebouwde sequencer hadden.
Er is echt over nagedacht over dat ding
Hoe vernuftig en logisch sommige toetscombinaties in elkaar zitten, ongelooflijk voor de jaren '80.. Pluim voor de ontwerper..


En idd, die nieuwe Revolution klinkt wel aardig! Niet echt als een tbkloon, maar als iets opzichzelf die op eenzelfde manier als de tb kan gebruikt worden.. echt cool!

zou graag nog een 2de tb hebben..
 
Ik ben ook nog steeds geinteresseerd in een 303, al vanaf '88 denk ik. Grootste bezwaar vind ik dat je voor hetzelfde geld zoveel meer synth kan kopen, dat het gewoon een beetje gekkenwerk is. Maar ja, die sound he.....Ik dacht ooit, toen ik de Novation Bassstation kocht die net op de markt was, dat ik die 303-sounds er zo uit kon halen (zo werd het ook gebracht). Hoe naief kan je zijn!

Hoe dan ook, ik sluit niet uit dat ik ooit nog eens the Real Thing aanschaf.

Mijn no. 1 acidplaat blijft toch Acid Trax van Phuture, maar er zijn veel andere favorieten

:) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)
 
Origineel geplaatst door Hooihuis
Ik ben ook nog steeds geinteresseerd in een 303, al vanaf '88 denk ik. Grootste bezwaar vind ik dat je voor hetzelfde geld zoveel meer synth kan kopen

Dat is wel appart,had je in 88 even rond moeten kijken,er waren er namelijk genoeg te krijgen voor zeeeeeeeer weinig.
Zelfs gratis:D
Ook bij de lokale boerenlullenmuziekwinkel
Ze kwamen die dingen aan de straat stenen niet kwijt.
En in die tijd wist bijna niemand wat een 303 deed,laat staan waar het voor stond,want house was nog helemaal niet zo doorgebroken.
 
Idd, zelfs in '91 stonden er nog wekelijks 303's te koop rond de 300 NLG. Helaas was ik toen altijd blut :stupid

favo acid: Robert Armani - Ambulance
 
Laatst gewijzigd:
Misschien niet echt een alternatief natuurlijk, maar....
Met de Jupiter-8 kan je ook lekkere bliepjes als een TB-303 maken sommigen vinden dit zelfs veel warmer.

Vinden jullie dit nou ook? Of is dit toch compleet anders? Ik ken de TB-303 zelf niet.
Ik was er wel benieuwd naar eigenlijk. :)
 
Re: Tb-303

Origineel geplaatst door Luftmeister
Veel mensen verklaren me voor gek. Ik werk nu al een hele tijd met Rebirth en ik moet zeggen dat ik het geluid zeer goed vind. Ik heb eigenlijk geen betere cloon gehoord. Vinden jullie dat nou ook?

Maar nou hoor ik dat een 'kenner' de echte 303 er zo uitpikt. Klopt dat?

Ik wil het wel graag geloven, maar heb nog nooit met een echte mogen klooien.


Wanneer je eens met een 303 wil klooien kan je gerust eens langskomen. Voor mij blijft ie wat magisch hebben, hoewel die zonder externe effecten wel wat mager klinkt. Gebruik de 303 vaak aangesloten op de audio in van m'n Nord Modular of met de effecten uit de DP/4 erop. Als je Rebirth ernaast houd klinkt deze zachte tb wel wat mager. Maar ja, voor de prijs van Rebirth heb je wel een leuk pakketje.
 
Back
Top