Tb-303

Heeft iemand ervaring met de modificatie die op de site van Doepfer staat beschreven?
http://www.doepfer.de/faq/TB303.txt

Variante 2 (interner Sequenzer der TB-303 weiterhin verfügbar) In die Verbindung IC8/Pin 32 zu R146 eine Diode (z.B. 1N4148) einfügen (Anode = IC8, Kathode = R146). Eine weitere Diode wird zwischen den externen Gate-Eingang (Anode) und R146 (Kathode) eingebaut. Für den externen Gate-Eingang kann wie bei Variante 1 die von D34 abgetrennte Gate-In-Buchse verwendet werden. Zwischen dem externen CV-Eingang und dem Punkt 26/R100/R118/R106 wird eine Kombination auf Festwiderstand und Trimmpoti (ca. 7k/1% Metallfilm + 4k7 Cermet-Trimmer, wie R106 und TM5) eingebaut. Der Trimmpoti wird auf 1V/Oktave abgeglichen. Eventuell danach das Tuning mit TM4 neu einstellen. Für den externen CV-Eingang kann wie bei Variante 1 die von TM5/D30/D31/IC11b/R107 abgetrennte CV-Buchse verwendet werden.

Wat ik wil is de interne sequencer blijven gebruiken en de pitch aansturen via MIDI (bv met een doepfer MCV-4), dus alleen om te transponeren/moduleren. Bovendien wil ik de 303 zo origineel mogelijk houden, dus geen extra gaten in de behuizing en liefst ook geen printsporen doorkrassen.

Als ik het verhaal van Doepfer lees, lijkt dit een kwestie van 2 draadjes solderen, een op de GND en een op punt R100/R118/R106, in serie een (regelbare) weerstand opnemen, en daar de CV op aansluiten.

Iemand met info/ervaring? BVD :)
 
het is me niet echt duidelijk wat je in feite wilt..
Je wil dus de interne CV gaan moduleren met externe CV?

Zonder extra gaten zal dit moeilijk worden, je moet het toch ergens aansluiten ;)
tenzij je een bestaande connector wil opofferen (mix in, cv gate out, ...) maar dat zal dan weer niet lukken zonder dingen doorkrassen

andere optie is draadje via batterijdeksel eruit, maar dat trekt ook op niet veel.. zou je dan niet beter gewoon iets 303-modulair achtig aanschaffen?
 
het is me niet echt duidelijk wat je in feite wilt..
Je wil dus de interne CV gaan moduleren met externe CV?

Zonder extra gaten zal dit moeilijk worden, je moet het toch ergens aansluiten ;)
tenzij je een bestaande connector wil opofferen (mix in, cv gate out, ...) maar dat zal dan weer niet lukken zonder dingen doorkrassen

andere optie is draadje via batterijdeksel eruit, maar dat trekt ook op niet veel.. zou je dan niet beter gewoon iets 303-modulair achtig aanschaffen?

In eerste instantie wil ik inderdaad met een draadje via het batterijklepje naar buiten. Alternatief is wellicht via ongebruikte pinnen (4,5) op de DIN socket. Laatste alternatief is idd de gate out of cv out opofferen.

Wat ik wil is de tuning (meest linkse pot bovenaan) extern aansturen. Komt idd neer op jouw beschrijving. In het schema hangt de tuning potmeter aan R118, die is verbonden aan de junktie in de beschrijving.
 
Nouja misschien niet heel goedkoop inderdaad maar de prijs van zo'n kapje in vergelijking met de prijs van het apparaat zelf is te verwaarlozen. Ik heb ook een aantal van die kappen op oude Gear, ze sluiten naadloos aan en geven ook nog een goede bescherming tegen vallende voorwerpen mocht dat gebeuren. Het materiaal is niet bepaald dun maar echt stevig en behoorlijk dik.
 
Binnenshuis heb je normaal niet zoveel vallende objecten. Hier in ieder geval niet. :D

al paar keer voorgehad hier.. paar deuken en krassen op gear hierdoor.. en 1 maal een stuk af van een (rubberen) knopje. vraag me niet hoe of waarom :P gelukkig nog niets ernstig.

ook voor te vervoeren is het handig, want 1 stevige duw op de pots en je pcb is gekraakt.. en das echt een rotklus om te repareren

vind de prijs nog meevallen.. het blijft ook een nicheproduct natuurlijk
 
Back
Top