Tb-303

..als je enigszins kunt programmeren, kun je met eender welke synth een voldoende 303-nabootsing doen en het effect op het publiek (filter openen enzo) zal hetzelfde zijn als het over een sound system gedraaid wordt...

Het spijt me wel maar 1000 euro ....:stupid

nou goed 500 euro is nog te doen voor een echte...
 
'k Heb wat vst's voorbij zien komen in deze thread, maar nog nietmand gehoord over de syntechno teebee (mk3).
Dus die wil ik bij deze de thread in schoppen :D.

-C-
 
sja ik heb de cheapo MAM MB 33. Op zich klinkt ie wel ok, maar je mist de gare sequencer van de de echte 303...

R
 
Re: Re: Tb-303

Re: Re: Tb-303

Origineel geplaatst door Yawgmoth
Wanneer je eens met een 303 wil klooien kan je gerust eens langskomen. Voor mij blijft ie wat magisch hebben, hoewel die zonder externe effecten wel wat mager klinkt.

:erm:

Nu kan je de 303 van veel beschuldigen, maar mager zonder effecten ? Dan zou ik de jouwe is laten nakijken want dan is er iets mooi mis vrees ik.
 
Origineel geplaatst door mono-poly
Als je een 303 sound wil is de 303 de beste keyus
Ansdere dingen halen he gewoon niet
Hoe beviel die borg mod? Werd het daardoor meer een 'gewone' synth?
 
Hoe zijn jullie fan geworden van de 303? Denk mede door de oude Drop Bass platen :)

En zijn er mensen die hun 303 voor een prikkie op de kop getikt hebben? Ik hoor wel eens van die geweldige verhalen. Bij een oud vrouwtje op de zolder of zo

Die ik nu heb was niet voor een prikkie.

En weet iemand hoeveel er van gemaakt zijn?? Ik hoor vaak iets van 20.000 maar er zijn verschillende verhalen over.

Ik heb m,n Serie Nummer niet hier maar het zijn er veel meer.

Is de MC-202 een goed alternatief voor een 303? Heb ik ook wel es gehoord ?

Ja en nee de sound Ja en de sequencer Nee.
 
Origineel geplaatst door smackos
Ik kan me herrineren dat ergens in den beginne...1991..92 weetikveel...er een filmpje was op MTV waar Farley Jackmaster Funk liet zien hoe die acid maakte met het kleine zilveren kastje toen moest ik er ook eentje hebben (the new acidsound...your children on drugs!)

Jaaah, dat was voor mij ook de eerste kennismaking met de 303, al wist ik toen nog niet dat dat een 303 was (was toen nog niet zo erg bezig met synths enzo) maar die sound!!! Die bleef me wel bij. Iets later 'Hardfloor - TB Resuscitation' gekocht. Het kwartje viel nog niet direct, maar toen ik na een tijdje op de achterkant las : 'This album is dedicated to the inventor of the TB-303', en ik wat info over de 303 ging verzamelen, was de link naar het filmpje op MTV snel gelegd. Vanaf toen was ik veslaafd aan de 303.

De beste 303 plaat is voor mij (het hele album) TB resuscitation van Hardfloor.

Aangezien ik maar een arme student was in die tijd, was ook ik op zoek naar de perfecte kloon. Na ze allemaal gehoord te hebben besloot ik 'm maar zelf te maken. De klonen van die tijd (Deep Bass Nine, Bass-station en een handje vol zolderkamer klonen) vielen erg tegen. Nu vind ik de Audiorealism veruit de beste, maar er gaat nog steeds niets boven de echte.

Uiteindelijk in '95 ook zelf een echte gekocht voor fl.1600 gulden welke ik in 2004 weer voor EUR.850,- verkocht heb (geen slechte investering geweest dus).

En een 202 is geen alternatief voor een 303. Als je perse de 303 sound wil, koop een echte!
 
Origineel geplaatst door Leudes
Uiteindelijk in '95 ook zelf een echte gekocht voor fl.1600 gulden welke ik in 2004 weer voor EUR.850,- verkocht heb (geen slechte investering geweest dus).

Als je 1600,- gulden op de bank had gezet en je had er 9 jaar lang 3,5% rente over gehad dan had je nu 989,53 euro gehad. Slechte investering dus. Maar dan had je wel 9 jaar lang heerlijk knoppendraaien moeten missen.
 
Ik heb momenteel zelf een TB-303 (al een paar jaar) en ik heb een MC-202 gehad.

De MC-202 klinkt meer als een SH-101 dan een 303. De sequencer zou wel leuk zijn, moest je er meer dan 1 patronen in kunnen steken en deze niet verliezen telkens je het apparaat uitschakeld.

De CV/Gate respons van de 202 is ook niet echt om voor naar huis te schrijven. Telkens als je via een CV/Gate convertor in Cubase (bvb.) een noot aanslaat lijkt het alsof er een latency op zit.
De sound is wel ok van de 202, maar het is geen 303. In de eerste plaats vooral omdat de 202 een zelf-oscillerende 24db LP filter heeft en geen 18db LP diodetrap-filter zoals die van de 303.

Ik heb mijn 202 eigenlijk ook vooral verkocht omdat ik al een JX-8P en een juno-106 had en eigenlijk kon ik daar ook wel ongeveer die SH-achtige sounds mee maken (puristisch gezien niet 100% hetzelfde, but who cares).

Als 303-eigenaar ga ik je wel vertellen dat "the real deal" toch een heel stukje anders werkt en klinkt als Rebirth. Oa. de slides werken toch heel anders bij de 303 als in rebirth en de filter klinkt veel vuiler dan die opgekuiste Rebirth 303's.
 
Origineel geplaatst door sander
Ja is leuk bakkie. Volgende maand ga ik naar m'n eerste acid party en uiteraard gaat m'n 303 mee,
want ik mot er spelen. :)

Wie, wat, waar?
 
Ik maak ook gebruik van Rebith en klinkt in mijn oren zeer goed . Het nadeel is dat je hiermee de 303 niet zo kan laten "blaffen" als je de accent gebruikt. Dit is voor mij het coolste aan de 303.
Ik denk eraan om een syntecno teebee aan te schaffen, of mischien De Future Retro revolution .
 
Origineel geplaatst door omiel
Als je 1600,- gulden op de bank had gezet en je had er 9 jaar lang 3,5% rente over gehad dan had je nu 989,53 euro gehad. Slechte investering dus. Maar dan had je wel 9 jaar lang heerlijk knoppendraaien moeten missen.

Kijk, ik ga er dan vanuit dat ik het geld zowieso in muziekapparatuur had gestoken. Had ik toen bv. een NordLead 1 gekocht (toen een serieuze optie), dan had ik daar in die tijd rond de fl.2500,- voor betaald en moest ik blij zijn als ik nu nog EUR.300,- voor zou krijgen.

Dus als je het zo bekijkt....
 
ik heb sinds een maandje ook eindelijk een echte 303 (ongeveer 16 jaar te laat maajja)
ik kan je verzekeren dat er nix tegenop kan. rebirth is een erg goed alternatief als je niet zo nodig aan de hardware moet.
de sequencer is echt te gek, je kan er ook andere cv/gate synths aan hangen. 202 is wel weer wat anders, maar toch ook wel erg vet, en met wat moeite kun je 'm wel bij een 303 in de buurt laten komen(inclusief slides).
ik ben acid freak vanaf de eerste chicago house lp's die ik kocht(+/- '87) met oa 'phuture-creator', 'mike dunn-magic feet' er op.
 
Als je echt v.d. sound houdt is er maar 1 optie; de echte aanschaffen.

Ik heb een poos eentje gehad, en het is gewoon fantastisch het ding. Die fabels dat ie het geld niet waard is, speelgoed is, noem maar op; allemaal opmerkingen van mensen die het niet begrijpen. Dat je het kan namaken met Rebirth of een cloon of zelfs "eender welke synth"... zo'n opmerkingen getuigen alleen maar van slecht oor voor detail en weinig ervaring; laat staan ervaring met een tb-303.

Ik vind eigenlijk AFX's nieuwe gebruik ervan ook wel erg stoer. Die men01 is dat geloof ik, die plaat met die Rebuild/808-state remix... jummie. Eigenlijk elke keer als ie ook opduikt in IDM vind ik 'm vet. Hij klinkt op zichzelf ook gewoon vet. Eigenlijk vond ik fx eroverheen altijd vies. Ik had 's een vriend op bezoek die ik 'm demonstreerde, en hij bleef maar zeggen "huh, dat is toch geen 303?".
Pas toen ik 'm gigantisch in het rood joeg (distortion) herkende die het geluid :/, JAAAAH!! Het is een 303!!!

En dan die "Voodoo Ray" plaat enzo... die klassiekers... bij mij heeft een 303 een streepje voor hoor, echt 'n icoon. Niks kan eraan tippen. Die gestoorde sequencer, het geluid, de knopjes. En ook gewoon clean vind ik het geluid overigens vet, zonder geschreeuw en gedraai aan knoppen. Dat geschreeuw is wel leuk, maar dat vind ik niet persee z'n sterke kant. Vind 'm eigenlijk op z'n best als ie een cleane funky lijn doet, met de cut-off op nihiel en resonantie helemaal dicht, met wat korte accentjes. Eigenlijk mag zo'n lijn in geen enkele houseplaat ontbreken. Uberhaupt in geen enkel muziekstuk. Maar goed :D
Ja ik ben wel fan :D
 
303 + Boss MD-2 = LOL :D

Ik heb ook vele kloontjes gehoord en soms klinken ze echt goed, maar toch missen ze net dat beetje speelgoed "karakter".

zo'n 10 jaar geleden in mn jonge jaren luisterde ik naar de toen zo populaire echte "house" muziek enzo, toen bij bepaalde nummers vroeg ik me wel eens af: Shit, waar maken ze dat toch allemaal mee? Aangezien ik weinig kennis in die richting had wist ik alleen door her en der horen zeggen dat het in sommige gevallen (die leuke rare stukkies) een 303 is.
Later toen ik meer bezig was met tracken (begrijp me nou nie verkeerd he! :P ) en het programma rebirth ontdekte raakte ik er al meer in bekend. Toch had ik toen alleen nog maar uit interesse wat foto's op het net gezien en lange tijd kon ik niks anders dan met rebirth aanklooien. Ja ik bedoel, als 14 jarig jochie hoest je niet ff zon bedrag op, en ik wist geeneens waar ik zo''n ding vandaan moest halen.

Ok, en toen zo'n 7 jaar later, tatatataaa: ik loop heel toevallig ff in ons o zo gezellige stadje utrecht het winkeltje the music house binnen om ff rond te neuzen. Ik kwam er af en toe weleens en al heel lang wist ik, dat er in de winkel een mooie zwarte 303 verpakkingsdoos stond, voor de show, en leeg, want ik had al eens eerder gevraagd hoe dat zat.
Het was helaas gewoon voor de show dat ie er stond. Na een tijdje rondgekeken te hebben, valt me weer die doos op. Geheel impulsief maak ik een praatje met de verkoper op een lollige manier zo van: goh, die doos heeft zeker niet toevallig een of andere inhoud gekregen in de loop der tijd, of wel? Hoe groot is de kans dat je ooit eens een keer een 303tju binnenkrijgt? Hij zo, tja, is lastig, maar wacht ff............. Hij loopt weg, komt terug, wham! op de toonbank, een rasechte! ik kon ff een minuutje niks zeggen en stond daar alleen maar te geilen. Het eerste wat ik zei: "Vasthouduhh, verstoppuhh, ik kom zo terug!" Pinnuuhhh hehe. Hij nog een demo gegeven en het boeide me allemaal niet zoveel meer. Het enige wat ik wou was naar huis sjeezen en mezelf opsluiten en vet ragguh. En zo geschiedde,En zo, leefde ik nog lang en gelukkig *D
Ik heb er wel 1.000,- euri voor neergelegd, maar ach, we hebben allemaal weleens van die gekke buien toch!?
 
Laatst gewijzigd:
Bedankt jongens. Ik ben er wel uit. Die 303 zal er spoedig wel komen, als ik er 1 kan vinden tenminste. En ik wil een supermint conditioned 303, of ben ik nu onredelijk?

Zoals ik het begrijp is de 303 de coolste synth ooit gemaakt. Nou zo ziet ie er ook uit!

Als mensen nog meer tips hebben van goede acid-platen dan hoor ik het graag. Ik moet nog wat inhalen namelijk.

:okdan:
 
Back
Top