TB303 (of ander oud besje) & Midi

Damjone

digifiel
Lid sinds
20 april 2002
Berichten
64
Locatie
Leeuwarden
Wat ik mij afvroeg, hoe kun je een oud apparaat als een TB 303 syncrhoniseren met de rest van je setup?
Een orginele TB heeft geen MIDI aansluiting.

Ik heb het een en ander opgezocht en kwam dit tegen:
"Met een CV/Gate to midi converter kan je precies zien op welke momenten de 303 data verstuurd."

Voorzover ik begrijp kun je dus op basis van uitgaande signalen midi data ontvangen? (Ook alleen de Gate's dan denk ik?)
Hoe doen de mensen dat die zelf een TB303 hebben: synchroniseren met de rest. Practish voorbeeld, als je het tempo bijv. aanpast, pas je dan handmatig ook nog het tempo op de TB aan? Of het gelijktijdig starten van de synths die je gebruikt...
 
de tb-303 heeft een din-sync plug aan de achterkant; dan moet je een midi-to-dinsync converter hebben zodat je e 303 kunt laten synchroniseren met de midiclock
 
Gaat dat 2 kanten op? Dus bijvoorbeeld het starten van je loop op een inkomend signaal, of uitgaand signaal?
En is het tempo ook hier mee te aan te passen ?

xcuses voor evt n00bvragen :) Maar ik vind het wel interresant.
 
Je 303 reageert op de sync. Dus als je je sequencer start, begint de 303 ook. En hij volgt ook nog eens gewoon het tempo.
No problemo :)
 
Heel simpel:

Doepfer verkoopt bijvoorbeeld vrij goedkope Midi-to-Sync converters, de MSY-2 (Midi In/Thru en 2 Sync outs.)
Neem dit ding in je Midi chain op, stel je sequencer in op het
transmitten van Midi Clock Informatie, start je seqencer: et voila ! Je 303 of, ander beest dat gesynct moet worden, loopt perfect met het tempo van je sequencer mee !

equate
 
Midi / Din-Sync (24/30)

Midi / Din-Sync (24/30)

Din Sync is een van de voorlopers van Midi. De Roland-variant van deze interface wordt ook wel eens Sync24 genoemd.. omdat de temp-informatie een resolutie heeft van 24 frames per seconde.

Deze interface kent naast een klok-signaal slechts drie functies: start, stop en continue.

Dit is voldoende om apparaten in sync te laten lopen. Nootinformatie kun je niet versturen via Din-Sync.

De TB-303 heeft een sync ingang, en kan dus als 'slave' dienen voor bijvoorbeeld een externe sequencer.

De CV/Gate uitgangen op een 303 kun je gebruiken om andere (veelal oude) apparaten mee aan te sturen. Deze manier van interfacing werkt met een gate signaal om de note on/off informatie te versturen.. en een CV (Carrier Voltage) signaal om de toonhoogte aan te geven. Roland gebruikt hierbij een schaal van Volt per Octaaf.. terwijl een aantal andere fabrikanten (o.a. Korg) gebruik maakt van een V/Hz schaal.
 
Wij hebben wel eens een 202 via een 303 aangestuurd. Leuk, twee dezelfde deuntjes, maar met een ander geluid. Verder niet heel interessant. Was gewoon een testje.. Oh ja.. Ook nog ooit een modular..
 
Dus als ik het goed begrijp kan je niet een pattern omschakelen via midi? Wel irritant lijkt me, moet je alles live doen. Geldt dit ook allemaal voor de 808 en 909's?
 
Origineel geplaatst door TraiZor
Dus als ik het goed begrijp kan je niet een pattern omschakelen via midi? Wel irritant lijkt me, moet je alles live doen. Geldt dit ook allemaal voor de 808 en 909's?

Mwoh, je moet de knoppen ook live tweaken. Dus dat kan er ook nog wel bij. En zo vaak verander je niet van pattern. En als het echt moet heb je altijd nog songmode....(schijnt het ;))

909 heft wel midi, dus daar wet ik het niet van. En ik heb ook geen 909 :P
 
Re: Midi / Din-Sync (24/30)

Re: Midi / Din-Sync (24/30)

De Roland-variant van deze interface wordt ook wel eens Sync24 genoemd.. omdat de temp-informatie een resolutie heeft van 24 frames per seconde.

Niet helemaal juist: Sync24 = 24 ppqn (pulses per quarter note). Frames worden voor SMPTE synchronisatie gebruikt en dat is weer een vorm van MIDI-synchronisatie.

Deze interface kent naast een klok-signaal slechts drie functies: start, stop en continue.

De basis DIN Sync heeft twee funkties: Start/Stop en Clock. Sommige Roland machines hebben daarnaast nog andere funkties, zoals Continue, Fill In en/of Tap.
 
Laatst gewijzigd:
Je moet dat inderdaad allemaal live doen ja. Daarom hebben wij het ook erg druk op het podium met twee 303s, 707, 808 en 909. Alhoewel... De 909 wordt via de MPC via MIDI aangestuurd.. (muten van insturmenten op de MPC) en de 707 staat in write mode. Die moet je dus live inprogrammerern.

Wat een nadeel is en ook meteen een kenmerk van de muziek die er mee gemaakt wordt is dat het heel vaak dus repeterend is. :) Andere mensen noemen dat eentonig.. Verder kun je wel meerdere patterns tegelijk aandrukken zodat ie een sequenceje van patterns speelt. Op de 303 van een sequence van 2 of 4 patterns. Op de 909 16 patterns. De 909 heeft wel een extreme implementatie van deze volgorde van patterns. Als je 16 patterns selecteerd en dan eventjes een pattern als brak in een andere bank en dan weer de oorspronkelijke 16 patterns selecteerd, dan telt ie door!!!!! Geweldig! (thanks mattsecond!).
p.s. Als wij live allebei sterven dan veranderd er vanaf dat moment niets meer (alleen misschien wat langzame LFOs). Elke verandering in onze tracks wordt met het handje getriggerd. :) Lekker live!
 
Je kan in pitchmode ook je basslijn realtime transponeren. Lache. Maar dat zullen jullie weten.
 
Origineel geplaatst door JohnnyBusca
p.s. Als wij live allebei sterven dan veranderd er vanaf dat moment niets meer (alleen misschien wat langzame LFOs).

hmmm..doe dat maar niet dan komende zaterdag, ik wil zondagmorgen voor 6 uur s'morgens toch wel weer thuis zijn...
:z

equate
 
Back
Top