Nederlandse bands en Vintage synths

Kevin

Tis niet te gleuven
Lid sinds
25 augustus 2002
Berichten
3.258
Welke NEDERLANDSE groepen gebruikten er allemaal synths ???

Was namelijk ff naar Neerlands trots uit de 60 /70 ér jaren aan het zoeken en stuitte op de volgende plaatjes van de groep Ekseption

Ik zie hier namelijk Rick van der Linden met een EMS :{
 

Attachments

  • rick71f.jpeg
    rick71f.jpeg
    54,7 KB · Bekeken: 292
En hier weer een ARP :P

Trouwens een prachtig mooie tijd met veel goede muziek luister ook maar eens naar Focus (Thijs van Leer en Jan Akkerman) hoewel dit niet in directe verbinding staat met synths voor zover ik weet..
Ben dus eigenlijk benieuwd welke Nederlandse groepen uit deze tijd nog meer met synths bezig waren. (met plaatjes a.u.b. :W )
 

Attachments

  • rick71kmini.jpg
    rick71kmini.jpg
    15,2 KB · Bekeken: 216
Sweet 'd Busters.

Met Robert Jan Stips...
(Supersister, Golden Earring, Nits, Gruppo Sportivo)

Als ik hem zag optreden, zag je hem altijd met een PPG.
 
Zit me altijd af te vragen wat voor synths door die Nederlandse jaren '80 bands werden gebruikt...
(even op de grote hoop: Frank Boeijen groep, 't Goede Doel, Hans de Booi)

Weinig over te vinden!
 
Laatst gewijzigd:
Rick van der Linden heeft ook nog een GX1 -tje gehad...
Die 2600's zijn me vroeger aangeboden. Hij had er twee. Ik had helaas geen geld..(ze gingen voor 2000 gulden...)
 
Earth & Fire, met als zangeres die Idols siliconen-hamster gebruikte ook altijd veel synths .
Op bijna al hun platen is o.a. de mellotron te horen.
 
Origineel geplaatst door marco
Sweet 'd Busters.

Met Robert Jan Stips...
(Supersister, Golden Earring, Nits, Gruppo Sportivo)

Als ik hem zag optreden, zag je hem altijd met een PPG.

In een documentaire over de Golden Earring zie je Robert Jan Stips laatdunkend babbelen over een stoffige Minimoog die hij voor het eerst sinds eeuwen weer aansluit. Ik kreeg echt de indruk dat 'ie vond dat íe te goed was geworden voor synthesizers. Maar misschien was dat alleen maar mijn vertekende beeld, ondanks dat ik zijn muziek soms wel kan waarderen heb ik die man nooit gemogen (niet dat ik 'm ken hoor, maar soms heb je dat met mensen).
 
en dan NOVA natuurlijk !

uit deze thread het volgende citaat van NOVA (& SF) lid Rob Papen over de gear:

Nova was Ruud van Es, Peter Kommers en Rob Papen.

Aurora setup:

Korg Sigma (Lead en Bass)
Korg MS-10 en SQ-10 (sequences)
Korg MS-20 (Lead waaronder de Panfluit achtige sound) , effect sounds en overige sounds
Daimond Strings (de iele strings aan het begin)
Roland CR-78 voor de drums (o.a. snare door Room1 van Wisseloord opgenomen)

De eerste LP is voornamelijk met korg spullen opgenomen. Waaronder een gemodificeerde KR-77 drumcomputer en een Formant Synthesizer.

De tweede LP hadden we inderdaad wat meer Roland spullen w.o. de Jupiter-8
We konden inderdaad verschillende spullen uitproberen bij Roland maar hebben alles zelf gekocht.
 
Ohja, en natuurlijk Mecano. De zanger van Mecano vertelde mij dat ex Mecano toetsenist Cor Bolten ook (nog steeds) een enorm arsenaal aan vintage synthesizers bezit.
Je had in de tijd van Meccano ook een Amsterdams bandje Minny Pops, pioniers voor de nederlandse electro / new-wave, met releases op het legendarische Factory Records van Tony Wilson.
 
Origineel geplaatst door 6 trak
hoe heet die gast ook alweer die een hitje had met de titel "ik voel me goed"...? die gebruikte een poly-800

ging zoiets als: "ik voel me goed, ik voel me goed... vraag me niet hoe ik dat doe" ...ofzo...

Johan Verminnen :eureka:
 
Op hun album 'To the world of the future' gebruikte Earth & fire o.a. de Arp Odyssey...

Verder heb ik Ernst Janz van Doe Maar wel eens met een Korg Trident op het podium gezien, en het Goede Doel met een Roland Juno 106.
Wat denken jullie van Jasperina de Jong ! (Prophet 5!)

Ik zou eens goed moeten wroeten in mijn Music-Maker 'database' Volgens mij is daar ontzettend veel in terug te vinden aan de hand van de vele interviews die toendertijd met Nederlandse producers / artiesten gemaakt zijn.
Misschien iets voor 2e Pinksterdag....
 
Ned Bands + Synths

Ned Bands + Synths

Nou, ondanks een paar uur spitten in de vele jaargangen van Music-maker (vanaf '77 tot '83) ben ik wat betreft de
Nederlandse groepen en hun gebruik van de synth niet veel wijzer geworden.
Hoewel de bladen echt barstensvol staan met vooral buitenlandse artiesten, en product tests valt de Nederlandse in- breng behoorlijk tegen. Ik denk ook dat veel bands toen nog niet het budget hadden om een wat duurdere synth aan te schaffen, en het dus deden met wat de opnamestudio hun te bieden had. Meestal was dat toch het wat bekendere werk zoals Arp, Oberheim en, niet te vergeten S.C. en Moog.

Overigens wel weer heel leuk om al die testen weer eens te lezen, en vooral de fotootjes te bekijken !
Opvallend was een advertentie waar een Roland TR 606 gratis werd weggegeven bij aankoop van een Taperecorder !!
 
Back
Top