[Korg] Restauratie van een MS20

Jena_mu6

Ouwe rot
Lid sinds
27 februari 2002
Berichten
3.527
Locatie
Rotterdam
Hoi allemaal,

ik had dus op koninginnedag een MS20 gekocht die enig onderhoud nodig had.

Een aantal potmeters kraakten en 2 deden heel raar. Nu heb ik wel wat electronica ervaring en dacht ik haal dat ding uit elkaar en ga hem restaureren.
Ik heb wel vaker synths opengehad en dat was meestal wel te doen, maar dit is een echte BITCH.

Het heeft echt een uur geduurd voordat ik de hoofdprint heb kunnen verwijderen.

Het apparaat bestaat namelijk uit een stuk omgevouwen staal en alle electronica zit achter het schuine paneel. Wat een kloteklus.

Later kwam ik er achter dat ik beter eerst het toetsenbord eruit had kunnen halen.

Hier wat tips voor mensen die net zo moedig(of dom) zijn als ik.

1 verwijder alle knoppen
2 haal de kunstof zij plaat naast de VCO1 schakelaar er af.(pas op het modulatie wiel komt mee)
3 Maak aan de onderkant de grote schroeven onder het toetsenbord los. Het toetsenbord is nu los, en kan door het loshalen van een stekkertje eruit worden gehaald.
4 verwijder alle moertjes van de potmeters. Nu komt het hoofdbord los. Haal alle stekkertjes los

ET voila het hoofdbord.

Ik ga de mijne nu helemaal schoonmaken(kwam een heel tapijt + een aantal consumptiebonnen uit) en de 2 potmetrs vervangen.

Ik hou jullie op de hoogte.

Groeten,

Jean
 
Re: Restauratie van een MS20

Re: Restauratie van een MS20

Origineel geplaatst door Jena_mu6



Ik ga de mijne nu helemaal schoonmaken(kwam een heel tapijt + een aantal consumptiebonnen uit) en de 2 potmetrs vervangen.


tja die consumptie bonnen, was een belangrijk onderdeel van korg, dat bepaalde echt het karakter van de korg. helaas zijn de consumptie bonnen van tegenwoordig niet meer van die kwaliteit als die van vroeger..:confused:
 
We willen foto´s zien, we willen foto´s zien, we willen foto´s zien... WEEEEEEEEEEEE WIIILLLEEEN FOTO`S ZIEN ( 3x )
 
Tja, nu dat die consumptiebonnen eruit zijn, gaat ie wel ni zo goed meer klinken...

Kan je hem beter doorsjaggeren voor dezelfde prijs...
 
Het vervelendste vond ik bij mijn MS-20 dat alle printjes aan de knoppen vastzitten en dat alle knoppen met moertjes op het voorpaneel vast zitten. Das heel wat werk voordat je dat los hebt.
 
Na 1,5 dag zit hij weer helemaal in elkaar.
Alle potmeters zijn met dure contactspray schoongemaakt en daarna met speciaal spul nagespoeld.

Knoppen schoongemaakt met tandenborstel.

Frontplaat is helemaal schoongemaakt en geolied, alle schroefjes van de patchbay zijn netjes geschuurd en glimmen.

Helemaal opnieuw afgesteld, niets kraakt alles werkt.

Veel werk, maar zeker de moeite waard.

Hij ziet er echt uit als nieuw, YEEEEEEAAAAAHHHHHHHH

Helaas geen fotos, geen dig camera.

BTW ik heb de service manual, iemand interesse, kan hem mailen naar je.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top