Jupiter 4 in the house

smackos

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
25 oktober 2002
Berichten
6.604
Locatie
Scheveningen Beach
Ik heb net mijn Roland Jupiler...errhmhips :biertje: Jupiter 4 binnen (samen met een Space Echo).

Darn! Wat klinkt dat ding vet...romig is het wel het woord....die maakt die latere Roland dingen tot schriele kippetjes.

Dat wordt vandaag een polyfoon arpeggiator jaren 70 synth freak feest! :D

Een vraagje:

Als ik het goed begrijp is het niet mogelijk om je opgeslagen patches weer te editten?

En nog wat triviale vraagjes om deze thread een beetje meer inhoud te geven :D :

Wat is de familie van de Jupiter 4 destijds? Heeft Roland nog andere polyfone synths gemaakt rond die periode met die dikke sound?

En is het filter hetzelfde als op een System 100?
 
Laatst gewijzigd:
Ik zag gisteren een stukje van de film "in the line of duty: ambush at Waco" en er was een scene in een muziekwinkel waar iemand op een jupiter 4 aan het spelen was. :D

De VP-330 komt uit hetzelfde "tijdperk". Zelfde hout, knoppen en toetsen en vormgeving. En die heeft ook wel een leuke sound. :)

En niet te vergeten de Promars. Maar daar weet ik niet zo heel veel over.
 
Ik dacht dat de promars de monoversie (2vco) was van de JP4. Je ziet ze iig niet vaak.


(candy is cewl:P )
 
Origineel geplaatst door synthiaks
Ik dacht dat de promars de monoversie (2vco) was van de JP4. Je ziet ze iig niet vaak.

Ik heb hier nog een oud foldertje van de promars liggen, heb het er eens bijgenomen. De Promars was een "Programmable Preset Synthesizer" met 2 vco's (+suboscillators). En de promars heeft een geheugen van 8 geluiden. Over de monofone eigenschappen van de Promars zeggen ze natuurlijk niks. :confused:

http://www.soundonsound.com/sos/may00/articles/roland.htm

rolandpromars_1.gif
 
Opgeslagen patches zijn idd niet meer te editen.

Wat nog wel kan is dmv de bender de VCO,VCF en VCA besturen.:)
lol, zet arp op random, hold ingedrukt, en speel met de bender, instant smackos trancehit:D


-Filter van de System100=> volgens mij zelfde filter als een TB303....

Vins.
 
Origineel geplaatst door Vinsound

-Filter van de System100=> volgens mij zelfde filter als een TB303....

kweet niet waarom dit erbij staat; maar ik dacht het ook ja. Volgens de boeken, EN ik heb ze 's naast elkaar gehad staan.
 
Interessant artikel van Sound on Sound.

Zit die 'life-long autochargable" batterij ook in de JP4?

The microprocessor in the Promars is a particularly primitive device called an Intel 8048. For those of you old enough to remember the first home computers and PCs, you'll be shocked to know that there was a processor even more limited than the Intel 8080 or Zilog Z80 — and this is it. Since the 8048 is an 8-bit chip, and it has an 8-bit data buss, it would be reasonable to hope that all the panel controls on the Promars offered 256 discrete steps. No such luck!
This means that there are merely 64 possible positions for each knob or slider. Mind you, this is superior to the 32 possible values of 5-bit systems such as Korg's Poly800, so maybe we shouldn't be too critical

:D

Wat nog wel kan is dmv de bender de VCO,VCF en VCA besturen.
lol, zet arp op random, hold ingedrukt, en speel met de bender, instant smackos trancehit

Ja even wat JP8000 supersaws erop programeren ;)
 
Nee de Jupiter 4 heeft niks te maken gehad met de junos.
Er is geen ene polysynth die de zelfde vcos heeft als de jp4.
Er zitten gewoon de zelfde transistors in als de minimoogs oscilaotors.
Deze bak klinkt gewoon dikker dan de latere polysynths (oa jp6 en jp8) die voor stabiliteit analoge chips gebruikten voor vco/vca/vcf.
Als je hem open maak zie je ook gewoon 4 monosynth bordjes in de bak zitten wat eigenlijk 4 keer een SH1 is.
Je kan dus stellen dat je 4 keer een SH1 heb met geheugens apregiator en een chorus.
En de lfo's audiosnelheid is gewoon geweldig goed! En die pitchbend range die je kan instellen is ook te gek.
Zo kan je lekker de boel instellen hoe veel je de apreggiator maximaal omhoog/omlaag pitched.
Ze zijn makkelijk van cv/gate te voorzien en kenton heeft ook nog midi kits die zelfs de apregiator en lfo aan midi clock syncen.
In Duitsland zwerven wat Jp4's die gemodificeerd zijn door Dieter Kamphofer en die bakkken hebben alle controllers via midi en 128 geheugens + de mogelijkheid tot het dumpen van patches via sysex.
Het word tijd dat er een betaalbaardere midi kit komt en toch weer uitgebreider dan die kenton (of net zo duur dan).
Ik wil zelf met de tijd die van mij met een memorymod laten uitvoeren, daar ik er 1 gehad heb met iets van 8x8 die 8 banken.
 
Net even wat gefreak opgenomen met de nieuwe Jupiter 4, deze mp3s laten wel een beetje de mogelijkheden horen:

http://kassen.mine.nu/legowelt/jupiter4.mp3 FMachtige belgeluiden met donkere drones en Dick Maas 'de Lift-achtige' akkoorden (volgens mij gebruikte die ook een Jupiter voor die soundtrack...in ieder geval staat er 'Roland synthesizer' op de hoes).

http://kassen.mine.nu/legowelt/jupiter8.mp3 Een Phochos achtige jam :), donkere filmische string met een Arpeggiator eroverheen...later komt er een 'moog' achtige lead solo bij (Die wel heel smackos is ingespeeld :D )

Alles is Jupiter 4, effecten uit de Space Echo (de tweede) en Echopet (de eerste).
 
Origineel geplaatst door smackos
Zit die 'life-long autochargable" batterij ook in de JP4?

Life-long vind ik een beetje ver gaan, maar er zit inderdaad een oplaadbare NiCad accu in de JP-4. Ze lekken niet zo snel als de Polysix accu's, maar je zou er zeker verstandig aan doen om dat ding op de korte termijn te (laten) vervangen.
 
leuke demo's! 8~

Die arp is zoooo goed! Check ook die chorus...man wat zweeft dat :peukie:
 
fak!

ik ben weer een stukje meer verliefd geworden op de Jupiter4...:luv:

:halleluja
 
Origineel geplaatst door smackos
Ja :D

lalalala Candy Candy Candy Candy klein......jalalala.......dat staat me nog bij.....en een ongemeen spannende (relatief gezien he :D) aflevering over een kamer in dat hotel of kasteel waar je NIET NAAR BINNEN MOCHT en natuurlijk ging ze wel naar binnen (ofzo).

Zie die aflevering maar eens op te snorren, geweldig samplemateriaal :D
 
Re: Jupiter 4 in the house

Origineel geplaatst door smackos
Ik heb net mijn Roland Jupiler...errhmhips :biertje: Jupiter 4 binnen (samen met een Space Echo).

Darn! Wat klinkt dat ding vet...romig is het wel het woord....die maakt die latere Roland dingen tot schriele kippetjes.

Heb er net een thuis staan en dit ding klinkt zeker bizar en funky!!

Na aanleiding van de vette demo's van Smackos!!}:|

Alleen hem of haar nog van CV/GATE voorzien.

Greetings
 
Back
Top